• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در رقابت با آمریکا؛

بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی در چین تایید شد

  • کد خبر : 17550
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی در چین تایید شد
چین که قصد دارد در توسعه هوش مصنوعی مولد و مدل های زبانی بزرگ نیز به رقیبی برای آمریکا تبدیل شود بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی را برای استفاده عموم تایید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فنآوری های هوشمند به نقل از رویترز، در ۶ماه نخست از زمانیکه چین فرایند تایید مدل های هوش مصنوعی را آغاز کرده، بیش از ۴۰ مدل از این فناوری برای استفاده عموم مردم تایید شده اند. این درحالی است که این کشور آسیایی سعی دارد در توسعه هوش مصنوعی به پای آمریکا برسد.

رگولاتورهای چینی هفته گذشته ۱۴ مدل زبانی بزرگ(LLM) را برای استفاده عمومی تایید کردند. این موارد چهارمین دسته از مدل های هوش مصنوعی بودند که چین تایید کرد و به شرکت های مختلف از جمله ۴Paradigm و AI.۰۱تعلق دارد.

دولت چین در آگوست سال گذشته میلادی از شرکت های فناوری خواست برای عرضه مدل های زبانی بزرگ خود برای عموم مردم از رگولاتورها تاییدیه دریافت کنند.

این اقدام بر رویکرد چین جهت توسعه فناوری هوش مصنوعی و در عین حال تلاش برای تحت کنترل نگهداشتن آن، تاکید دارد. در همین راستا در آگوست ۲۰۲۳ میلادی و مدت کوتاهی پس از اجرای فرایند دریافت تاییدیه، دولت با نخستین دسته از مدل های هوش مصنوعی موافقت کرد. بایدو، علی بابا و بایت دنس از جمله شرکت های چینی بودند که محصولاتشان تاییدیه دریافت کرد.

رگولاتورهای چینی در ماه های نوامبر و دسامبر سال گذشته میلادی دو دسته مدل هوش مصنوعی دیگر را تایید کردند. هرچند دولت هنوز فهرست دقیق شرکت های تایید شده را برای بررسی عمومی فاش نکرده اما یک نشریه روز گذشته اعلام کرد بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی تایید شده اند.

از زمان توسعه چت جی پی تی توسط شرکت اوپن ای آی در ۲۰۲۲ میلادی، شرکت های چینی برای تولید محصولات هوش مصنوعی هجوم آورده اند. در آن زمان چین ۱۳۰ مدل زبانی بزرگ توسعه داد که حدود ۴۰ درصد از کل این نوع فناوری توسعه یافته در سراسر جهان بود. این در حالی بود که آمریکا ۵۰ درصد بازار مدل های زبانی بزرگ جهان را در اختیار داشت.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی شرکت بایدو اعلام کرد «ارنی بات» یکی از چت بات های چینی مشابه چت جی پی تی بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17550

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.