• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند خدمات‌رسانی استاندارد فارس

  • کد خبر : 17226
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند خدمات‌رسانی استاندارد فارس
مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به لزوم استفاده از فناوری در ارائه خدمات گفت: استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند کاری اداره کل استاندار فارس در دستور کار قرار گرفته است تا دقت بالا، تسریع صدور پروانه‌ها، اطلاع‌رسانی و آموزش‌ها با استفاده از این فناوری انجام شود.

محمد مهدی رزمجو امروز، ۲۷ مهر در آیین نکوداشت روز جهانی استاندارد استان فارس با بیان اینکه امروز ۱۰۰ مین سالگرد تشکیل سازمان استاندارد ایران را جشن می‌گیریم، گفت: این سازمان موجودیتی بدون حضور و فعالیت صنعتگران و مدیران کنترل کیفیت ندارد.

وی، رویکردهای جدید در اداره کل استاندارد فارس را مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند کاری اداره‌کل استاندار فارس در دستور کار قرار گرفته است و با دانشگاه‌ها جلسات مختلفی برای بررسی برگزار شد تا دقت بالا، تسریع صدور پروانه‌ها، اطلاع‌رسانی و آموزش‌ها با استفاده از هوش مصنوعی انجام شود.

رزمجو، استانداردها را موثرترین راه برای رفع چالش پیش روی بشریت دانست و اظهار کرد: شعار نهادهای استانداردسازی جهان، ساخت دنیایی بهتر، باکیفیت و رفاه بیشتر برای بشریت است؛ در هر زمانی با چالش‌های ملی و بین‌المللی روبه‌رو هستیم که راهکار برون‌رفت از آن‌ها مشارکت، نظر کارشناسان متخصص و همفکری است.

مدیرکل استاندارد فارس افزود: ۱۶۹ کشور در سازمان جهانی استاندارد فعالیت دارند و ملاک تدوین استاندارد اجماع بر یک موضوع رأی‌گیری است، همچنین استانداردها به صورت کارشناسی و در حیطه‌های مختلف تدوین می‌شود.

رزمجو با بیان اینکه مطابق قانون  تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان استاندارد دستگاه حاکمیتی است، تصریح کرد: این سازمان زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود و وظیفه آن همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای تدوین ضوابط فنی متناسب با نیاز جامعه و مطابق استانداردهای بین‌المللی و نظارت بر اجرای آن‌ها است از این رو ما باید با همکاری بخش خصوصی و دولتی بتوانیم استانداردهای تدوین شده را اجرایی کنیم تا رفاه مردم کشور تأمین شود.

مدیرکل استاندارد فارس با تاکید بر همکاری بخش خصوصی و صاحبان واحدهای تولیدی در تدوین استانداردها، بیان کرد:  معتقدیم ایرادات موجود به استانداردها با همکاری و همفکری مرتفع می‌شود. بزرگترین صنایع هایتک از استانداردها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: استاندارد تنها در خصوص کالا نیست و در خدمات و مدیریت نیز لحاظ می‌شود که استاندارد ۳۷۰۰۰ تحت عنوان حکمرانی مطلوب است که ۱۶۹ کشور در طول چند سال این را تدوین کردند. همچنین دامنه استاندارد به گونه‌ای است که قابلیت ورود به تمام شئونات زندگی را دارد و در موضوع مدیریت، کالا، سلامت همه استانداردها در حال کار هستند تا چالش بزرگ جهانیان را رفع کند.

رزمجو با بیان اینکه ۶ کمیته فنی متناظر در استان وجود دارد و کامنت‌های تخصصی این کمیته‌ها در استانداردهای بین‌المللی لحاظ شده است، افزود: همچنین بیشترین عملکرد اداره‌کل استاندارد فارس در زمینه نظارت بیشترین امکانات قرار دارد از این رو در آموزش و تدوین تلاش می‌کنیم که توانیم ضعف‌های گذشته را جبران کنیم.

مدیرکل استاندارد فارس از آموزش مدیران کنترل کیفیت صنایع در استان  خبر داد و افزود: از امسال توان‌افزایی مدیران کنترل کیفیت برای اولین بار در سطح استان آغاز شد که در نخستین دوره ۲۱۰ نفر از مدیران در هفت موضوع با حضور اساتید و صاحبنظران آموزش دیدند. همچنین بازخورد این آموزش‌ها در صنعت مورد نظارت قرار خواهد گرفت از این رو درخواست داریم مدیران با انگیزه و توجه کافی در این آموزش‌ها شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های برون‌رفت ما در امنیت شغلی و جایگاه مدیران کنترل کیفیت به نقش استاندارد در خدمات بر می‌گردد، اضافه کرد: اگر آموزش‌ها جدی گرفته شود به اهداف عالی دست پیدا خواهیم کرد.

