محمد نیک ملکی، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات در گفتوگو با پانا در رابطه با جنبه های مثبت و منفی هوش مصنوعی بیان کرد: «هوش مصنوعی همانند یک چاقو دو پهلو دارد و همانند بسیاری از فناوری ها هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد.»
نیک ملکی در رابطه با جنبه های مثبت هوش مصنوعی اظهار کرد: «یکی از جنبه های مثبت هوش مصنوعی کاهش خطای انسانی است، با توجه به اینکه انسان ظرفیت و انرژی خاصی دارد و اگر طولانی مدت کار کند دچار خطا و اشتباه میشود، اما هوش مصنوعی و ماشین بر اساس داده های ذخیره شده عمل می کند و الگوریتم ها که هسته اصلی این ماشین ها هستند، احتمال خطا و اشتباه را کاهش میدهند.»
وی ادامه داد: «از دیگر ویژگی های مثبت هوش مصنوعی حذف ریسک است. به عنوان مثال انجام کارهایی برای انسان خطرناک است و با ریسک همراه است، اما جنبه مثبت هوش مصنوعی این است که آن ریسک را حذف میکند.»
این دانشجوی دکترای علوم ارتباطات تصریح کرد: «تصویرسازی منطقی از دیگر جوانب مثبت هوش مصنوعی است، انسان موجودی همراه با عاطفه و هیجان است و در بسیاری از تعاملات انسانی دچار خطاهایی میشود، ولی ربات ها منطقی عمل می کنند و در ارتباطات این هیجانات را ندارند.»
نیک ملکی افزود: «تصمیمات انسان چون با عاطفه و هیجان است، همراه با سوگیری از سوی دیگران است. اما ویژگی مثبت دیگر هوش مصنوعی این است که تصمیات آن بدون سوگیری و بی طرفانه است.»
وی ادامه داد: «هوش مصنوعی به ۷/۲۴ نیز شناخته شده است و این یعنی هفت روز هفته و ۲۴ ساعت در دسترس است و این یکی دیگر از جوانب مثبت هوش مصنوعی این است که ما هر زمانی که اراده کنیم در دسترس است.»
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات در رابطه با جنبه های منفی هوش مصنوعی اذعان کرد: «یکی از معایب هوش مصنوعی هزینه های بالاست. به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی و ماشین هایی که پیچیده هستند برای سازمان های خبری و خبرگزاری ها به علت هزینه های بالا دشوار است و این سازمان ها به علت نداشتن پول و سرمایه کافی نمی توانند برای آن هزینه کنند.»
نیک ملکی ادامه داد: «از دیگر معایب هوش مصنوعی این است که این ماشین ها هر چقدر هم باهوش و منطقی باشند نمی توانند جایگزین انسان شوند و در بحث اخلاق، انسان توانایی قضاوت، تحلیل، بینش را دارد، ولی ماشین های هوشمند این ویژگی ها را ندارند.
وی افزود: «از معایب دیگر این است که ماشین های هوشمند هر چقدر کار کنند تنها موارد تکراری و همیشگی را انجام میدهند و پیشرفتی نمیکنند، اما انسان در طول زمان با تجربه های بیشتر پیشرفت میکند.»
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات ادامه داد: «ماشین های هوشمند خلاق نیستند، فقط قادرند کارهایی را که به آنها آموزشی دستور دادیه ایم و فقط همان فرمان ها را انجام دهند، ولی انسان در هر شرایطی میتواند خلاق باشد.»
نیک ملکی در پاسخ به پانا در رابطه با کاربردهای هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی در روزنامه نگاری و رسانه های خبری نیز کاربرد دارد، به عنوان مثال از یادگیری ماشینی، زبان طبیعی، پردازش و تولید، تبدیل گفتار به متن و متن به گفتار، تشخیص بینایی کامپیوتر و رباتیک از جمله حوزه هایی هستند که در زمینه روزنامه نگاری استفاده میشود.»
وی افزود: «کسانی که طرفداران استفاده از هوش مصنوعی در اتاق خبر و روزنامه نگاری هستند استدلال هایی برای مزیت هوش مصنوعی بیان میکنند؛ به عنوان مثال هوش مصنوعی روزنامهنگاران را از کارهایی که تکراری انجام میدهند رها میکند و به نوعی توانایی خبرنگاران را برای درک اطلاعات افزایش میدهد.»
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات ادامه داد: «برای اینکه بتوانیم از هوش مصنوعی در روزنامهنگاری و اتاق خبر نیز استفاده کنیم؛ باید حتما داده های دقیقی داشته باشیم.»
نیک ملکی ادامه داد: «خود شرکت های رسانه ای اشتیاق زیادی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در بخش تبلیغات و رسانه دارند.»
وی افزود:«۸۰ درصد از فعالان رسانه معتقدند که هوش مصنوعی تاثیرات قابل توجهی را در صنعت دارد و ۴۷ درصد از آنها نیز معتقدند که بهرهوری را بهبود میبخشد.»
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات در پاسخ به پانا در رابطه با جایگزین شدن مشاغل ما با هوش مصنوعی بیان کرد: «هوش مصنوعی در کارهایی که ساده و تک بعدی هستند جایگزین میشود که البته به نفع انسان است، ولی حوزه هایی که نیاز به قضاوت، تحلیل و خلاقیت دارد ماشین های هوشمند و یا هوش مصنوعی نمیتوانند جایگزین آنها شوند و تنها کارهای ساده ای که در شرکت ها یا محیط اطراف انسان وجود دارد را انجام میدهند.»
نیک ملکی خاطرنشان کرد: « در هر چیزی که هوش مصنوعی در حال استفاده است، خود انسان نیز باید به عنوان ناظر آن را نظارت کند و هوش مصنوعی نیاز به نظارت هوش انسانی دارد.»