• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5
بهترین کتاب‌های هنری؛

هوش مصنوعی کتاب‌های برتر هنری را چه عناوینی می‌داند؟

  • کد خبر : 16518
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
هوش مصنوعی کتاب‌های برتر هنری را چه عناوینی می‌داند؟
هوش مصنوعی امروزه بحث اول تمامی حوزه‌ها و رسانه‌ها است. از هوش مصنوعی درخواست کردیم تا ده کتاب برتر از نظر خود را در حوزه کتاب‌های هنری پیشنهاد داد که فهرست آنها به شرح زیر است

هوش مصنوعی امروزه بحث اول تمامی حوزه‌ها و رسانه‌ها است. از هوش مصنوعی درخواست کردیم تا ده کتاب برتر از نظر خود را در حوزه کتاب‌های هنری پیشنهاد داد که فهرست آنها به شرح زیر است:

۱. تاریخچه هنر اثر ارنست گامبریچ
کتاب «تاریخچه هنر» نوشته‌ ارنست گامبریچ در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. این اثر یکی از مهم‌ترین آثار موجود در حوزه‌ی تاریخ هنر است که سیر تاریخی تکامل هنر را با زبانی شیوا و قابل‌فهم روایت می‌کند. این اثر در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود و به بیش از بیست‌وپنج زبان دنیا ترجمه شده است. این اثر دایره المعارفی کامل و جامع در حوزه‌ی هنر است که شامل عکس‌های آثار هنری است. «ارنست گامبریج» این اثر را طی بیست‌وهشت فصل به نگارش درآورده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
شگفتی‌های آغازین؛ آدمیان پیش از تاریخ و ابتدایی؛ آمریکای کهن / هنر در خدمت جاودانگی؛مصر، بین‌النهرین، کرِت / بیداری بزرگ؛ یونان، قرون هفتم تا پنجم پیش از میلاد / قلمرو زیبایی یونان و جهان یونانی؛ قرن چهارم پیش از میلاد تا قرن اول پس از میلاد / تسخیرکنندگان جهان؛ رومی‌ها، بوایی‌ها، یهودیان و مسیحیان، قرون اول تا چهارم میلادی / انشعاب بزرگ؛ روم و بیزانس، قرن پنجم تا سیزدهم / نگاهی به شرق؛ جهان اسلام و چین، قرن دوم تا سیزدهم / هنر غرب در بوته آزمایش؛ اروپا، قرون شش تا یازدهم / کلیسای مبارز؛ قرن دوازدهم / کلیسای پیروز؛ قرن سیزدهم / درباریان و شهرنشینان؛ قرن چهاردهم / تسخیر واقعیت؛ نیمه اول قرن پانزدهم / سنت و نوآوری؛ نیمه دوم قرن پانزدهم در ایتالیا / سنت و نوآوری؛ قرن پانزدهم در شمال اروپا / اوج هماهنگی؛ توسکانی و رم، اوایل قرن شانزدهم

۲. طراحی با سمت راست مغز اثر بتی ادواردز
هنگامی که طراحی با سمت راست مغز برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ منتشر شد، در عرض دو هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و بیش از یک سال در آنجا ماند. در سال ۱۹۸۹، زمانی که دکتر بتی ادواردز کتاب را اصلاح کرد، دوباره به فهرست تایمز رفت. اکنون دکتر ادواردز بیستمین سالگرد کتاب کلاسیک خود را با ویرایش دوم اصلاح شده جشن می گیرد.
در طول دهه گذشته، دکتر ادواردز مطالب خود را از طریق آموزش صدها کارگاه و سمینار اصلاح کرده است. این نسخه شامل: آخرین پیشرفت ها در تحقیقات مغز / مطالب جدید در مورد استفاده از تکنیک های ترسیم در دنیای شرکت ها و آموزش / آموزش بیان خود از طریق نقاشی / بخش به روز شده در مورد استفاده از رنگ / اطلاعات دقیق در مورد استفاده از پنج مهارت اساسی طراحی برای حل مسئله
طراحی با سمت راست مغز که به سیزده زبان ترجمه شده است، پرکاربردترین راهنمای آموزش طراحی در جهان است. مردم تقریبا از هر طبقه ای از زندگی هنرمندان، دانشجویان، مدیران شرکت ها، معماران، مشاوران املاک، طراحان، مهندسان رویکرد انقلابی آن را برای حل مشکلات به کار گرفته اند. لس آنجلس تایمز به بهترین وجه گفته است: «نقاشی با سمت راست مغز نه تنها کتابی درباره نقاشی است، بلکه کتابی درباره زندگی است. این رویکرد درخشان در آموزش طراحی… نباید نادیده گرفته شود»

۳. دوربین عکاسی اثر انسل آدامز
کتاب « دوربین عکاسی» نوشته « انسل آدامز» توسط انتشارات سروش منتشر شده است.
اصطلاح پیش نگری به تمامی فرایند حسی و ذهنی آفرینش عکس مربوط می شود؛ و در این خصوص، یکی از مهم ترین مفهومهای عکاسی است. این کار مستلزم توانایی دیدن عکس پایانی است پیش از آن که عکسبرداری صورت پذیرد، به گونه ای که شیوه های به کار گرفته شده در به دست آمدن نتیجه مورد تمایل سهیم گردند. انسل آدامز در بین جوامع هنری، «پدر عکاسی طبیعت» و «پدر عکاسی سیاه و سفید» نام گرفته است.

