• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
10

ضرورت همسو شدن تمام نهادهای کشور برای تنظیم گری هوش مصنوعی

  • کد خبر : 16809
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
ضرورت همسو شدن تمام نهادهای کشور برای تنظیم گری هوش مصنوعی
رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر همسو شدن تمام نهاد‌های کشور برای تنظیم گری در حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنا بر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT در ارتباط با پیامد‌های هوش مصنوعی و الزام تنظیم گری در این حوزه گفت: شروع هوش مصنوعی از دهه چهل میلادی بود که کار‌های تحقیقاتی از آن زمان آغاز شد و در پی آن برنامه‌ها و روشهای محاسباتی مختلفی مطرح شد؛ ولی از تقریبا ده سال پیش بود که با توسعه‌ی زیرساخت‌های پردازشی و روش های محاسباتی به اصطلاح هوشمند به سرعت گسترش پیدا کرد و کاربرد‌های خیلی زیادی پیدا کرد و به از همون موقع هشدار‌هایی هم برای استفاده‌ی نامناسب از اون مدنظر بود.
محمد شهرام معین افزود: مجمع جهانی مخابرات از حدود چهار سال پیش اقدام به مطرح کردن مقاصد مفیدی برای این فن آوری نمود که البته با گسترش هوش مصنوعی به ویژه هوش مصنوعی مولد از چند ماه پیش نشان داده شد که اگر این ابزار دست افرادی بیفتاد که می توانند از آن استفاده منفی داشته باشند، موضوع استفاده از این فن آوری بسیار خطرناک خواهد شد.
آقای معین با اشاره به اینکه هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مفید می‌تواند به منظور مناسب و توسعه کشور استفاده شود گفت: هوش مصنوعی امروز موضوعی است که دولت‌ها باید به آن بپردازند و تنظیم گری مناسبی برای استفاده درست از این فناوری باید صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سازمان ملل متحد اعلام کرد که نهادی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تاسیس شود تا از اثرات مخرب هوش مصنوعی جلوگیری شود.
آقای معین درباره برنامه ریزی و نظارت بر هوش مصنوعی در کشور گفت: در حال حاضر در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح تدوین سند توسعه‌ی ملی هوش مصنوعی را در دست اقدام داریم که نتایج آن در حال آماده شدن می باشد، که البته همزمان معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز اقدام خیلی جدی را شروع کرده است و در حال تعامل با آن‌ها به منظور تهیه لایحه‌ای برای هوش مصنوعی می‌باشیم.
رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی گفت: در چند ماه آینده پیش‌نویس اولیه این لایحه آماده خواهد شد و در این رابطه مجلس شورای اسلامی و مراکز دیگر به نوعی درگیر این مساله هستند و در ارتباط با این موضوع فعالیت‌هایی در دست اقدام دارند؛ در نهایت باید زمینه‌ای فراهم شود تا همه سازمان‌ها و نهاد‌ها در ارتباط با تنظیم گری و تهیه سند توسعه هوش مصنوعی با یکدیگر همسو شوند و تنظیم گری به شکلی مناسبی در راستای استفاده درست از هوش مصنوعی در کشور صورت گیرد.
لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.