• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

هوش مصنوعی به تمدن بشری پایان خواهد داد؟

  • کد خبر : 16855
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
هوش مصنوعی به تمدن بشری پایان خواهد داد؟
محققان کالج کورک در حال انجام یک نظرسنجی برای درک افکار عمومی در مورد هوش مصنوعی و نرم‌افزار، با تمرکز بر نگرانی‌هایی مانند سوگیری‌ها و پیامدهای اخلاقی آن هستند. هدف این مطالعه برجسته کردن نقش مردم در توسعه هوش مصنوعی مسئولانه است.

محققان در حال انجام یک نظرسنجی عمومی برای سنجش نظرات مردم در مورد هوش مصنوعی (AI) و نرم افزار به طور کلی، با هدف درک بهتر تصورات، بیم و امیدهای عمومی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه هستند. آیا هوش مصنوعی (AI) به تمدن پایان خواهد داد؟ محققان در مرکز تحقیقاتی بنیاد علمی ایرلند در زمینه نرم‌افزار و دانشگاه کالج کورک، در جستجوی این هستند تا مشخص کنند که عموم مردم چه چیزی در مورد هوش مصنوعی و نرم‌افزار  می‌دانند و چه باوری دربارۀ آن دارند.

روان‌شناس دکتر سارا رابینسون، محقق ارشد فوق دکترا، از مردم می‌خواهد در یک نظرسنجی آنلاین ده دقیقه‌ای ناشناس شرکت کنند تا مشخص شود که جامعه چه هراس‌ها و امیدهایی نسبت به هوش مصنوعی و نرم‌افزار دارند.

این محقق افزود: «در حالی که کارشناسان در بحث و تحقیق راجع به هوش مصنوعی پیشرفت می‌کنند، توجه کمی به افکار عمومی می‌شود. برخی از کارشناسان هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند که دیگران سناریوهای آخرالزمانی خیالی را بر نگرانی‌های فوری اولویت می‌دهند – مانند تعصبات نژادپرستانه و جنسیتی که در ماشین‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند. اما باید اعتراف کرد، از آنجایی که نرم‌افزار همه زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عموم مردم یک ذینفع کلیدی در تصمیم‌گیری هستند و باید تعیین کنند که مسئولیت نرم‌افزار به چه معناست و بر دوش چه فرد یا افراد یا نهادهایی خواهد بود. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم بفهمیم مردم در این باره چگونه فکر می‌کنند.»

دکتر رابینسون از اعضای این تحقیق گفت که به عنوان مثال، ممکن است نقض حقوق بشر از طریق هوش مصنوعی و نرم افزارهای تشخیص چهره اتفاق بیفتد.

تحقیقات نشان داد که داده‌های مورد استفاده برای آموزش برخی از انواع هوش مصنوعی به زبان نژادپرستانه و زن‌ستیز آلوده است. با فراگیر شدن هوش مصنوعی، استفاده از داده‌های جانبدارانه ممکن است منجر به آسیب و به حاشیه راندن بیشتر گروه‌هایی شود که قبلاً به حاشیه رانده شده‌اند.

«در حالی که در رسانه‌ها در مورد هوش مصنوعی، به ویژه ChatGPT، و نوع دنیایی که ایجاد می‌کند، اطلاعات کمتری وجود دارد، اطلاعات کمتری در باره افکار عمومی راجع به نرم‌افزارها در اطرافمان، از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا خدمات پخش و فراتر از آن، وجود دارد. ما علاقه‌مند به درک دیدگاه مردم هستیم – دانستن اینکه مردم چه دغدغه هایی‌دارند، اولویت های آنها از نظر مسئولیت‌پذیری و اخلاقی کردن نرم‌افزار چیست، و افکار و ایده‌هایی که برای تحقق این امر دارند نکاتی بسیار کلیدی و راه‌گشا است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.