• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

رشد ۹ برابری بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ / کشورهای عربی چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

  • کد خبر : 16840
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
رشد ۹ برابری بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ / کشورهای عربی چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟
سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حوزه هوش مصنوعی به شدت در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی این بخش تا سال 2030 رشد 9 برابری داشته باشد.

نوید حداد- هوش مصنوعی و جای پای آن روز به روز در زندگی بیشتر می‌شود. تقریبا در تمام زمینه‌ها از جمله برنامه‌ریزی، کشاورزی، بهداشت، هنر، صنایع نظامی و حتی روزنامه‌نگاری کارایی دارد. شاید تا دو سال قبل هوش مصنوعی تا این اندازه ذهن جهانیان را به خود مشغول نکرده بود، اما اکنون پای دلارهای عربی حاشیه خلیج فارس برای سرما‌یه‌گذاری هنگفت در این حوزه در میان است.

آینده پرامید هوش مصنوعی در خاورمیانه

به نقل از دوویچه وله، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال تبدیل شدن به بزرگترین کشورهای سرمایه‌گذار در حوزه هوش مصنوعی هستند، هرچند که نگرانی‌ها در مورد سوء‌استفاده از هوش مصنوعی در میان فعالان حقوق بشر رو به افزایش است. سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با دلارهای نفتی از کشورهای اروپایی نیز بیشتر است.

در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، هوش مصنوعی برای رهایی این کشور از وابستگی اقتصادی به نفت نقش‌آفرینی خواهد کرد. همچنین Arabian Business با اشاره به درک کارمندان شاغل در کشورهای خاورمیانه از اهمیت هوش مصنوعی و علاقه آنها به یادگیری مهارت‌های مرتبط با آن می‌نویسد: «کارمندان این منطقه از جهان ارتباط بین مهارت‌افزایی (اشاره به هوش مصنوعی) و ارتقای شغلی را درک می‌کنند، به نحوی که در نظرسنجی‌های مرتبط، حدود ۵۲ درصد از شهروندان خاورمیانه‌ای در قیاس با ۳۶ درصد از مردم سایر نقاط جهان با اشاره به دوران گذار در خاورمیانه و وقوع تغییرات در شغل و حرفه، بر مهارت‌افزایی تا پنج سال آینده تاکید کرده‌اند.

اندازه بازار جهانی هوش مصنوعی چقدر است؟

به نقل از Statista، در سال ۲۰۲۲، ظهور ChatGPT 03 توجه بسیاری را به امکانات هوش مصنوعی مولد جلب کرد. فهم جهانی از این موضوع را می‌توان در جستجوی کاربران در گوگل دریافت کرد، به طوری‌که اقبال به هوش مصنوعی در حدفاصل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به شدت افزایش پیدا کرده است. این انتظار می‌رود که استفاده از ChatGPT و دیگر چت‌بات‌ها در آینده افزایش یابد. بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ رقمی کمتر از ۹۳ میلیارد دلار بود اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ سه برابر شود. اما این بازار با رشد ۹ برابری در سال ۲۰۳۰ به رقم ۱.۸ تریلیون دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ها از رشد هوش مصنوعی در سال‌های آینده

به نقل از Forbes، انقلاب هوش مصنوعی در حال وقوع است و کمپانی‌ها باید خود را با تغییرات پیش‌رو تطبیق دهند. تهیه یک فهرست از مهارت‌های لازم (در مورد هوش مصنوعی) که کارمندان یک شرکت باید آموزش ببینند بسیار مهم است.

هوش مصنوعی و تاثیرگذاری در حرفه‌های مختلف

سوال اینجاست که هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند در حرفه‌های گوناگون نفوذ کرده و شیوه کار را تغییر دهد؟ الجزیره با اشاره به شغل روزنامه‌نگاری می‌نویسد: از جایی‌که شغل روزنامه‌نگاری در حال جایگزین شدن با ابزارهای هوش مصنوعی است، بنابراین متخصصان این حوزه خود را در یک نقطه حساس کاری می‌بینند. اثبات آنکه یک نوشتار از فکر و ذهن یک انسان متبادر شده و به رشته تحریر درآمده بسیار مشکل است، مگر آنکه با آوردن یک عبارت مشهور و یا به کار بردن طنز و کنایه آن را اثبات کرد.

از طرف دیگر، تلفیق هوش مصنوعی با برنامه‌نویسی و تسهیل کدنویسی نیز مورد بحث است. Fagen Wasannib در این زمینه می‌نویسد: سوالات متعددی در مورد آینده هوش مصنوعی در دنیای برنامه‌نویسی مطرح می‌شود، اینکه هوش مصنوعی بدون شک می‌تواند در امر کدنویسی کار برنامه‌نویسان را آسان کند هرچند که تردیدها در ارتباط با در دسترس بودن و امکان‌پذیر بودن چنین حمایت‌هایی از هوش مصنوعی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.