• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4

انویدیا ظاهراً می‌خواهد برای دورزدن تحریم‌ها، سه تراشه هوش مصنوعی جدید برای چین بسازد

  • کد خبر : 17356
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
انویدیا ظاهراً می‌خواهد برای دورزدن تحریم‌ها، سه تراشه هوش مصنوعی جدید برای چین بسازد
تحریم‌های جدید ایالات‌متحده برای صادرات تراشه‌ به چین، انویدیا را مجبور کرده است که احتمالاً سه تراشه جدید و منطبق با این قوانین تولید کند.

انویدیا نمی‌خواهد بازار عظیم تراشه‌های هوش مصنوعی چین را از دست بدهد. این شرکت درحال توسعه سه تراشه پردازشگر گرافیکی هوش مصنوعی به‌ویژه برای چین است که با آخرین محدودیت‌های صادراتی در ایالات‌متحده مغایرت ندارد. دولت آمریکا از چندی قبل به سازنده تراشه‌ها اطلاع داد که صادرات تراشه‌های رایانه‌ای برای ابررایانه‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی را به روسیه و چین محدود می‌کند.

براساس گزارش رویترز، انویدیا قصد دارد سه تراشه جدید برای بازار چین معرفی کند. به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های جدید به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا قدرت کمتری نسبت به مدل‌های فروخته‌شده در ایالات‌متحده داشته باشند. چند مدت پیش، دولت آمریکا به سازنده تراشه‌ها اطلاع داد که صادرات تراشه‌های رایانه‌ای برای ابررایانه‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی را به روسیه و چین محدود می‌کند، زیرا نگرانی‌هایی در مورد استفاده از این قطعات برای مقاصد نظامی وجود دارد.

این قانون باعث شد انویدیا نتواند تراشه‌های A100 و H100 را به چین بفروشد، بنابراین تراشه‌های A800 و H800 را به‌طور اختصاصی برای بازار چین طراحی کرد. ولی ایالات‌متحده با به‌روزکردن محدودیت‌های خود، مانع صادرات این دو تراشه نیز شد. اکنون انویدیا سه تراشه دیگر برای بازار عظیم چین ساخته است.

تراشه‌های جدید انویدیا برای چین

محدودیت‌های اخیر دولت ایالات‌متحده برای میزان قدرت محاسباتی یک تراشه درنظر گرفته شده است. براساس قوانین جدید تراشه‌های اختصاصی A800 و H800 واجد شرایط صادرات نیستند. برخی گزارش‌ها حتی حاکی از آن است که این شرکت ممکن است درنهایت به لغو بیش از ۵ میلیارد دلار سفارشات تراشه‌های پیشرفته در چین پایان دهد.

تراشه‌های جدیدی که انویدیا برای بازار چین درنظر گرفته است، L20 ،HGX H20 و L2 نامیده می‌شوند. مدل H20 قرار است قدرتمندترین تراشه از این سه مدل باشد، اما همه آن‌ها از آستانه قدرت محاسباتی تعیین‌شده توسط قوانین صادرات جدید دولت ایالات‌متحده فراتر نمی‌روند. این بدان معناست که مشتریانی که از آن‌ها برای برنامه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، احتمالاً به تراشه‌های بیشتری نسبت به زمانی که به مدل‌های با مشخصات بالاتر دسترسی داشتند، نیاز پیدا کنند.

شرکت‌های چینی مانند بایدو، هواوی، شیائومی و اوپو طراحی نیمه‌رسانای خود را آغاز کرده‌اند تا اگر واردات تراشه از ایالات‌متحده و سایر کشورها ناممکن شد، بتوانند از تراشه‌های خود بهره‌برداری کنند. البته این شرکت‌ها که از مشتریان قدیمی انویدیا هستند، ترجیح می‌دهند از همین تراشه‌های آماده استفاده کنند. انویدیا اکنون یکی از قوی‌ترین شرکت‌های سازنده تراشه‌ برای توسعه هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

ممکن است انویدیا تراشه‌های جدید را در ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) معرفی کند و تا قبل از پایان سال میلادی آن‌ها را به بازارهای چین بفرستد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17356

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.