• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کشاورزی؛ رویکردی غالب در ۲۰۲۳ برای کاهش هزینه های تولید

  • کد خبر : 15190
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کشاورزی؛ رویکردی غالب در ۲۰۲۳ برای کاهش هزینه های تولید
درحالیکه فناوری های نوین کشاورزی در مسیر تحولات اساسی هستند به گفته کارشناسان در ۲۰۲۳ فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از مهمترین رویکردهای بخش کشاورزی است که موجب کاهش چشمگیر هزینه های تولید می شود.

فناوری کشاورزی یک صنعت به سرعت در حال توسعه است که برای فضای نوآوری بخش کشاورزی امیدوار کننده است به خصوص اینکه با روند رو به رشد جمعیت جهان، بایستی در پی به کار گرفتن جدیدترین فناوری ها و تجهیزات در راستای افزایش عملکرد و تولید بود تا به این ترتیب امنیت غذایی جهانی به خطر نیفتد. بر اساس گزارشی که اخیرا Global AgTech منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۳ کارشناسان ۵ روند برتر در فناوری کشاورزی را معرفی کرده اند که این فناوری ‌ها برای کمک به کشاورزان برای افزایش عملکرد محصول و سلامت مزرعه و خاک طراحی شده‌ اند تا از داشتن یک سال کشاورزی موفق اطمینان حاصل کنند.

دسترسی جامع به اطلاعات مزرعه توسط فناوری های نوین؛ راهی برای تولید مواد غذایی سالم

بر اساس این گزارش، «ادغام در کشاورزی» از اصلی ترین رویکردها در این حوزه است؛ این فناوری در واقع به دسترسی بیشتر به داده های مزرعه و داده های میکروب خاک برای کشاورزان می پردازد. به عبارت ساده تر این رویکرد در نهایت به کشاورزان کمک می کند تا درک عمیق تری از ساختار بیولوژیکی اساسی خاک در عملیات مزرعه خود ایجاد کنند. از جمله فناوری هایی که در این حوزه به کشاورزان کمک می کند فناوری LIVINGRO است که از یک برنامه مشخص برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر علم استفاده می کند که از تولید مواد غذایی ایمن و سالم و در عین حال حفظ و بهبود تنوع زیستی و کیفیت خاک در اکوسیستم های کشاورزی حمایت می کند. از سوی دیگر فناوری DISAGRO از دیگر مواردی است که پیشرفته ترین فناوری کشاورزی دیجیتال توسعه یافته برای منطقه مورد نظر را ارائه می دهد. در واقع یک مدل خدماتی است که توسط ابزارهای تشخیصی کشاورزی دیجیتال پشتیبانی می‌ شود که اطلاعات را به سرعت جمع‌ آوری، تجزیه و تحلیل و ارتباط برقرار می‌ کند و آن‌ ها را از طریق یک برنامه با کاربران خود به اشتراک می‌ گذارد.

افزایش عملکرد و حفاظت از محصولات کشاورزی با استفاده از کودهای بیولوژیکی نوظهور

بر اساس این گزارش امروزه چندین راه حل برای حفاظت از سلامت آنچه در باغات و مزارع تولید می شود وجود داد که غالبا به بحث استفاده از کودهای بیولوژیکی جدید و نوظهور مرتبط می شود. به طوری که برخی از روندهای برتر صنعت کود و حفاظت از محصولات عبارتند از «استفاده از میکروب ها» که غالبا برای افزایش عملکرد محصولات کود برای کاربردهای حفاظت از محصولات کشاورزی است. از دیگر روندهای برتر در این حوزه می توان به رشد اقتصادی عظیم در صنایع غذایی و کودهای زراعی اشاره کرد که در نتیجه افزایش تقاضا برای غذا، نیاز به افزایش عملکرد محصول را تقویت می کند.

همچنین در این گزارش آمده است شفافیت زنجیره تامین از دیگر رویکردهایی است که در سال ۲۰۲۳ کشاورزان در سطح جهانی نسبت به آنها توجه ویژه ای در مزارع و باغات خود خواهند داشت. در واقع مطابق این رویکرد تامین کنندگان می توانند عملکرد را در سراسر زنجیره تامین دنبال کنند تا فرصت های بهبود تولید محصولات خود را مشخص کنند. به عبارت دیگر وجود این فناوری ‌ها به کشاورزان اجازه می ‌دهد تا پیش ‌بینی کنند که چه زمانی عملیات کشاورزی حیاتی می‌ تواند اتفاق بیفتد، پایداری آن‌ ها را اندازه‌ گیری کند، و چه زمانی می ‌توان محصولات قابل تحویل خود را به بازار ارائه دهند. گفتنی است BeCrop از جمله فناوری ها در این حوزه است که از قدرت بیولوژی خاک و هوش مصنوعی برای ارائه یک سیستم متریک استفاده می کند که کاربران خود را قادر می سازد پایداری محصول را تأیید کنند.

ایجاد تحولات اساسی در حوزه کشاورزی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

همچنین بر اساس این گزارش از دیگر رویکردهای مورد توجه در سال جاری میلادی یکی از روندهای سالهای پیشین است که در این زمان به بیشترین میزان مورد توجه کشاورزان قرار خواهد گرفت. در واقع رویکرد استفاده از فناوری اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۳ در بین جامعه کشاورزان بیش از گذشته نفوذ خواهد کرد. نکته جالب توجه اینکه فناوری‌ های اینترنت اشیا در نحوه تعامل کشاورزان، مشاوران، خرده‌ فروشان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با مزرعه متحول می‌ شوند. به طوری که شرکت هایی مانند Acres در حال توسعه یک فناوری هستند که می تواند بر زمین های کشاورزی نظارت کند و داده هایی را در مورد ارزش و بهره وری مناطق وسیع ارائه دهد.

از سوی دیگر بحث استفاده علم و داده در فناوری کشاورزی جزو رویکردهای مورد توجه در بخش کشاورزی است. به عبارت ساده تر استفاده از هوش مصنوعی (AI) و مکانیزمهای یادگیری ماشینی (ML) در فناوری کشاورزی برخی از پیشرفته ترین فناوری های امروزی هستند. به این ترتیب امروزه شاهد هستیم که برخی شرکت های تخصصی در حوزه فناوری کشاورزی، بر روی فناوری هوش مصنوعی کار می کنند که بر افزایش بهره وری، افزایش کارایی و بهبود پایداری تولید تمرکز دارند. از سوی دیگر هدف فناوری های این حوزه تسریع در دسترس بودن هوش مصنوعی در بازار است تا به کشاورزان کمک کند تا هزینه‌ های تولید را کاهش و بازدهی را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.