• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
9
خیاطیان:

مصرف کننده صرف بودن در حوزه هوش مصنوعی موجب انحراف اندیشه‌ها می‌شود

  • کد خبر : 16592
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
مصرف کننده صرف بودن در حوزه هوش مصنوعی موجب انحراف اندیشه‌ها می‌شود
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهور گفت: اگر در حوزه هوش مصنوعی صرفا مصرف کننده باشیم، موجب انحراف اندیشه‌ها ‌می‌شود.

محمدصادق خیاطیان یزدی امروز در آئین افتتاح رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: طبق نیازسنجی انجام شده، حوزه علوم انسانی اسلامی می‌تواند در ۴۵۰ نیاز فناورانه ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه باید نیازمندی‌ها و حوزه به جریان همرسانی برسند، مطرح کرد: درحال حاضر استفاده از فناوری در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به عنوان صنایع خلاق فرهنگی است.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع اخیرا در کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: آمار و ارقامی که در حوزه اقتصاد صنایع خلاق مطرح می‌شود، تکان دهنده است.

وی یادآور شد: صنایع خلاّق فرهنگی مطابق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۰، بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: در سال ۲۰۲۳، درآمد حاصل از صنایع خلاق فرهنگی، ۱۰ هزار میلیارد دلار است، این رقم نشان می‌دهد اقتصاد بزرگی در این حوزه در حال شکل‌گیری است، اگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نکنیم، عقب ماندگی‌هایی خواهیم داشت.

خیاطیان گفت: اقتصاد محتوی، بخشی از اقتصاد فرهنگی است، توسعه اقتصاد محتوی مستلزم پنج رکن است.

رئیس صندوق نوآوری همچنین محتوی غنی را نخستین رکن ذکر کرد و افزود: در حوزه علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی کشور محتوی غنی داریم.

وی دومین رکن اقتصاد محتوی را نیروی انسانی خلاق دانست و گفت: در کشور جوانان نخبه و خلاق فراوانی وجود دارد، که در این حوزه‌ها امکان نقش‌آفرینی دارند.

خیاطیان همچنین فن‌آوری را سومین رکن برشمرد و گفت: در حوزه فناوری وضعیت خوبی نداریم، ولی خیلی هم عقب نیستیم، ظرفیت‌های فن‌آورانه کشور که عموما در حوزه فن‌آوری اطلاعات است، بسیار خوب است، زمینه بسیاری زیادی هم برای توسعه دارد.

وی موضوع سیاستگذاری و خط مشی گذاری همچنین سرمایه را در این حوزه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این حوزه صورت گیرد، در کسب و کارهای فرهنگی و خلاق، در داخل کشور و کشورهای اسلامی و فارسی زبان که علاقه مند به همکاری با جمهوری اسلامی هستند، و نیاز به محتوی علوم اسلامی انسانی دارند بازار بزرگی در اختیارمان است.

خیاطیان گفت: در قم حدود ۱۳۲ پاسپورت ثبت شده، که نسل دوم آنها در زیست بوم نوآوری فرهنگی این استان فعالیت می‌کنند.

خیاطیان تأکید کرد: این ظرفیت جهانی خوبی برای کشور ایجاد می‌کند که محصول‌های دانش‌بنیان، فن‌آورانه و محتواهایی که تولید می‌کنیم، را به سهولت صادر کنیم.

وی با تؤکید بر اینکه زیست بوم صنایع خلاق فرهنگی کشور همچنان زیست بوم بالغی نیست گفت: نیازمند گسترده‌تر کردن این زیست بوم هستیم.

رئیس صندوق نوآوری همچنین تصریح کرد: در مجموع ۹ هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور فعال هستند، حدود ۴۸ شرکت در حوزه صنایع خلاق فرهنگی و علوم انسانی کار می‌کنند، با این ظرفیت موجود، این آمار خیلی پایین است.

وی گفت: دست‌اندرکاران این حوزه رویکرد عمیق‌تر و بعضا اقتصادی‌تری به موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بهترین پارک‌ علم و فناوری کشور در قم است گفت: مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و نهادهای تخصصی تامین مالی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز خاستگاه و منشأ اغلب آنها قم است، این استان می‌تواند به عنوان قطب تولید محتوی علوم اسلامی باشد، کمپینی برای توسعه محتوی ایجاد شود.

خیاطیان با ذکر این نکته که باید در حوزه تولید محتوی به طور جدی برنامه ریزی کنیم گفت: اگر در حوزه هوش مصنوعی صرفا مصرف کننده باشیم، موجب انحراف اندیشه‌ها ‌می‌شود.

وی همچنین گفت: ما به دنبال ایجاد یک بسیج عمومی در تأمین سرمایه برای هوش مصنوعی هستیم، موضوع تازه‌ای است و به نگاه جدیدی هم نیاز دارد، خوشبختانه این نگاه در مدیریت حوزه‌های علمیه است.

وی در بخش دیگری از سخنان بیان کرد: علما و مراجع عظام تقلید بخشی از منابعی که در اختیارشان است را برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات اختصاص دهند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.