• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5

مهم‌ترین اولویت علمی و فناوری کشور هوش مصنوعی است

  • کد خبر : 16568
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مهم‌ترین اولویت علمی و فناوری کشور هوش مصنوعی است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: مهم ترین اولویت علمی، فناوری و اقتصادی در کشور به طور حتم هوش مصنوعی است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی روز پنجشنبه در آیین افتتاح رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی در قم اظهار داشت: موضوع تولید علم تجربی تاریخ و روش مندی هایی دارد و بر مبنای مشاهده بوده است و در نهایت بشر به دانش و آگاهی دست یافته و سپس با بینش زندگی خود را طراحی کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت فناوری ها در ۱۰۰ سال اخیر دو اتفاق در مشاهده ورزی ما در علوم تجربی رخ داد و از این رو تعداد و حجم داده های زندگی ما و تولید داده ها زیاد شد و نیز ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات قوی شد.

وی افزود: بشری که برای بدست آوردن علم زحمت زیادی با مشاهده گری انجام می داد اکنون با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه شد و این موضوع زمینه ساز این شد که از دست بشر بر نمی آید که به این اطلاعات عظیم ورود کند و ابزار ماشین در کاوش این دیتاها به کمک بشر آمد و ابزار ماشین با فهم در عملکرد مغز انسان است تلفیق شد و در نهایت به ابزار هوش مصنوعی رسیدیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: هوش مصنوعی با مدد داده های عظیم و ذخیره ساز های بزرگ و الگوریتم های مغز به ابزار تولیدکننده تبدیل شده است.

وی گفت: فناوری این ویژگی را دارد که انسان را در برونش تقویت و در درون ضعیف می کند و در این راستا تکنولوژی ماشین آلات را ایجاد کرد اما قوای بدنی انسان ها ضعیف شد.

وی بیان کرد: هوش مصنوعی تولیدکننده است و فکر می کند و در کمتر از پنج سال آینده حتی طراحی های تکنولوژی را هوش مصنوعی انجام خواهد داد. طراحی بسیاری از تجهیزات را هوش مصنوعی انجام می دهد.

معاون رییس جمهور گفت: این که حوزه به این فکر افتاده است که فقاهت و اجتهاد را بخشی با هوش مصنوعی انجام دهد بدان معناست که پنج تا ۱۰ سال آینده را می بیند.

وی افزود: بشر با هوش مصنوعی توان فکری و ذهنی را توام با توان جسمی و اجتماعی از دست داد و اگر صرفا استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف تبدیل می شویم.

دهقانی فیروزآبادی آبادی افزود: در همه دنیا و در کشور ما به شکل ویژه به هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید نگاه می کنند که چگونه جلوی آن را گرفته و کنترلش کنیم و چون آن را نمی شناختیم مقهور آن شدیم.

وی ادامه داد: اگر به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه کنیم این اتفاق بد به شکل شدیدتری برای ما خواهد افتاد و باید با آینده شناسی دقیق از هوش مصنوعی به عنوان فرصت نگاه کنیم که فرصت تغییر قدرت ها بوجود می آید و فرصت جبران تمام عقب افتادگی علمی است.

وی گفت: بزرگ‌ترین مزیت در هوش مصنوعی داشتن نیروی انسانی توانمند در کشور است که خیل عظیمی از جوانان تحصیل کرده داشته و از نظر توان علمی نسبت به دنیا برتری داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در مسیر ایجاد چند هاب فناوری با مرکزیت بخش خصوصی و خیران قرار داریم و راه اندازی هاب های فناوری هوش مصنوعی همکاری اساتید حوزه را در شاخه های علوم دینی می طلبد.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پیامی به رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی آورده است: بهره‌گیری از فناوری های نوین، بویژه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، برای فراهم کردن بستر تحقیق و پژوهش و همچنین تبلیغ و ترویج علوم اسلامی از ضروریات امروز است که بحمدالله در سالیان گذشته حوزه های علمیه در عرصه پیشتاز بوده اند. تلاش همه کسانی که در این مسیر قدم بر می دارند، شایسته تقدیر است و برای همه آرزوی موفقیت دارم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.