۴. هنر رنگ اثر ژوهانس ایتن
کتاب «هنر رنگ ایتن»، دو رویکرد متفاوت برای درک هنر رنگ را بررسی می کند. احساسات ذهنی و اصول رنگی عینی به تفصیل شرح داده شده و با بازتولید رنگ روشن می شود.
یوهانس ایتن در تمام زندگی خود به مسائل مربوط به رنگ توجه داشت. وی پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان معلم ، توانست از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۶ ، در محفل آدولف هولزل از نظریه رنگ در اشتوتگارت اطلاعات اولیه بدست آورد. او این نظریه را در کارهای هنری خود و همچنین در مطالعات فشرده همه نظریه‌های رنگ موجود آزمایش و اصلاح کرد.
اهمیت دستاوردهای هنری خود یوهانس ایتن به عنوان یکی از فعالین بزرگ در هنر قرن بیستم حائز اهمیت است. نظریه رنگ ایتن آمیخته به تجارب او در زمینه مربی‌گری می باشد. نظریه او به طور کامل در سراسر جهان ، در بسیاری از نسخه ها و زبان ها منتشر شده است.
دانش فراگیر از قوانین عینی برای رشد فراتر از قوانین ذهنی رنگ، برای فراتر رفتن از تنگی ذهنی تصور لازم است. ایتن این مشکلات را کاملا درک کرد. در این کتاب مشکلات تأثیرات امپرسیونیستی و اکسپرسیونیستی رنگ در بسیاری از مثالهای رنگی در کنار هم بررسی می شوند. اساس ترکیب رنگ از طریق هماهنگی رنگ یافت می شود.

۵. فسادستیزی اثر رابرت آی روتبرگ
پدیده فساد از روزگار دیرین، از بین‌النهرین باستانی تا باتلاق اخلاقی ژرف روزگار مدرن ما، وجود داشته است؛ همواره عده‌ای در پی یافتن راهی، برای گریزِ زیرکانه از فسادستیزی بوده‌اند. این کتاب، راهنمای تیزبینانه‌ای برای فساد و فسادستیزی بدست می‌دهد، تکامل فساد را به تصویر می‌کشد و پیشنهادهایی برای کاستن از قدرت و گسترش آن رو می‌کند. برجسته‌ترین رکن کوشش‌های فسادستیزی، دگرگون‌سازی فرهنگ سیاسی است. کتاب کاوشی فراگیر، اما فشرده دارد در اینکه چگونه فساد جوامعی را که در آنها امکان جایگیری می یابد، می‌فرساید و چگونه می‌توان با آن مبارزه کرد. رابرت ایروین روتبرگ که رئیس افتخاری بنیاد صلح جهانی و عضو آکادمی علوم و هنرهای آمریکاست. در این کتاب، به شهروندان و سیاستمداران همه جناح‌های سیاسی به درستی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در مبارزه بی‌امان با فساد پیروز شد. او نویسنده کتاب درمان فساد و بسیاری کتاب‌های دیگر است.

۶. آنچه هنر است اثر آرتور دانتو
پرسش از ماهیت و چیستی هنر که آرتور دانتو در کتاب «آنچه هنر است» مطرح می‌کند، درواقع همان پرسشی است که نخستین‌بار افلاطون در محاوره «جمهوری» با ارائه تعریفی از هنر درصدد پاسخ دادن به آن برآمد. بنابراین طرح این پرسش بنیادین و پیچیده، به خودی خود تازگی ندارد اما وجه تازه و قابل توجه این کتاب، رویکرد منحصربه‌فرد دانتو به این پرسش است. او از طریق ارائه تعریفی جامع از اثر هنری به معنای مجسم آن، با بهره‌گیری از آثار فیلسوفانی مانند دکارت، کانت و هگل و آثار هنرمندانی مثل میکل‌آنژ و دوسن تا دوشان و وارهول به این سوال پاسخ داده است. در این اثر، دانتو ابتدا از دگرگونی‌های هنر به دنبال انقلاب فرانسه حرف می‌زند. بعد از منظر فلسفی به موضوع مرمت در آثار هنری می‌پردازد؛ در فصل سوم از نقش محوری جسمانیت در سنت هنری سخن می‌گوید؛ در فصل چهارم به مناقشه هنری میان نقاشی و عکاسی اشاره می‌کند؛ در فصل پنجم به تعریف کانت از اثر هنری و نظر او در این باره می‌پردازد و در فصل ششم از آینده زیبایی‌شناسی سخن می‌گوید. این کتاب به عنوان آخرین اثر دانتو، این مورخ هنر و هنرشناس آمریکایی، ثمره دهه‌ها عشق ناب او به هنر به معنای عام آن و عصاره سال‌ها تأملات درخشانش در زمینه هنر معاصر است که در عین الهام‌بخش بودنش برای بسیاری از متفکران و دوست‌داران هنر معاصر، بسیاری از بدفهمی‌های رایج در باب هنر معاصر را کاهش داده است.

