• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

پیام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همایش تخصصی «هوش مصنوعی، فرهنگ و حکمرانی آینده»

  • کد خبر : 14724
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
پیام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همایش تخصصی «هوش مصنوعی، فرهنگ و حکمرانی آینده»
دکتر زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) به مناسبت تاسیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران و برگزاری نشست تخصصی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و حکمرانی آینده که چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، پیامی صادر و ارسال نمود.
متن پیام دکتر زارع‌پور به شرح زیر است:
بسمه تعالی
ضمن عرض سلام و احترام حضور پژوهشگران و جهادگران عزیز عرصه علم و فناوری و عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش، باعث افتخار است که این پیام در مراسمی قرائت می‌شود که در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در اداره کشور و همچنین به منظور بزرگداشت دانشمند بزرگ هسته‌ای، شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده برگزار می‌گردد.
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۲۶ فرمودند: «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم؛ امروز کشورهایی که درجه اوّل در مسئله هوش مصنوعی هستند، حالا غیر از آمریکا و چین و مانند اینها که در رده‌های بالا هستند، بعضی از کشورهای آسیایی هم هستند، بعضی کشورهای اروپایی هم هستند [امّا] ما نیستیم؛ البتّه کشورهای آسیایی ظاهراً بیشتر هم هستند؛ در آن ده‌ رتبه اوّل، تعداد کشورهای آسیایی بیشتر است. باید کاری کنیم که حدّاقل به ده کشور اوّل دنیا در این مسئله برسیم.»
هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری توانمندساز و تحول آفرین، فرصتهای بی بدیلی را برای بشر ایجاد کرده است و قطعا کاربردهای آن در بخشهای گوناگون زندگی انسان در آینده نزدیک می تواند کیفیت زندگی را ارتقا داده و افق های جدیدی را برای پژوهشگران و محققین در بخشهای گوناگون فراهم آورد. به همین دلیل لازم است مطابق یک برنامه راهبردی و نظام‌مند نسبت به استفاده از این فناوری در حکمرانی کشور و تنظیم قوانین مرتبط با آن اقدام شود، تا  از این فناوری راهبردی برای حکمرانی هوشمند، ارتقا صنایع مختلف، ارتقا کیفیت زندگی مردم عزیز کشورمان و توسعه و ترویج فرهنگ و ارزشهای ایرانی اسلامی بهره گیری شود.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با درک این مهم و به‌ منظور بهره گیری هر چه بیشتر از این فناوری نوظهور در راستای اهداف کلان کشور، فعالیتهای بسیاری را در برنامه کار خود قرار داده است که از جمله می توان به تأسیس «مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی» در «پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات» اشاره کرد. اهداف و برنامه های وزارت ارتباطات برپایه استقرار مرجعیت تنظیم‌گری، توسعه زیرساخت‌ها، منابع، کاربردها و خدمات و گسترش نوآوری در حوزه هوش مصنوعی با همکاری سایر بخش ها و بویژه دانشگاه ها استوار بوده است. از اقدامات موثر و شاخص انجام شده در این وزارت می توان به «تدوین نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» اشاره نمود که در آن، الزامات و توانمندسازهای اصلی توسعه هوش مصنوعی و کاربردهای اولویت دار این فناوری در کشور بررسی و استحراج شده‌اند. نتایج این اقدامات در بخشهای مختلف کشور و از آن جمله در «سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور» مورد بهره برداری قرار گرفته است .
در انتها، ضمن تقدیر از فعالیت های دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه بهره برداری از فناوری هوش مصنوعی در کشور و از آن جمله برگزاری این همایش، آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای حمایت از فعالیت‌های دانشگاهیان، متخصصان و نخبگان در حوزه هوش مصنوعی و در راستای توسعه این فناوری‌ نوظهور و کاربردی در کشور، به منظور گام برداشتن در مسیر مطالبه رهبر فرزانه انقلاب و توسعه و پیشرفت کشور عزیز ایران، اعلام می‌دارم.
عیسی زارع‌پور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۴۰۱/۹/۲۳
لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=14724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.