• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

همایش بین‌المللی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی» در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

  • کد خبر : 15486
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
همایش بین‌المللی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی» در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه از برگزاری همایش بین‌المللی هوش مصنوعی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله اعرافی خبر داد.

محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی، طی سخنانی اظهار کرد: در مسئله هوش مصنوعی کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا و چین سرمایه‌گذاری‌های جدی در این حوزه داشته‌اند، امروزه هوش مصنوعی از یک فناوری متصل به رایانه به یک فناوری راهبردی و اقتدارآفرین تبدیل شده است.

وی افزود: کاربردهای هوش مصنوعی امروز در مسائل سرنوشت‌ساز است. برای مثال صنایع دفاعی، حکمرانی، صنعت و معدن، امنیت، آب، سلامت و… استفاده می‌شود.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: اگر عقب‌ماندگی در این زمینه داشته‌باشیم نتیجه‌اش این است که در آینده خود و کشور عقب‌مانده خواهیم بود؛ اگر ما دنبال هوش مصنوعی هستیم خودمان باید الگوهای این عرصه را طراحی کنیم.

قاسمی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ اولین همایش ملی مربوط به هوش مصنوعی که برگزار کردیم، متوجه شدیم هوش مصنوعی زمینه‌هایی را برای فرصت‌ها و تهدیدها فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی به رشد و بالندگی تمدن ما بسیار کمک خواهد کرد، تمدن مقابل یعنی غربی‌ها پرچم‌دار حوزه هوش مصنوعی هستند و در هر بازه زمانی با ارائه محصولی ما را شگفت‌زده می‌کنند. بدین جهت تمدن نوین اسلامی مدنظرمان باید الگویی در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد.

دبیر اجرایی این همایش بین المللی گفت: واقعیت آن است که در حوزه فلسفه و اخلاق هوش مصنوعی کم کاری داریم، هوش مصنوعی پیامد‌هایی را در زمینه مختلف مانند فرهنگ، حقوق، سبک زندگی و… خواهد داشت. اگر ما هوش مصنوعی را با فرهنگ اسلامی تجویز کنیم به یک فناوری تمدن‌ساز خواهیم رسید.

قاسمی تاکید کرد: در خصوص هوش مصنوعی کشور‌های اسلامی که مشغول به فعالیت هستند در این زمینه به ما کمک خواهند کرد و به نوعی تبادل‌های علمی و نظری صورت خواهد گرفت.

تاکید بر توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در ادامه با تاکید بر توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی افزود: توسعه صرفاً فنی هوش مصنوعی بدون بهره گیری از معارف عمیق اسلامی به بیراهه خواهد رفت و معتقدیم هوش مصنوعی با تجهیز به اندیشه‌ی اسلامی، یک فناوری تعالی ساز خواهد شد.

قاسمی همچنین با بیان اینکه اخذ دکترین مناسب جهت مواجهه با مساله هوش مصنوعی ضرورت دارد ابراز داشت: اگر در قالب یک دکترین، نگاه خود را به پدیده‌ی هوش مصنوعی روشن نکنیم؛ سیل دیدگاه‌های متأثر از رویکردهای غرب بر تمامی ارکان حاکمیتی و اجتماعی ما سیطره پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قالب‌های ارسال آثار در نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی بیان داشت: علاقمندان می‌توانند در قالب مقاله علمی، یاداشت تحلیلی، محتوای ترویجی و هنری، بازی‌های یارانه ای طرح‌ها و سامانه‌هایی که در حال اجرا هستند، ایده پردازی‌ها و تجربه نگاری‌های موفقیت و شکست پروژه‌ها در جزوه زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی افزود: سیاست‌های ایران و حوزه علمیه در مجامع بین المللی در عرصه هوش مصنوعی باید عرضه و دیگران شناسانده و از سویی دیگر دوره‌های هوش مصنوعی باید در بین نسل جدید دنبال شود.

قاسمی گفت: ایجاد قطب فکری و اندیشه‌ای در حوزه هوش مصنوعی با تکیه بر جایگاه تمدنی انقلاب اسلامی باید مورد توجه باشد شناسایی نیروهای انقلابی و تربیت نیروها در این عرصه می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان داشت: نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی در شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و در این راستا ارتباط‌های مختلفی با مراکز علمی و دانشگاهی گرفته شده و امید است تا شهریور سال آینده مقالات را دریافت کنیم و ۸ دانشگاه برتر کشور در این همایش حضور دارند و تلاش می‌شود و از ظرفیت دانشگاه‌های استانی و مراکز حوزوی نیز استفاده شود.

وی توضیح داد: این همایش بین‌المللی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله اعرافی برگزار خواهد شد، به‌دنبال این هستیم تا پایان سال ۱۴۰۲ مقاله‌ها را دریافت و سپس ارزیابی کنیم.

عضو حقیقی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مقاله علمی، یادداشت راهبردی، محتوای ترویجی هنری و ایده‌ها، محصولات فناورانه برای دبیرخانه همایش ارسال کنند.

قاسمی عنوان کرد: مهلت ارسال چکیده آثار تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، مهلت ارسال اصل آثار ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ و برگزاری همایش نیمه نخست سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی ادامه داد: در راستای برگزاری این همایش با دانشگاه‌های برتر داخلی و خارجی و مجموعه‌های اندیشه‌ورز و فناور مطرح مذاکره شده و در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد.

قاسمی در پایان بیان کرد: به‌دنبال این هستیم در حوزه هوش مصنوعی الگوهایی را ارائه کنیم که از هر نظر برتر باشد، که حوزه‌ علمیه ظرفیت این موضوع را دارد.

علاقه مندان برای شرکت در همایش می توانند آثار خود را از طریق لینک زیر به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

https://panel.aicisc.com/users/signupverify.php

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.