• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء صنعت دریایی را دگرگون می‌کنند

  • کد خبر : 16857
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء صنعت دریایی را دگرگون می‌کنند
همزمان با تحول در ساخت کشتی‌های هوشمند، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء کاری خواهند کرد که کمتر از فعالیت کشتی‌های حال حاضر نخواهد بود. براساس پیش‌بینی تحلیلگران و کارشناسان، در سال ۲۰۲۳ یک جهان مجازی موازی با جهان واقعی حمل و نقلی در راه است.

در این سال بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی «وارتسیلا» منتشر شده است، روند کلیدی فنّاوری حمل‌و‌نقل دریایی با به‌کارگیری اینترنت اشیاء (IOT) و همچنین هوش مصنوعی از یک سو و فنّاوری بلاک چین از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی فعالی را پیش روی مالکان و صاحبان کالا قرار خواهد داد. در واقع سال ۲۰۲۳ از دید کارشناسان و تحلیلگران حمل و نقل، سالی است که هوش مصنوعی در خدمت صنعت دریایی قرار خواهد گرفت و روز به روز بر تحول و دگرگونی آن خواهد افزود، زیرا در سال ۲۰۲۳ میلادی صنایع دریایی با خلاص شدن از همه‌گیری کرونا تا حدودی شکل بهبودی به خود گرفته است.

بر این اساس برخی از فعالیت‌های برخط و کنترل از راه دور که در دوران کرونا مورد استفاده قرار گرفته و تا حدودی نیمه کاره رها شده بود، پیگیری می‌شود؛ به همین جهت قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی تمامی فعالیت‌هایی که به مرحله ظهور کامل نرسیده است، در این سال از سوی دست‌اندرکاران حمل‌و‌نقل و متخصصان و کارشناسان حوزه فنّاوری اطلاعات پیگیری شود.

در سال ۲۰۲۳ میلادی مالکان کشتی به منظور مطابقت با شاخص‌های کاهش شدت کربن سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به دیجیتالی‌سازی و بهینه‌سازی کشتی‌ها اقدام خواهند کرد و مسیر‌های جدیدی را پیش روی صنعت دریانوردی قرار خواهند داد. برای توسعه راه‌حل‌های پایدار کربن زدایی و کاهش هزینه‌های عملیاتی اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی به کمک انسان خواهد شتافت و از طریق ارتباطات سریع با استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای LEO   و MEO ارتباطات سریع‌تر در دریا را برای کشتی‌ها به مراتب بهتر خواهند کرد.

کاهش گزارش‌های سوانح دریایی

یکی از نگرانی‌هایی که مالکان و اپراتور‌های کشتی‌ها در حال حاضر با آن مواجه هستند، پرت شدن حواس خدمه  در زمان استفاده از تلفن همراه در حال مأموریت‌های دریایی است که ممکن است به بروز سوانح احتمالی کشتی‌ها منجر شود. هوش‌مصنوعی حتی در این رابطه نیز به نحوی عمل خواهد کرد تا کمترین حرکات و فعالیت‌های خدمه هنگام مأموریت زیر ذره‌بین عوامل کنترلی قرار گیرد.

شواهدی در این زمینه وجود دارد که برخی از کشتی‌ها به علت اهمال کاری خدمه در استفاده از تلفن همراه به منظور استفاده در ارتباطات شخصی زمین‌گیر شده‌اند.

فنّاوری دیجتالی که از سوی شرکت‌های معتبر جهانی به منظور ایمن‌سازی ناوبری دریایی تولید می‌شود در این زمینه نیز راهکار‌های اساسی را با استفاده از هوش مصنوعی به کارگرفته است تا چنین اشتباهاتی تکرار نشوند. در این راستا باید گفت نظارت از راه دور با استفاده از حسگر‌های داخلی و اینترنت اشیاء، شرکت‌های کشتیرانی را قادر خواهد ساخت تا توصیه‌های لازم را در هر لحظه زمانی به خدمه و دریانوردانی که در حال مأموریت هستند به صورت برخط ارائه دهد. بدون شک خدمه در حین مأموریت از طریق عوامل نظارتی که فعالیت‌های آن‌ها را رصد می‌کنند توجیه خواهند شد تا چنین حوادثی تکرار نشود. در واقع خدمه‌ای که در حال مأموریت به سر می‌برند از طریق کاربران منطقه خشکی دائم زیر نظر و تحت کنترل هستند. به تعبیر دیگر در مدت زمانی که خدمه درحال مأموریت هستند تلفن همراه آنان صرفاً در خدمت مسائل پیرامونی مأموریت خواهد بود.

ورود ماهواره‌های جدید

در سال ۲۰۲۳ ماهواره‌های مداری GEO که قبلاً بر ارتباطات دریایی تسلط داشتند با فنّاوری‌ها و تجهیزات جدیدتری به کمک صنعت دریایی خواهند آمد و در واقع بیشتر ارتباطات کشتی‌ها از طریق ماهواره‌های GEO انجام خواهد شد و در این راستا مدار‌های LEO و MEO به سرعت فزاینده آن‌ها بیش از پیش خواهد افزود.

