• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6

تلاش برای قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی

  • کد خبر : 15492
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
تلاش برای قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی
دبیر علمی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی گفت: رویکردهای کلانی برای بهره‌گیری هدفمند از هوش مصنوعی و نقش آفرینی موثر در میان کشورهای اسلامی داریم که از جمله تعیین سیاست‌های لازم در جهت قرارگیری کشور در بین ۱۰ کشور برتر زمینه هوش مصنوعی است.

بهروز مینایی بیدگلی ظهر امروز در نشست خبری نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی که در سالن جلسات دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار داشت: این کنفرانس محورهای نه‌گانه دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و از دیدگاه فقهی،  فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی بهره گرفتیم.

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: باید هوش مصنوعی از دیدگاه علمی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی و ابعاد فرهنگی نیز به شکل دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: برنامه‌ها و فرصت هایی که از طریق هوش مصنوعی متوجه جامعه و دین است مورد بررسی و مطالعات لازم صورت می گیرد.

مینایی ادامه داد: در زمینه فرصت هایی که حکمرانی براساس هوش مصنوعی به دست می آورد نیز فراخوان مقاله انجام شد، علوم اسلامی دیجیتال شاخه جدیدی است که براساس هوش مصنوعی مورد توجه قرار می گیرد و آی تی این تحول را ده ها برابر کرده است، محور دیگر همایش ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در فرایندهای حوزه علمیه در فضای سایبر است و شئون مختلف حوزوی از جمله آموزش و پژوهش که از طریق هوش مصنوعی مورد تحول قرارمی گیرد محور دیگر مقالات است.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی ادامه داد: قالب های ارائه آثار در کنفرانسی که شهریور ۱۴۰۲ برگزار می شود شامل یادداشت و محصولات فناورانه و محتوای هنری و انیمیشین و بازی های رایانه ای ارائه می شود.

 برگزاری همایش بین‌المللی هوش مصنوعی با رویکرد فرهنگ اسلامی

وی افزود: ایده پردازی های هوش مصنوعی و همچنین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در این همایش مورد توجه است،  این کنفرانس اولین کنفرانس هوش مصنوعی با عنایت به فرهنگ اسلامی است و همه کسانی که دغدغه انسانیت دارند مقالات خود را ارسال کنند.

مینایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمود ایران در بین ده رتبه برتر جهان از نظر هوش مصنوعی قرار بگیرد، باید مبانی علمی و حکمی هوش مصنوعی مورد توجه قرار بگیرد و مدیریت یکپارچه و اطلاع رسانی از اقداماتی که در کشورهای اسلامی در زمینه هوش مصنوعی قرار گرفته  مورد تاکید قرار بگیرد.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با تاکید بر  اینکه با ایجاد قطب فکری و اندیشه ای و تشخیص مبانی علمی به هوش مصنوعی نگاه شود، گفت: فعالان هوش مصنوعی باید با یکدیگر مرتبط شوند، نسبت به کشورهای مقاومت که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستند عنایت داریم.

 شناسایی و تربیت نیروهای انقلابی در زمینه هوش مصنوعی مورد تاکید باشد

وی بیان کرد: باتوجه به افزایش دانش عمومی هوش مصنوعی باید دوره های سواد هوش مصنوعی بین نسل جدید برگزار و توسط صدا و سیما معرفی شود، شناسایی و تربیت نیروهای انقلابی در زمینه هوش مصنوعی مورد تاکید باشد و در این کنفراس یکی از اهداف این موضوع است.

مینایی ادامه داد: هوش مصنوعی برای نخبگان از جهت فنی و علوم کامپیوتر وبرق و رشته های مهندسی مورد توجه است و توانمندی های زیادی را ایجاد می کند، ۴۶ کشور در زمینه هوش مصنوعی سند ایجاد کردند و در زمینه اداره وصنعت هوش مصنوعی آمریکا و از نظر علمی چین رتبه در رتبه نخست قرار دارند.

همچنین محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی در این نشست بیان کرد: در زمینه هوش مصنوعی کشورهای قدرتمند آن را جدی گرفته اند و هوش مصنوعی به فناوری آینده نگر مورد توجه قرار گرفته است.

