• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده:

مبانی اسلامی باید در هوش مصنوعی تزریق شود

  • کد خبر : 17518
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
مبانی اسلامی باید در هوش مصنوعی تزریق شود
رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزه گفت: به عنوان حوزه اگر بخواهیم مواجهه فعالی با فناوری هوش مصنوعی داشته باشیم، باید مبانی اسلامی خودمان را در آن تزریق کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فنآوری های هوشمند، حجت الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده در نشست مدیران میانی با موضوع راهبردهای حوزه درباره هوش مصنوعی که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: هنوز به شناخت مشترک از مفهوم هوش مصنوعی نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اگر بپذیریم که هوش مصنوعی یک فناوری است باید تمام عناصر فناوری را در آن جست‌وجو کنیم، مطرح کرد: فناوری‌ها آمده‌اند تا انسان‌ها از منابع و امکانات خود برای رفع نیازها استفاده کنند.

قائم مقام علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه باتوجه به گستردگی و پیچیدگی نیازها، فناوری‌ها نیز پیچیده و گسترده شده‌اند، عنوان کرد: استفاده از هنر در فناوری به دلیل سازگاری با انسان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی به عنوان فناوری متشکل از دانش‌های پایه است، خاطرنشان کرد: دانش‌های متعددی در فناوری هوش مصنوعی شناخته می‌شود و این بعد میان رشته‌ای این فناوری موجب پیچیدگی هوش مصنوعی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده با بیان اینکه در عرصه هوش مصنوعی تعامل انسان با ماشین فعالانه است، تصریح کرد: این تعامل با دستگاه و ماشین موجب جذابیت هوش مصنوعی و فناوری‌های امروزی شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث داده نیز جذابیت و قدرت این فناوری را بالا می‌برد، یادآور شد: هوش مصنوعی به دلیل دانش میان رشته‌ای و جذابیتی که دارد، ضریب نفوذ بسیاری در میان فناوری‌ها پیدا کرده است.

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزه با بیان اینکه ادعا این است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ماشین را به انسان شبیه کنند، ابراز کرد: در حوزه بحث فناوری‌های هوشمند نمی‌توانیم نگاه ابزاری را تقویت کنیم چراکه اگر صرفا این نگاه را داشته باشیم، نسبت به آن مغلوب خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه باید در عرصه دانشی، هنری و توانمندی‌ها ورود داشته باشیم، بیان کرد: در عرصه دانشی باید در حوزه فلسفه، اخلاق و فقه هوش مصنوعی کار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده با بیان اینکه در عرصه علم دینی باید در حوزه دانشی ورود کنیم، اظهار داشت: در عرصه هنر نیز نیازداریم فلسفه هنر با رویکرد اسلامی و فقه هنر را در هوش مصنوعی بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه توانمندی باید خواسته‌های خود از هوش مصنوعی را فهرست کنیم، مطرح کرد: فناوری در هر زمان و مکانی که متولد می‌شود، معنا پیدا می‌کند.

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزه با بیان اینکه مهم‌ترین تاثیر فناوری‌های هوشمند در سبک زندگی است، عنوان کرد: بیش از ۹۰ در مشاغل به واسطه هوش مصنوعی از بین خواهد رفت و تحول عظیمی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در برخی از زیرساخت‌ها سرعت تحول زیاد نیست، خاطرنشان کرد: به عنوان حوزه اگر بخواهیم مواجهه فعالی با این فناوری داشته باشیم، باید مبانی اسلامی خودمان را در آن تزریق کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در این عرصه درحال انجام است، تصریح کرد: برای همایش سال آینده نیز سه محور مهم همایش ناظر به مطالعات بنیادین هوش مصنوعی است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ مسئله در مسائل فقهی، اخلاقی و فلسفی هوش مصنوعی احصا شده و در اختیار صاحب نظران قرار داده‌ایم.

قائم مقام علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک طرح و برنامه است، یادآور شد: طلبه‌ها باید در عرصه شبکه‌سازی‌ها و حلقه‌های میانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد، ابراز کرد: تجمیع ضریب نفوذ انقلاب اسلامی با ضریب نفوذ هوش مصنوعی می‌تواند به اتفاقات مبارکی منجر شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17518

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.