• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

رونمایی از گفتگوگر هوشمند مسائل حقوقی

  • کد خبر : 16561
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
رونمایی از گفتگوگر هوشمند مسائل حقوقی
با حضور شخصیت های حقیقی و حقوقی از نسخه مقدماتی ربات «گفتگوگر پاسخگو به مسائل حقوقی» در حاشیه نمایشگاه الکامپ رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند به نقل از خبرگزاری حوزه، به‌مناسبت هفته قوه قضاییه بهروز مینایی بیدگلی، مشاور مدیرحوزه های علمیه در هوش مصنوعی ضمن بازدید از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، در غرفه شرکت دانش‌بنیان عهد از نسخه مقدماتی ربات گفتگوگر پاسخگو به مسائل حقوقی رونمایی کرد.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر و عضو هیئت ممیزه دانشگاه علم و صنعت ایران در این مراسم اظهارکرد: امروزه چت‌باتها یا ربات‌های گفتگوگر هوشمند، لبه‌ی دانش هوش مصنوعی و مظهر پیشرفت هوش مصنوعی در جایگاه‌های مختلف از جمله تغییر ترندها و رویه‌های صنعت و تغییر محسوس لبه‌ی دانش علوم مختلف هستند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی، در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ که به معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه الکترونیک و کامپیوتر پرداخته است، گفت: گفتگوگرهای هوشمند که مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ ساخته شده‌اند، عملا با اطلاعات همه‌ جای دنیا سروکار دارند و بالتّبع، قادر هستند دانش هر دامنه و قلمرویی، از وکالت، قضاوت و قوانین گرفته تا پزشکی و حوزه‌های تخصصی مربوط به مسائل ورزش، تناسب اندام و انواع و اقسام توصیه‌های موجود را، با زبان طبیعی به صورت کاملا روان در اختیار مخاطب قرار دهند.

وی، گفتگوگرهای هوشمند را علاوه بر داشتن ویژگی تولید متون سلیس، همچنین توانا در یک نوع استدلال‌گری عمومی یا common sense reasoning دانست و افزود: بخاطر داشتن دو قابلیت مهم یادشده، این گفتگوگرها توانسته‌اند تحوّل عظیمی در صنعت‌های گوناگون ایجاد کنند و شغل‌های زیادی را تحت الشعاع قرار دهند.

مینایی با تاکید بر اینکه امروز در دنیا، شغل‌هایی که به این دانش دسترسی ندارند رو به زوال خواهند رفت، گفت: روشن است مشاغلی که آگاهانه نسبت به این فناوری ورود می‌کنند، شکوفاتر خواهند شد و همچنین انقلاب صنعتی چهارم با این مسئله بلوغ و نضج بسیار زیادی خواهد گرفت.

عضو میز هوش مصنوعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عده‌ای در دنیا به‌ خاطر امکان آسیب‌زایی یا امکان تعدّی به حریم‌های خصوصی یا امکان مشاوره‌های نامناسب یا غیرحرفه‌ایِ این گفتگوگرها، به این نتیجه رسیده‌اند که باید کنترل‌هایی روی آن صورت بگیرد. اگرچه به‌خاطر مباحث اخلاقی و اجتماعی پیرامون هنجارهای مختلف فرهنگی و اجتماعی، قانون‌مند شدن سطوح جدید هوش مصنوعی، مسلماً باید یک ضرورت تلقی شود؛ ولی وقتی با مقوله‌ی حکمرانی و ورود ابرقدرت‌ها به این عرصه مواجه می‌شویم و نظریه‌های اجتماعی – سیاسیِ پدیده‌ی هوش مصنوعی را محصور می‌کنند، احتمال این مسئله می‌رود که به‌خاطر پیشرفتگی و راهبردی بودن این فناوری، به زودی آژانس بین‌المللی هوش مصنوعی شبیه آژانس انرژی اتمی تشکیل خواهد شد و آن آژانس برای کشورهایی که تا آن وقت به این فناوری مسلط نیستند و قصد ورود به آن را دارند، قانون‌گذاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مسئله به این معناست که اگر در این زمینه تسریع نکنیم و جزء کشورهای پیشرو نباشیم، سریعاً برایمان تعیین تکلیف خواهند کرد، گفت: امروز پیگیری این امر واجب کفایی و برای برخی واجب عینی است که اگر ماموریت رسیدن به ده کشور برتر هوش مصنوعی را رهبر انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند، کسانی که در کشور در این مسئله توانمند هستند، این فناوریِ لبه‌ی علمی را در حد اعلای آن توسعه دهند.

مینایی در خصوص گفتگوگرهای هوشمند چندزبانه‌ی بین‌المللی که همچون چت‌جی‌پی‌تی، برپایه‌ی کلان‌داده‌های متنوع جهانی، آموزش یافته‌اند و بدون تنظیم‌گری و هدایت‌گری، پاسخ‌های خیلی نامناسبی را در جامعه پخش خواهند کرد، گفت: همین فناوری در سایه‌ی اصلاحی که می‌توند با اتکا به داده‌های بومی یک کشور یا یک فرهنگ یا یک حوزه‌ی خاص روی آن صورت بگیرد، می‌تواند به شکل هدایت‌شده‌ای، تنظیم‌گری‌ها یا رگولاسیون‌هایی داشته باشد که استفاده‌ی صحیح از این فناوری را به کاربران آن حیطه القاء نماید.

دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی هوش‌مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با ابراز خُرسندی از حرکتی که شرکت دانش‌بنیان “عهد” در جهت مشاوره‌ی هوشمند پیرامون پرسش‌های حقوقی داشته و هدایت‌گری‌ای که با اتّکا به دادگان پرسش‌های در دسترس خود نسبت به این فناوری انجام داده است، افزود: محصولی هوشمند از امروز در معرض قرار گرفته است که می‌تواند یک پایگاه مطمئن برای پاسخ دادن به سوالات حقوقی مراجعین باشد و البته هیچ یک از مشاوره‌های ارائه‌شده، در نهایت، از تایید خبرگان علم حقوق علم بی‌نیاز نیست.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در هوش مصنوعی، پرسش و پاسخ حقوقی را زمینه‌ای برای رفع احتیاجات همه‌ی مردم (و نه فقط مختص وکلا) دانست و افزود: من فکر می‌کنم وکلا نباید از این مسئله، هراسی داشته باشند؛ بلکه باید با حمایت خود، تقویتش کنند.

استاد تمام دانشگاه علم و صنعت، حمایت وسیع جامعه‌ی وکلا را اقدامی لازم و ضروری از این قشر فرهیخته ارزیابی نمود و بیان کرد: لازم است جامعه‌ی وکلا، از این فناوری حمایت نموده و داده‌های درست و مناسب بیشتری تولید کنند تا در حکم یک دستیار برای آنها باشد و بسیاری از کارهایی که می‌بایست در حالت عادی ساعت‌ها برای انجامش زحمت بکِشند، در عرض چند ثانیه بتوانند با کمک این فناوریِ هوشمند، انجام دهند.

گزارش تصویری:

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16561

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.