• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4
جهش بزرگ ۲۸ درصدی قیمت سهام انویدیا، سازنده تراشه

هوش مصنوعی این شرکت را یک تریلیون دلاری کرد

  • کد خبر : 16297
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
هوش مصنوعی این شرکت را یک تریلیون دلاری کرد
تنها ساعاتی پس از آنکه شرکت Nvidia- سازنده تراشه و محصولاتی چون کارت گرافیک - از پیش‌بینی رشد درآمدی خود و تولید تراشه‌های هوش مصنوعی خبر داد، ارزش سهام این شرکت با ۲۸ درصد رشد مواجه شد و ارزش بازار آن به مرز یک تریلیون‌دلار رسید.

تنها ساعاتی پس از آنکه شرکت Nvidia-  سازنده تراشه و محصولاتی چون کارت گرافیک – از پیش‌بینی رشد درآمدی خود  و تولید تراشه‌های هوش مصنوعی خبر داد،  ارزش سهام این شرکت  با ۲۸ درصد رشد مواجه شد و ارزش بازار آن به مرز یک تریلیون‌دلار رسید.

در آخرین معاملات بورس نیویورک  قیمت هر سهم شرکت انویدیا به ۳۹۱ دلار رسیده که بالاترین رقم تاریخی برای این سهم است. ارزش بازار این شرکت نیز با ۲۰۰ میلیارد دلار رشد در یک روز به ۹۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

انویدیا با این رشد به با ارزش‌ترین تولیدکننده تراشه و پنجمین شرکت با ارزش وال استریت تبدیل شده است. قیمت سهام این شرکت تنها در سال جاری میلادی  ۱۰۱ درصد رشد کرده است.

این شرکت در تازه‌ترین گزارش مالی خود پیش‌بینی رشد درآمدی ۵۰ درصد بیش از تخمین تحلیلگران وال استریت را داده است. بخش مهمی از این درآمد ناشی از افزایش میزان تقاضا برای تراشه‌های تولیدی این شرکت در دیتاسنترهاست.

انویدیا در بازار محصولات تکنولوژی به عنوان تولید کننده مشهور کارت‌های گرافیک  شناخته می‌شود و در گزارش مالی جدید این شرکت مشخص شده که بخش تولید کارت‌های گرافیک مخصوص گیم ( بازی‌های کامپیوتری) شرکت با ۳۸ درصد افت به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.

اما دیگر محصول این شرکت یعنی بخش automotive که تراشه و نرم‌افزارهای مرتبط با خودروهای خودران را تولید می‌کند هم با رشد ۱۰۴ درصدی درآمد نسبت به سال قبل مواجه شده است.

تاثیر مثبت روی سهام دیگر شرکتها

این رشد خیره کننده فقط مختص شرکت انویدیا نبود و سایر شرکتهای تولید کننده محصولات هوش مصنوعی نیز تحت تاثیر این خبر با رشد ارزش مواجه شده‌اند و مجموع رشد ارزش این شرکتها ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

شرکت تولید کننده چیپ Advanced Micro Devices که رقیب انویدیا در تولید چیپ محسوب می‌شود با رشد ۱۰ درصدی ارزش سهام مواجه شد و حتی سهام شرکتهایی چون مایکروسافت و گوگل هم که طی روزهای اخیر از محصولات جدیدی در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرده‌ بودند هم در یک روز ۲ درصد رشد کرد.

همچنین سهام شرکت C3.ai که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تولید می‌کند و همچنین شرکت پلانتیر ( تولید کننده محصولات امنیتی که مشتریانش عمدتا دولت‌ها هستند ) هم با رشد ۸ درصدی قیمت سهام مواجه شدند.

طی سال جاری و بعد از معرفی  چت جی پی تی انفجاری در حوزه هوش مصنوعی در جهان تکنولوژی رخ داده و توجه به این عرصه بسیار افزایش پیدا کرده است.

پیش از گزارش روز چهارشنبه انویدیا، خوش‌بینی در مورد هوش مصنوعی باعث افزایش ۱۰۹ درصدی سهام آن در سال ۲۰۲۳ شده بود، و این سازنده تراشه S&P 500 (.SPX) را در بهترین عملکرد سال تا به امروز قرار داد. طبق داده‌های Refinitiv، این افزایش باعث شد تا Nvidia حدود ۶۰ برابر درآمد مورد انتظار معامله شود و به اوج خود یعنی ۶۸ برابر درآمد مورد انتظار در سال ۲۰۲۱ نزدیک شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.