• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
کارشناس و پژوهشگر هوش مصنوعی:

بسیاری از فیلم های مرتبط با هوش مصنوعی در راستای راهبردهای کلان آمریکاست

  • کد خبر : 16940
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
بسیاری از فیلم های مرتبط با هوش مصنوعی در راستای راهبردهای کلان آمریکاست
کارشناس و پژوهشگر هوش مصنوعی گفت: بسیاری از فیلم هایی که در سال های اخیر در رابطه با هوش مصنوعی در آمریکا تولید شده در راستای راهبردهای کلان این کشور است، کما این که اساساً سینما و هالیوود در همین راستا حرکت می کند.

صادق مهدیان در نشست “دکوپاژ” در خصوص نقد و تحلیل فیلم “ارتقا”، با اشاره به این که این اثر ناظر به یکی از آرزوهای بشر مبنی بر ارتقای کارکردهای بخش هایی از بدن آدمی است، اظهار داشت: از سال ها قبل یکی از پروژه های مهم در آمریکا و غرب این بوده که با دستکاری های ژنتیکی و البته بهره گیری از ظرفیت تکنولوژی نوین به خصوص سایبری بتوان برخی از توانایی ها کارکردهای انسان را به نحو خارق العاده ای ارتقا بخشید و در این میان، هوش مصنوعی نیز کمک کرده که این پروژه همچنان دنبال و پیگیری شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت که در بسیاری از فیلم هایی که در سال های اخیر با موضوع هوش مصنوعی تولید و اکران شده، معمولاً ما یا با آرمان شهر مواجه هستیم و یا ویران شهر که بحث درباره ویژگی های هر کدام ما را به نکات جالب توجهی رهنمون می سازد.

این کارشناس رسانه ای همچنین گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که سینما و هالیوود در خدمت راهبردهای کلان آمریکا به فعالیت می پردازد و به خصوص ما این مساله را در زمینه تولید و اکران آثار مرتبط با هوش مصنوعی مشاهده می کنیم.

وی با بیان این که در تولید این آثار علاوه بر جذابیت های بصری و فرمی به مقوله روان شناسی، فلسفه و الهیات از نگاه غربی و آمریکایی توجه خاصی صورت گرفته است، ابراز داشت: آینده نگری و پیامدشناسی و آماده سازی ذهنی بشر برای پیشبرد اهداف و برنامه ها در آینده از جمله اهداف مهم اما پنهان سازندگان این آثار به ویژه در دهه اخیر است، کما این که به بهانه دوره کرونا نیز آن ها اهدافی را دنبال می کردند که بخشی از آن ها امروز به نوعی افشا شده است.

مهدیان یادآور شد: پدیده هوش مصنوعی باعث شده که ما عملاً وارد دوره چهارم انقلاب صنعتی در جهان شویم و در فیلم “ارتقا” نیز به نوعی هشدار داده می شود که اگر این مقوله کنترل نشود، می تواند تبعات خطرناکی برای جامعه بشریت به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مقوله های مرتبط با ادراک و جنگ شناختی در تحلیل این آثار گفت: ما در مواجهه اندیشه ای و تمدنی با غرب و آمریکا باید ببینیم چگونه می توانیم از ظرفیت فرهنگی و هنری خود با بهره گیری از ابزار هنر و سینما در راستای تبیین و تشریح تفکر و الهیات خودمان استفاده کنیم و در این رابطه به نظر بنده نخست باید به خودآگاهی و درک مناسب دست پیدا نماییم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.