در این ارتباط «ایلان ماسک» نیز با ماهواره‌های استارلینک SPACEX به کمک صنعت دریایی آمده و وارد بازار ارتباطات دریایی شده است؛ این ماهواره‌ها با فاصله‌های ارتباطی بسیار کوتاه‌تری نسبت به ماهواره‌های GEO کره زمین را دور زده و حمل‌و‌نقل دریایی را بهره‌مند خواهند ساخت. همچنین ماهواره‌های ONEWEB نیز که در مدار بالاتری قرار دارند ارتباطات را بین ۷۰ تا ۱۸۰ میلی ثانیه برقرار کرده که نسبت به ماهواره‌های MEO که حدود ۶۰۰ میلی ثانیه زمان می‌برد، به مراتب جلوتر است.

به هرحال، در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۶۵۰ ماهواره در سراسر جهان در خدمت صنعت دریایی خواهند بود. چنین تجهیزات دیجیتالی، تحول و دگرگونی ویژه‌ای را در صنعت دریانوردی ایجاد خواهد کرد.

همچنین ماهواره‌های O۳B  و MPOWER   قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی راه اندازی شوند که با پهنای باند گیگا‌بایت بر ثانیه کشتی‌های کروز، ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی، دکل‌های حفاری، سکو‌های فراساحل و اقامت‌گاه‌های ساحلی را تحت پوشش قرار خواهند داد.

‌از سوی دیگر، اینمارست برای سرمایه‌گذاری در ماهواره‌های LEO و GEOGLOBAL  و XPRESS  اعلام کرده است که از طریق پرتاب ماهواره‌های KA روی ماهواره‌ها تأثیر گذار بوده و نسبت به تقویت ارتباطات اقدام خواهد کرد.

بدین ترتیب مالکان کشتی در کوتاه مدت کارایی کشتی‌های موجود را از طریق دیجیتالی‌سازی ارتقا خواهند داد تا بتوانند شرایط سخت و دشوار و پر‌هزینه استفاده از سوخت‌های سبز و مقابله با کربن زدایی را هموار کنند.

به طور کلی فنّاوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به کمک تجزیه و تحلیل داده‌ها آمده و به مالکان کمک خواهد کرد تا نظارت بر مصرف سوخت و گزارش کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به صورت برخط و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت و براساس آن برنامه‌ریزی کنند.

نظارت هوشمند بر تجهیزات کشتی

سال ۲۰۲۳ میلادی تولیدکنندگان موتورآلات و شرکت‌های کشتیرانی به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی برای نگهداری تجهیزات حیاتی کشتی‌ها استفاده خواهند کرد و مهندسان و کارشناسان حمل و نقل دریایی با به دست آوردن بینش پیشرفته نسبت به بهبود عملکرد کشتی و ماشین آلات آن تلاش‌های لازم را به کار خواهند برد.

در واقع مالکان کشتی با ترکیب هوش مصنوعی و تخصص انسانی، می‌توانند هرگونه مشکل عملیاتی را شناسایی و پیش‌بینی کنند که چه زمانی برای جلوگیری از خرابی تجهیزات، نیاز به تعمیر و نگهداری است و به مهندسان و سرمایه گذاران مشاوره‌های لازم را در زمینه بهبود عملکرد ماشین‌آلات ارائه دهند.

در واقع متخصصان و کارشناسان همواره تمامی تجهیزات کشتی‌ها را به صورت برخط و صرفاً از طریق تلفن همراه زیر نظر خواهند داشت.

مالکان کشتی حتی می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را با استفاده از تشخیص پیش‌بینی‌کننده هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء کاهش داده و به‌موقع نسبت به تعمیر و نگهداری بهینه اقدام کنند. آنان می‌توانند از داده‌های دریافتی که بلادرنگ مخابره می‌شود نسبت به نظارت و تشخیص و پیش بینی عملکرد موتورآلات کشتی مطمئن شوند. بالاخره به طور کلی هوش مصنوعی با کمک انسان می‌تواند عملکرد صنعت کشتیرانی را در جهان دگرگون سازد.

رصد هوشمندانه محموله‌ها

با ورود صنعت دریایی به دوره جدیدی از دگردیسی، امکان نظارت بر محموله‌های کانتینری از ابتدا تا انتهای مقصد صرفاً از طریق گوشی تلفن همراه میسر خواهد بود. این موضوع در رابطه با کشتی‌های فله‌بر، نفتکش و کروز نیز صدق خواهد کرد. بدین ترتیب اپراتورها، مالکان کشتی و مشتریان تنها با استفاده از نرم‌افزار نصب شده در گوشی تلفن همراه، ۲۴ ساعته از جزئیات حمل کالا با خبر خواهند بود. به جرئت می‌توان گفت کوچک‌ترین فعالیت‌های حمل و نقلی تنها از طریق گوشی تلفن همراه در دسترس خواهند بود. شاید بتوان ادعا کرد جهانی مبتنی بر هوش مصنوعی، موازی با جهان واقعی حمل ونقل در راه است.

بدین ترتیب سال ۲۰۲۳ سال دگرگونی حمل و نقل دریایی با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست که باید منتظر ماند تا شاهد تحولات نوین باشیم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16857

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.