• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

اتصال وزارت راه و شهرسازی به دولت هوشمند

  • کد خبر : 12653
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۹
اتصال وزارت راه و شهرسازی به دولت هوشمند
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه شاهراه شامل سامانه جامع حمل و نقل، اطلاعات حوادث حمل و نقل کشور، احراز هویت و پروانه اشتغال نظام مهندسی، تلاش کرده از حضور مردم در ادارات خود بکاهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی در گفتگو اختصاصی با اشاره به چشم انداز این وزارت خانه در حوزه توسعه دولت الکترونیک گفت: اقدامات وزارت خانه در زمینه توسعه دولت الکترونیک بر اساس اسناد بالا دستی از جمله ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک با ائین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی صورت پذیرفته است.

صفدری در ادمه با اشاره به اینکه تمام خدمات وزارت راه و شهرسازی در قالب ۱۷۰ سامانه الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود گفت : شناسایی و تدوین فرایند‌های صدور مجوز‌کسب و کار کشور سال گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و در این حوزه وزارت راه و شهرسازی ۱۰۵ مجور کسب و کار را شناسایی کرد و با توجه به تعاملی که با مرکز ملی مجوز‌های کسب و کار کشور داشتیم توانستیم در هیئت مقررات زدایی به تصویب برسانیم و عناوین این ۱۰۵ مجوز در سامانه مجوز‌های کسب و کار کشور قرار گرفته است.

وی افزود: واگذاری خدمات به پیش خوان دولت مطرح است که دستگاه‌های اجرایی باید خدماتشان را در اختیار پیشخوان قرار دهند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات گفت: بر اساس ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک ۱۴ خوشه در این حوزه وجوددارند که ما متولی خوشه سیزدهم به نام حمل و نقل و شهرسازی هستیم.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از دستگاه‌های پیشتاز در این حوزه سومین دستگاه اجرایی بود که خوشه مرکز تبادل اطلاعاتش را راه اندازی کرد.

صفدری با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع حمل و نقل یکی از پروژه‌های اولویت دولت الکترونیک هست که بر اساس مصوبه هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی سپرده شده است بیان کرد:
بر اساس آئین نامه اجرایی مواد پنج و شش مبارزه با قاچاق کالا و عرض این سامانه شکل گرفته است و یکی از دست آورد‌های الکترونیکی این است که در چهار حوزه ریلی و هوایی جاده‌ای و دریایی وجود دارد.

وی گفت: سامانه جامعه اطلاعات حوادث حمل و نقل کشور است که سامانه مهمی است در این سامانه که در اختیار شهروندان است و با استفاده از دیتایی که بر اساس برخط است دستگاه‌های متولی مثل پلیس. هلال احمر و پزشکی قانونی و چهار مد حمل و نقلی که در وزارت راه و شهرسازی و اروژانس داریم از آن استفاده می کنیم ویک بخشی از اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بحث انتخابات الکترونیکی نظام مهندسی افزود: در مهر و آبان سال گذشته انجام شد و توانستیم ازاین ظرفیت فناوری اطلاعات در خصوص رای گیری انتخابات اسستفاده کنیم.

وی گفت:اخذ الکترونیکی عوارض آزاد راه‌های کشور پروژه مهمی بود در بحث هوشمند سازی و خدمات الکترونیک این اتفاق افتاد در یک و دوسال گذشته در حال توسعه است.
صفدری د ادامه با شاره به استقرار و به کار گیری زیر ساخت امضا الکترونیکی بوده است که در سامانه جامع حمل و نقل استفاده می کنیم برای تائید اطلاعاتی که در سامانه‌ها تبادل می‌شود اظهار داشت:

بحث استفاده از ظرفیت‌های احراز هویت است که مکلف هستیم استفاده کنیم در سامانه هامون و از طریق سرویس‌های سازمان‌های مربوطه در این حوزه هستند مثل ثبت احوال هستند اطلاعات هویت سنجی رو انجام میدیدم و از مراجعه حضوری شهروندان جلوگیری می‌شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.