• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

افزایش وحشتناک مصرف آب به خاطر هوش مصنوعی!

  • کد خبر : 17138
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
افزایش وحشتناک مصرف آب به خاطر هوش مصنوعی!
آخرین گزارش‌های زیست محیطی شرکت‌های مایکروسافت و گوگل افزایش قابل توجهی در مصرف آب را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، به عنوان مثال مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ از ۱.۷ میلیارد گالن آب برای هوش مصنوعی استفاده کرده است.

شرکت‌های مایکروسافت و گوگل در آخرین گزارش‌های زیست محیطی خود آورده‌اند که به دلیل استفاده از فناوری هوش مصنوعی مصرف آب خود را افزایش داده‌اند.

نزدیک به ۱.۷ میلیارد گالن آب

شرکت مایکروسافت افزایش ۳۴ درصدی را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ گزارش کرده است که تقریباً آمار مصرف ۱.۷ میلیارد گالن(۶.۴ میلیارد لیتر) آب را نشان می‌دهد، در حالی که گوگل افزایش ۲۰ درصدی را در دوره زمانی مشابه گزارش کرده است.

شائولی رن، دانشمند دانشگاه کالیفرنیا ریورساید می‌گوید: منصفانه است که بگوییم بیشتر این افزایش مصرف آب به خاطر هوش مصنوعی است.

گزارش آوریل سال ۲۰۲۳ نشان داد که آموزش ChatGPT-۳ به تنهایی ۸۵ هزار گالن(۷۰۰ هزار لیتر) آب مصرف کرده است. این تحقیق همچنین تخمین زد که ChatGPT باید معادل یک بطری آب ۵۰۰ میلی‌لیتری برای مکالمه با یک کاربر و پاسخ دادن به حدود ۲۵ تا ۵۰ سؤال مصرف کند.

راهکارهای خنک کننده در مقیاس بزرگ در مراکز داده، جایی که محاسبات هوش مصنوعی در آنها اجرا می‌شود، مورد نیاز است تا از گرم شدن بیش از حد سرورها و سایر تجهیزاتی که این فناوری را پشتیبانی می‌کنند، جلوگیری شود. سیستم‌های HVAC(گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) و برج‌های خنک کننده مقدار قابل توجهی آب مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، محاسبات هوش مصنوعی می‌تواند انرژی‌بر باشد. در برخی مکان‌ها، تولید برق مورد نیاز برای این عملیات می‌تواند منجر به مصرف آب زیادی شود، به ‌ویژه زمانی که از فناوری‌های تولید برق مانند نیروگاه‌های ترموالکتریک استفاده می‌شود که برای خنک‌سازی به شدت به آب متکی هستند.

مایکروسافت در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای گفت که در حال کار بر روی راه‌هایی برای کارآمدتر کردن سیستم‌های بزرگ، هم در آموزش و هم در کاربرد آنهاست.

این شرکت برای دستیابی به اهداف پایداری خود که قرار است تا سال ۲۰۳۰ کربن منفی، بدون مصرف آب و بدون ضایعات و زباله شود، اعلام کرد که به تجزیه و تحلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای خود، افزایش استفاده از انرژی پاک برای تامین انرژی مراکز داده، خرید انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری روی سایر ابتکارات سازگار با محیط زیست ادامه خواهد داد.

در همین حال، شرکت Open AI که سازنده ربات ChatGPT است، می‌گوید به این که آموزش مدل‌های بزرگ می‌تواند انرژی‌بر و همراه با مصرف بالای آب باشد، واقف است و فعالانه برای بهبود آن تلاش می‌کند.

بررسی راه حل‌های خلاقانه

یکی از راه حل‌های مورد بررسی، کاهش انرژی مورد نیاز محاسبات هوش مصنوعی است. این تلاش‌ها می‌تواند با ساختن الگوریتم‌ها و سخت‌افزارهای بهتر که می‌توانند به ‌طور غیرمستقیم مصرف آب را کاهش دهند، هوش مصنوعی را از نظر انرژی کارآمدتر کند.

گزینه خلاقانه‌تری نیز وجود دارد. در سال ۲۰۱۸، مایکروسافت یکی از مراکز داده خود را در سواحل اورکنی(Orkney) غرق کرد و عملکرد آن را به مدت دو سال بررسی کرد. در نهایت مشخص شد که این مرکز در این دوره زمانی با افزایش کارایی کار کرده است.

مایکروسافت در زمان بازیابی آن در سال ۲۰۲۰ گفت که این فرآیند دارای مزایای زیست محیطی است. بخشی از دلیل آن‌ می تواند این باشد که آب، اطراف آن را خنک نگه داشته است.

جان روچ از مایکروسافت می‌گوید: این کار و تلاش چند ساله ثابت کرد مفهوم «مراکز داده در زیر آب» امکان‌پذیر است و همچنین از نظر لجستیکی، زیست محیطی و اقتصادی عملی است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.