• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

رقابت عربستان و امارات در حوزه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 17049
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
رقابت عربستان و امارات در حوزه هوش مصنوعی
رقابت عربستان و امارات در حوزه هوش مصنوعی شکل می‌گیرد. امارات و عربستان چندین هزار واحد از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را خریداری کرده‌اند تا به‌طور جدی وارد این حوزه شوند.

خبرگزاری فایننشال تایمز در گزارشی اختصاصی می‌گوید عربستان سعودی حداقل ۳۰۰۰ واحد از پردازنده گرافیکی انویدیا H100 را که به‌طور ویژه برای پردازش‌های هوش مصنوعی تولید شده، خریداری کرده است. این گرافیک به ۱۴.۵۹۲ هسته‌ی CUDA و ۸۰ گیگابایت حافظه‌ی HBM3 مجهز است و باس حافظه‌اش به ۵.۱۲۰ بیت می‌رسد. قیمت گرافیک موردبحث به ۴۰.۰۰۰ دلار می‌رسد.

رقابت عربستان و امارات در حوزه هوش مصنوعی

الکس هیث، افشاگر خوش‌سابقه‌، هفته‌ی گذشته در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود که Nvidia H100 پردرخواست‌ترین محصول حال حاضر صنعت فناوری است و بسیاری از شرکت‌ها برای خریدن H100 دست‌و‌پا می‌زنند. خرید ۳۰۰۰ واحد از این گرافیک قدرتمند، دستاورد مهمی برای دولت عربستان است.

منابع آگاه به فایننشال تایمز گفته‌اند که دولت امارات متحده‌ی عربی نیز «هزاران تراشه‌ی انویدیا» خریده و مدل زبانی متن‌باز اختصاصی به نام فالکون (Falcon) توسعه داده است. انویدیا احتمالاً امسال ۵۵۰.۰۰۰ واحد از گرافیک H100 را روانه‌ی بازار می‌کند. اکثر این پردازنده‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی خریداری شده‌اند. ۳۰۰۰ پردازنده‌ی خریداری‌شده توسط عربستان، بالغ‌بر ۱۲۰ میلیون دلار ارزش دارند.

شرکت OpenAI چت‌بات ChatGPT را با استفاده از ۱۰۲۴ پردازنده‌ی A100 تعلیم داد. مدل زبانی فالکون کشور امارات در طول دو ماه با بهره‌گیری از ۳۸۴ پردازنده‌ی A100 توسعه داده شده است. این کشور سری جدیدی از پردازنده‌های انویدیا را خریداری کرده است تا پروژه‌های هوش مصنوعی جدیدی را شروع کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17049

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.