• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7
سردار جلالی:

بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای دفاع سایبری در اولویت سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفت

  • کد خبر : 17019
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای دفاع سایبری در اولویت سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفت
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اولویت امسال این سازمان را بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت ها دانست و از تهیه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین بار در کشور خبر داد.

سردار غلامرضا جلالی در نشست روسا و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، مهمترین تهدیدات کنونی کشور را تهدیدات ترکیبی دانست و اظهار داشت: در این تهدیدات شاهد ترکیبی از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و فناوری‌هایی هستیم که الگوهای متفاوتی از تهدید را به دنبال دارد.

وی افزود: یکی از مولفه‌های تهدیدات ترکیبی، ترکیب فناوری‌‎ها با یکدیگر است. در چنین شرایطی هر طرف که تسلط و اشرافش بر فناوری بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند آن را در جهت اهدافش به کار گیرد. ما امروز شاهد هستیم که این مدل تهدیدات، کاملا توسعه پیدا کرده است.

سردار جلالی با بیان اینکه در چنین شرایطی تهدید شناسی و تعیین تهدید پایه، یعنی تهدیدی که احتمالا برما اثر می‌گذارد مقوله بسیار مهمی است، تصریح کرد: تهدیدات انسان ساخت متکی بر دو عنصر فناوری و راهبرد است و هر دو این عناصر پویا هستند؛ بنابراین تکلیف ما در تعیین، مطالعه و برداشت از تهدید پایه در هر مقطع خیلی مهم است که ما بدانیم تهدید پایه چیست و براساس آن تهدید، برنامه‌های دفاعی خود را تنظیم و دنبال کنیم.

اهمیت شناسایی تهدیدات درون زا

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه در مقوله شناسایی تهدیدات انسان ساخت، یکی از مهمترین مولفه‌ها، تهدیدات درون زا است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهم برای همه دستگاه‌ها، مراقبت و شناخت تهدید درون زا در درون هر دستگاه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. برای این امر الگوهای دانشی وجود دارد که در مدیریت این تهدیدات بسیار موثر و کارآمد است.
وی تهدیدات سایبری به ویژه در زیرساخت‌های صنعتی وابسته به فضای سایبری را لایه دیگر تهدیدات دارای اولویت برشمرد و تصریح کرد: در این لایه از تهدید، دستگاه‌های دولتی و خدماتی که بیشترین سرویس و خدمت را به مردم ارائه می‌کنند به عنوان هدف تهدید در نظر گرفته می‌شود و هرچقدر اثرگذاری پیامد قطع یک خدمت برمردم بیشتر باشد جذابیت هدف بالاتر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تقسیم بندی آسیب پذیری‌ها پرداخت و توضیح داد: نوع اول، آسیب پذیری‌های ساده و پیش پا افتاده هستند که با مقداری دقت قابل برطرف کردن هستند. حوزه آسیب پذیری‌های ناشناخته قدری پیچیده و سخت بوده و ممکن است به راحتی پیدا نشود اما آسیب پذیری‌های ساده به راحتی قابل برطرف کردن هستند.

وی ادامه داد: برای ما بسیار اهمیت دارد که از آسیب پذیری‌های ساده که با توجه و دقت کافی می‌توان آن را برطرف کرد ضربه نخوریم.

سردار جلالی ادامه داد: با شروع قطع خدمت و ظهور پیامدها، آنگاه نوبت بزرگنمایی پیامدهای قطع خدمت بر مردم است که این پدیده به ویژه با ظهور شبکه‌های اجتماعی خارج پایه اثرات خود را نشان داده است.

تهیه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین بار در کشور

وی ادامه داد: در این برنامه، تهدیدات پایه، الگوها، نقش‌ها و وظایف به درستی تعریف شده است که دقیقا چه کارهایی توسط چه کسانی باید انجام شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه برای نخستین بار الزامات تخصصی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و قابل حفاظت در موضوعات مختلف تعیین شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در این برنامه، مباحث مربوط به عدم اجرای آن جرم انگاری شده و این مصوبه برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از تکالیفی که از دستگاه‌ها خواسته شده تهیه ملاحظات و برنامه‌های حفاظت از زیرساخت دستگاه خاص خودشان است، توضیح داد: در این دستورالعمل این موضوع به دستگاه‌های ذی ربط واگذار شده که در زمان یکساله بتوانند ملاحظات حفاظت از زیرساخت آن دستگاه خاص را ذیل دستورالعمل ملی تهیه و دنبال کنند.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت‌ها

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه براساس تجربه تهدیدات سایبری سال گذشته، بخشی از حملات با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس امسال، در مقابله و موضوعات پدافند سایبری امسال اولویت ما بهره‌گیری از هوش مصنوعی در جهت دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت هاست. در این زمینه تلاش برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفته است.

وی همچنین از تدوین پیوست‌های رسانه‌ای در حوزه پدافند سایبری و زیستی خبر داد و تصریح کرد: هدف از این اقدام، ایجاد انسجام در اطلاع رسانی، آگاه سازی و آرامش بخشی برای حفاظت از سلامت روان افکار عمومی علیه برنامه‌های تبلیغاتی دشمنان در صورت بروز حوادث احتمالی است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17019

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.