• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

رهبر انقلاب: در دوران هوش مصنوعی، کوانتوم و اینترنت نمی‌توان با همان شیوه‌های ۴۰ سال قبل کار کرد

  • کد خبر : 16313
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
رهبر انقلاب: در دوران هوش مصنوعی، کوانتوم و اینترنت نمی‌توان با همان شیوه‌های ۴۰ سال قبل کار کرد
در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام(ره) بزرگوار پرچم برافراشته رسالت‌های الهی در عصر جاهلیت مسلط قرن‌های اخیر بود گفتند: سی و چند سال است که این جلسه باشکوه و مبارک تشکیل می‌شود. موضوع بحث در این جلسه در همه این سال‌ها عمدتاً امام بزرگوار بوده است. نسل‌های جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمندند و قدیمی‌ها هم همینطور؛ همه ما نیازمند این هستیم که با ابعاد این شخصیت چند بعدی بیشتر آشنا شویم.

در ادامه گزیده‌ بیانات رهبر انقلاب در سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی را می خوانید:

 

به نظر من نسل‌های جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمندند، ما قدیمی‌ها هم همینطور.

همه ما نیازمندیم با ابعاد این شخصیت چندبعدی و باعظمت بیشتر آشنا شویم. این امر در پیشرفت و ادامه راه کمک خواهد کرد.

اولین نکته این است که امام از سرآمدان تاریخ ماست نه فقط از سرآمدان روزگار ما. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت برخی یک سروگردن از بقیه برترند و اینان سرآمد نام می‌گیرند.

سرآمدان را نمی‌شود از حافظه تاریخ حذف کرد و این نکته مهم مورد توجه ماست. آنان را نه می‌شود حذف کرد و نه تحریف.

رسانه‌های تبلیغاتی که روزبه‌روز مجهزتر می‌شوند می‌توانند شب را روز و روز را شب معرفی کنند و چهره‌های منور را هم بد جلوه دهند اما این کف روی آب است. خورشید زیر ابر باقی نمی‌ماند.

ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است. خصوصیاتی که در شکل‌گیری این شخصیت دخالت دارند به مراتب بیشتر از خصوصیات آن شخصیت‌های برجسته و سرآمدی است که یاد کردیم.

امام هم در ایمان و تقوا سرآمد است، هم در استحکام شخصیت و قوت اراده، هم در قیام برای خدا و سیاست‌ورزی انقلابی و ایجاد تحول در نظام بشری سرآمد است و این‌ها همه تنها در امام بزرگوار جمع است.

امام را هیچکس نمی‌تواند از حافظه تاریخ پاک کند نه امروز و نه در قرن‌های آتی. شاید چند صباحی دروغ‌پردازی و تحریف شخصیت شود اما این خورشید را نمی‌توان پشت ابر نگه داشت.

امام سه تحول بزرگ به وجود آورد؛ یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان. این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد و شاید در آینده هم شبیه این‌ها را نتواند انسان پیش‌بینی کند که به وجود آید.

تحول در سطح کشور به وجود آمدن انقلاب اسلامی بود. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را درهم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست‌نشانده و ذلیل در برابر قدرت‌ها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزت ملی را جایگزین آن کرد.

این انقلاب استبداد را به آزادی بدل و هویت ملی و اعتماد به نفس را احیا کرد. این‌ها معجزه‌های انقلاب اسلامی است.

ما مشکلات داشتیم، داریم و خواهیم داشت اما آن‌چه می‌تواند مشکلات فعلی را برطرف کند، در گذشته هم حلال مشکلات بوده و در آینده هم علاج مشکلات باشد همین روحیه ما می‌توانیم است و انقلاب است که در کشور این روحیه را به وجود آورد.

امام جریان بیداری اسلامی را در دنیای اسلام به راه انداخت. امروز امت اسلامی نسبت به دوران پیش از پیروزی انقلاب، پرتحرک‌تر، آماده‌تر، سرزنده‌تر است هرچند نیاز به کار بیشتر در این زمینه محسوس است.

مسئله فلسطین بعد از این‌که به خیال صهیونیست‌ها و حامیان‌شان تمام‌شده تلقی می‌شد با حرکت امام بدل به کانون توجه ملت‌های مسلمان و مسئله اول جهان اسلام بدل شده است.

روز قدس نه فقط در ایران بلکه در پایتخت‌های جهان مسلمان و غیرمسلمان هم برگزار می‌شود و مردم از فلسطین حمایت می‌کنند.

امام فضای معنویت و توجه معنوی را در سطح جهان ایجاد کرد، حتی در کشورهای غیرمسلمان. البته این نکته آخری با واکنش شدید همان مراکز قدرت مواجه شده و امروز با انگیزه بیشتر تهاجم به معنویت را در دنیا با شیوه‌های مخصوص خود پیش می‌برند و برخی شیوه‌هایشان آنقدر مفتضح است که انسان از نام‌بردن آن‌ها خجالت می‌کشد.

امام این کارهای بزرگ را به پشتیبانی و کمک کدام عامل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری انجام داد؟ امام عامل کمک‌کننده سخت‌افزاری نداشت؛ امام نه پول داشت، نه رادیو داشت و نه خبرگزاری، امام یک نوار یا یک برگ کاغذ داشت تا صدایش را به مردم و جهان برساند.

عامل نرم‌افزاری امام اما ایمان و امید بود؛ آنچه امام را در این راه پیش‌ برد.

وقتی ایمان به خدا را در مسائل عینی و مبارزه با استکبار مطرح می‌کنیم، معنای ویژه‌ای دارد و در این مقام به معنای ایمان به وعده‌های الهی است.