 هوش مصنوعی در”حکمرانی آب، محیط زیست، سلامت و امنیت” کاربردهای جدی دارد

وی افزود: هوش مصنوعی فناوری جدید نیست ولی اینکه چرا اینقدر مورد توجه قرار گرفته از این نظر است که در زمینه “حکمرانی آب، محیط زیست ، سلامت و امنیت” کاربردهای جدی دارد.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: اگر در زمینه هوش مصنوعی عقب ماندگی داشته باشیم در تولید زیرساخت و شبکه سازی با مشکل مواجه می شویم.

 الگوهای توسعه هوش مصنوعی طراحی و تحولات جدید در کشف مبانی ایجاد شود

قاسمی ادامه داد: اگر به دنبال هوش مصنوعی هستیم بابد الگوهای توسعه هوش مصنوعی را طراحی و تحولات جدید در کشف مبانی ایجاد شود،  تمدن غرب سردمدار هوش مصنوعی است و باید مبانی خود را پیدا کرده و با بهره مندی از ظرفیت نخبگان در هوش مصنوعی کار کنیم.

 هوش مصنوعی با اندیشه اسلامی طراحی شود

وی بیان کرد: در عرصه مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ضعف داریم باید هوش مصنوعی با اندیشه اسلامی طراحی کنیم، طلیعه این راه توسط شهید فخری زاده آغاز شد و باید راه های میان و نقطه جهش که اندیشه اسلامی است پیدا کنیم.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: باید تلقی درستی نسبت به هوش مصنوعی مبتنی بر اندیشه اسلامی شکل بگیرد تا توسعه مناسب داشته باشیم.

 برگزاری همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی

قاسمی گفت: این همایش به ریاست آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در شهریور ۱۴۰۳ برگزار می شود و تا شهریور ۱۴۰۲ مقالات دریافت می شود و داوران بین المللی نیز حضور خواهند داشت، ۸ دانشگاه برتر نیز در برگزاری این همایش مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: حوزه های علمیه ومجموعه های حوزوی در قامت پژوهشی مخاطب ما هستند و دوره های سواد هوش مصنوعی نیز برگزار می شود و مقالات در مجلات معتبر چاپ و پیش نشست هایی در داخل وخارج از کشور برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی بیان کرد: حوزه های علمیه فعالیت پرشتاب و موثری دارد و تجارب موفق در این زمینه تبادل  و تجربیات موفق در زمینه هوش مصنوعی را در اختیار مجموعه های حوزوی خواهیم گذاشت.

قاسمی با بیان اینکه هوش مصنوعی در عرصه آموزش و پژوهش تحول عظیمی ایجاد می کند  تصریح کرد: نیازمند اقدامات رسانه ای در حوزه بین الملل هستیم، از امروز دریافت مقاله به عنوان چکیده آغاز می شود و ۶ سند در زمینه هوش مصنوعی در کشور تولید شد.

همچنین حجت‌الاسلام مهدی جعفرزاده رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد رهبری فناوری‌های هوشمند حوزه  در این نشست بیان کرد: در بحث گفتمان‌سازی احیای میراث تمدنی تاریخ اسلام، گفتمان‌سازی در زمینه کشف و آسیب‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی، جریان‌سازی و نیاز جوامع به فناوری پاک، گفتمان‌سازی درخصوص ظرفیت‌های فقهی مکتب امامین برای حل مشکلات نیز بخشی از اهداف مهم ما در این بخش است.

وی با اشاره به اهداف نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی گفت: در ۳ محور دانشی، ایجاد شبکه نخبگانی و بحث گفتمان‌سازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در زمینه دانش گسترش مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه‌های علمیه جهان اسلام، تولید و پردازش نظریه های علمی در نقش فناوری برای زیست متعالی، احیای میراث تمدنی و فرهنگ اسلامی بخشی از اقدامات ما در این بخش است‌.

در پایان این مراسم از سایت نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15492

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. حوزه های علمیه هر چه سریعتر باید به حوزه هوش مصنوعی ورود کنند و مرز های پیشرفت اون رو جابجا کنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.