رزمجو با بیان اینکه از ابتدای امسال به تمام صنعت و اتاق بازرگانی و جامعه مسئولان فنی برای رفع نقص استانداردهای موجود و تدوین نیازهای جدید مکاتبه کردیم، گفت: استان فارس در سطح کشور در حال پیگیری بوده که تعداد کمیته‌ها را در موضوعات تدوین، تجدید نظر و اصلاحیه استاندارد افزایش دادیم.

وی با تصریح اینکه اصلاح استاندارد در طول سال مستمر خواهد بود اما نیاز به مشارکت صنایع داریم، ادامه داد: اگر استاندارد جدید باشد امکان تقاضای تدوین وجود دارد تا بتوانیم خدمت جدید را تدوین کنیم و برای محصولات خاص استان فارس تجدید نظر را انجام دهیم.

مدیرکل استاندارد فارس تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان مرجع بخش خصوصی و تولید کنندگان است از این رو خواستاریم با همکاری این نهاد، مشکلات صادرکنندگان را در بخش استاندارد حل کنیم. در صادرات محصولات کشورمان استاندارد مقصد هر فرآیندی را تایید کند ما استانداردهای بین المللی را لحاظ می‌کنیم از این‌رو  متناسب با مقررات کشور مقصد و استانداردهای بین‌المللی تیک صادرات را می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای سهولت صادرات به کار می‌گیریم، تاکید کرد: موازی کار در قوانین وجود دارد و به سهم خود در فارس، اعلام می‌کنیم که هرکاری با هر دستگاه اجرایی که همانند اداره استاندارد نقش نظارتی دارد، همکاری و همراهی داریم و در صنعت نیز مدیران کنترل کیفیت به عنوان نماینده و ناظر محصولات از سمت اداره استاندارد حضور دارند.

رزمجو مشترکات کاری وزارت بهداشت و اداره استاندارد را مورد توجه قرار داد و گفت: هر آموزشی که وزارت بهداشت به مدیران کنترل کیفیت ارائه کند و در مراکز تایید صلاحیت شده باشد آن را می‌پذیریم و نیاز به آموزش مجدد نیست.

وی، آزمون نمونه‌ها را مشکل اساسی صنعت دانست و افزود: با هزینه‌های گزاف، هم وزارت بهداشت و اداره استاندارد این کار را انجام می‌دهد اما با توافق انجام شده موازی کاری‌ها را حذف کردیم و تاییدیه نمونه‌ها از سوی وزارت بهداشت مورد قبول اداره استاندارد نیز است از این‌رو حاضریم در هر مسئله‌ای که موازی کاری به دلیل ضوابط و قانون وجود دارد با تفاهم مشکلات را رفع کنیم.

مدیرکل استاندارد فارس، به‌روزرسانی استانداردها را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ۲۲۲ سم رایج در کشاورزی استانداردسازی شده و ابلاغ شد و در سایت سازمان ملی استاندارد موجود است.

رزمجو تصریح کرد: ۴۰ دسته محصول از سبد کالایی مردم را مورد بررسی قرار دادیم که به ۱۹ مواد غذایی ۱۴ مواد غیر غذایی و ۷ گروه مصنوعات فلزی تقسیم شد و در گروه مصنوعات فلزی میانگین ۷۱.۲۴ درصد نرخ رشد کیفیت وجود داشت و بیشترین عدم رضایت در بخش خودرو بود.

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه استاندارد خدمات ادارات کل گردشگری، وزارت آموزش و پرورش، پست و بهزیستی با موضوع مشخص در حال گذراندن چک لیست است، گفت: امسال ۱۳۸ فرآورده و محصول در استان فارس نشان حلال کسب کردند و کشورهای اسلامی این نشان را معتبر می‌دانند و تنها مرجع صادر کننده آن سازمان استاندارد کشور است.

وی از بررسی کم‌فروشی توسط کارشناسان اداره استاندارد فارس خبر داد و گفت: از سال گذشته اندازه وزن و یا محصولات عرضه شده به صورت علمی و مطابق استاندارد های بین‌المللی با کمک صنعت بررسی شد که میزان عدم انطباق استان فارس زیر ۲۰ درصد بوده است.

رزمجو در پایان سخنان خود تاکید کرد: تسهیل و تسریع در امور استاندارد سرلوحه کار ما قرار گرفته است و اگر هر تولید کننده‌ای دارای مشکل استاندارد به غیر از مشتقات نفتی است در کمترین زمان رسیدگی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17226

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.