اعتماد به وعده الهی است که گام مستحکم امام را در این راه به حرکت درمی‌آورد.

امام ایمان به اسلام را در بیانات خود معرفی کرده است. اسلام امام با اجتهاد متقن و فهم درست از اسلام است نه اسلام سرمایه‌داری یا اسلام افراد متحجر که اسم اسلام را می‌آورند اما بیشتر احکام آن که مربوط به امور اجتماعی و سیاسی است را قبول ندارند. این اسلام، اسلام به اصطلاح روشنفکران بی‌اطلاع و بی‌خبر هم نیست که انجام برخی احکام الهی را هم قبول ندارند.

ایمان به مردمی که امام داشت از اعتقاد ایشان به مردم نشئت می‌گرفت. جوانان فداکار و خانواده شهدا این برداشت امام از مردم را تصدیق کردند که به مردم اعتماد داشت. امام به عمل مردم و انگیزه‌هایشان و رأی مردم که در جمهوری اسلامی همان مردم‌سالاری است اعتقاد داشت.

برخی به غلط تعبیر کردند که امام جمله مردم‌سالاری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود و با اعتقاد خود این مردم‌سالاری را مطرح کردند.

همان رئیس جمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چرا که مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.

امام بسیار اهل امید بود و هرگز دچار یأس نمی‌شد. امید و ایمان روی هم تاثیر می‌گذارد و یکدیگر را تقویت می‌کند.

وقتی می‌گوییم امید یعنی آن حالتی که با حرکت همراه است، با تنبلی و سکون نمی‌سازد؛ اینکه کسی بنشیند و در عین حال امیدوار باشد به سر منزل مقصود برسد نشدنی است.

امروز امام به ما چه توصیه‌ای می‌کند؟ ما راه طولانی و کارهای بزرگی در پیش داریم و یقیناً بزرگترین توصیه امام ادامه راه او و حفظ میراث اوست. ما باید همان سه تحول امام در کشور، در جهان اسلام و سطح جهان را دنبال کنیم.

در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.

آنچه می‌تواند مثل دره خطرناکی در برابر حرکت ما ورود کند این است که ما این جبهه‌بندی را فراموش کنیم. هر زمان فراموش کردیم، ضربه خوردیم.

اصلاح کار ملت ایران وابسته به همان تحولاتی این که امام پایه‌گذاری کرد که دشمنان سرسخت و پربغض و کینه‌ای دارد.

ملت ایران به همان نرم‌افزاری نیاز دارد که امام در وجود خود داشت و به مردم توصیه می‌کرد؛ یعنی ایمان و امید.

دشمنی استکبار با ایران با عقب‌نشینی‌های موضعی کنار نمی‌رود. در موارد متعدد عقب‌نشینی‌های ما موجب شد آنان جلو بیایند.

-در برخی دولت‌های این چند دهه بودند کسانی که عقیده داشتند در مواردی باید به جبهه مقابل امتیاز داد و عقب‌نشینی کرد. در یکی از همین کشورها برای رئیس‌جمهوری ما کیفرخواست و دادگاه غیابی برگزار کردند. ایران را در یکی از همین دوره‌ها محور شرارت خواندند.

دشمنان می‌خواهند ایران را به دوران پیش از انقلاب بازگرداند که پیش آنان دست دراز کنیم و وابسته باشیم. آنان به این عقب‌نشینی‌ها راضی نمی‌شوند.

هرکس می‌خواهد مشکلات کشور و مسائل معیشتی را برطرف کند و به دنبال تقویت جایگاه ایران در نظم جدید جهانی است باید برای ترویج امید و ایمان تلاش کند. این همه حرف من با نخبگان، با همه آحاد مردم و مجموعه‌های سیاسی است.

آخرین تلاش دشمن – البته تا حالا، در آینده تلاش‌هایی خواهند داشت – همین اغتشاشات پاییز سال گذشته بود. طراحی این اغتشاشات در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام شد. پشتیبانی مالی و رسانه‌ای و تسلیحاتی به وسیله دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد و پادویی آن را برخی عناصر خائنی که پشت به وطن کرده بودند انجام دادند. شدند مزدور و عامل دشمنان ایران نه فقط دشمنان جمهوری اسلامی.

یک عده هم پیاده‌نظام این‌ها شدند، تعدادی مغرض، برخی غافل و جمعی اراذل و اوباش.

رسانه‌های خارجی بی‌رودربایستی حرکت مسلحانه داخل ایران، شعار تجزیه‌طلبی، شیوه ساخت مواد آتش‌زا را ترویج و تبلیغ می‌کردند. در داخل اراذل و اوباش اینجور حرکت کردند و افراد مغرض آنجور شعار دادند و برخی از سیاستمداران غربی با این عناصر عکس یادگاری گرفتند. فکر می‌کردند کار تمام شده است، احمق‌ها بازهم مردم ایران را نشناختند. ملت ایران به آن‌ها و فراخوانشان اعتنایی نکرد اما به همه این هشدار داده شد از کید دشمن غفلت نکنیم.

سعی دشمن این است که جوان ایرانی را ناامید کند، در کشور مشکلاتی هست، مشکل تورم، مشکل گرانی و مشکلات معیشتی وجود دارد که همه قابل‌رفع است اما دشمن می‌خواهد این‌ها را به ابزاری برای خاموشی نور امید در دل جوانان بدل کند.

ما مشکلاتی داریم اما در مقابل آن حوادثی داریم که همه امیدآفرین است. دشمن نمی‌خواهد بگذارد که ما این پدیده‌های امیدآفرین را ببینیم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.