• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

هوش مصنوعی به کمک تشخیص جهش‌های سرطانی می‌آید

  • کد خبر : 16956
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
هوش مصنوعی به کمک تشخیص جهش‌های سرطانی می‌آید
«به طور کلی تصور می‌شود که سرطان ناشی از جهش در ژنوم ما است، و شناسایی این جهش‌ها برای ایجاد مؤثرترین درمان برای بیماران امری ضروری است».

به گزارش اکوایران، توسعه درمان‌های سرطان مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند جهش‌های سرطانی در قطعات DNA در نمونه‌های تومور را شناسایی کند، امروز با جدیت بیشتری نسبت به قبل پیگیری می‌شود.

این روش که شبکه واریانت Variant Network (VarNet) نام دارد از یادگیری عمیق برای تشخیص جهش‌های سرطانی استفاده می‌کند. این مورد توسط دانشمندان موسسه ژنوم سنگاپور (GIS)، یک موسسه تحقیقاتی زیر نظر آژانس علم، فناوری و تحقیقات، توسعه یافته است.

دکتر اندرس اسکندروپ، رهبر گروه آزمایشگاه ژنومیک سرطان محاسباتی GIS، گفت: «به طور کلی تصور می‌شود که سرطان ناشی از جهش در ژنوم ما است، و شناسایی این جهش‌ها برای ایجاد مؤثرترین درمان برای بیماران امری ضروری است».

او گفت که در راستای رویکرد پزشکی دقیق – که در آن درمان پزشکی بر اساس عواملی مانند تغییرات ژنتیکی و محیطی برای فرد تنظیم می‌شود – داروهای تجویز‌شده برای درمان سرطان تنها زمانی کار می‌کنند که جهش‌های خاصی وجود داشته باشد.

او افزود که هنگام شناسایی جهش‌های سرطانی به دقت بالایی نیاز است.

« شبکه واریانت» VarNet برای شناسایی جهش‌ها از طریق قرار گرفتن در معرض میلیون‌ها جهش سرطانی و همچنین نمونه‌هایی از جهش‌های سرطانی کاذب، برای شناسایی دقیق آموزش دیده است.

دکتر اسکندروپ به The Straits Times گفت که این به VarNet امکان می‌دهد جهش‌های واقعی را در عین نادیده گرفتن جهش‌های نادرست شناسایی کند.

مقاله ای که در مجله علمی معتبر Nature Communications در جولای ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که VarNet اغلب از نظر دقت از الگوریتمهای شناسایی جهش موجود فراتر می‌رود.

او گفت در حالی که روش‌های دیگر مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص جهش‌های سرطانی وجود دارد، این روش‌ها به شدت به متخصصان انسانی متکی هستند که مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی دقیق را به مدل‌ها ارائه می‌دهند تا آنها را برای شناسایی جهش‌ها آموزش دهند.

 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.