۷. کلمنت گرینبرگ: میان خطوط اثر تی یری د دوو
کلمنت گرینبرگ قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجسته ترین منتقد هنری نیمه دوم سده بیستم، و شاید برجسته ترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیار بوده است. این کتاب که باز ارزیابی پویایی از نوشته های گرینبرگ است، سه رویکرد را به او و کارش ترسیم می کند: گرینبرگ منتقد، آموزه مند و نظریه پرداز. این کتاب که منبعی ضروری برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان هنر مدرن به شمار می رود، مشتمل است بر متن مناظره ای عمومی با گرینبرگ که د دوو در سال ۱۹۸۸ در دانشگاه اتاوا ترتیب داد.

۸. هنر اسلامی اثر رابرت ایروین
بایستی پذیرفت که غربی‌ها پیش‌تر و بیش‌تر از خود مسلمانان به بررسی و مطالعه هنرهای اسلامی توجه نشان داده‌اند و در زمینه هنرهای اسلامی، پژوهش‌های علمی و کارشناسی را بنیان نهاده‌اند. پژوهشگران و مجموعه‌داران غرب در قرن‌های اخیر به جمع‌آوری آثار باستانی جهان اسلام پراختند و به گسترش و توسعه هنر و معماری اسلامی توجه نشان دادند، یکی از پژوهشگران «بروبرت ایروین» نویسنده برجسته انگلیسی است که در این کتاب یک بررسی جامع و کامل از هنرهای اسلامی کرده است که بخش جداناپذیری در تاریخ و تمدن اسلامی است. این کتاب که یک‌هزار سال، از زمان ظهور اسلام در قرن هفتم تا دربارهای باشکوه شاهان صفوی در قرن هفدهم را در بر می‌گیرد، شالم شاهکارهای آشنایی است که نشانگر اوج تجمل و ذائقه درباری است. همچنین نویسنده در این کتاب، نامه‌ها، آثار مکتوب، اشعار، رسالات علمی و تأملات عرفانی را بررسی می‌کنند.

۹. اصول کارگردانی سینمایی اثر نیکولاس تی پرافیز
انسان همیشه به روایت شدن نیاز دارد. این نیاز، در پیشرفت بسیاری از فرهنگ‌های دنیا و شاید حتی پیشرفت خود انسان نیز نقش پررنگی داشته است. به دلیل قضیه نیاز به زنده ماندن، مغز انسان به شکلی ساخته شده که نسبت به محرک‌های ورودی حساس است. از هزاران سال پیش تاکنون هر یک از انسان‌ها به شیوه‌ی خود به داستان‌سازی مشغول بوده‌اند. نیکولاس تی. پرافیز در سراسر کتاب حاضر بر قصه‌گویی به شیوه‌ی کلاسیک تاکید دارد؛ او ابزارهایی را به شما ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توان در پرداخت هر داستانی مهارت پیدا کرد. پرافیز به عنوان کارگردان، تدوین‌گر، فیلمبردار، تهیه کننده و معلم به مدت سال‌ها فعالیت کرده است و چکیده‌ی تجربیات چندین ساله خود را در کتاب اصول کارگردانی سینما پیش روی ما می‌گذارد. او به مدت بیست سال در کارگاه‌های کارگردانی تدریس کرده که در طی آن دانشجویانش به ساخت صدها فیلم‌ پرداخته‌اند. کتاب اصول کارگردانی سینما اثری منحصر به فرد در بین دیگر کتاب‌های کارگردانی محسوب می‌شود که ما را با جنبه‌های مفهومی این حرفه آشنا می‌کند. یک فیلمنامه به عنوان نمونه در کتاب قرار داده شده است که تکنیک‌ها را به وسیله‌ی آن توضیح می‌دهد. در بخش اول به یاد گرفتن طراحی پرداخته می‌شود که شامل شش فصل است. در این فصول از مباحثی چون درآمدی بر زبان و دستور زبان فیلم، آشنایی با عناصر نمایشی نهفته در فیلم‌نامه، سازمان‌دهی ماجرای نمایشی در صحنه‌ی نمایشی، چینش، دوربین و… صحبت می‌شود.

۱۰. زیباشناسی چیست؟ اثر مارک ژیمنز
زیبا شناسی بار دیگر در دستور کار فلسفه قرار گرفت. زمانه ما که برای نبرد با پایان اعلام شده‌ی هنر عجله دارد، هدف این رشته را آشکار می‌داند. با این حال، زیبایی شناسی نسبتا جدید است: تأمل در هنر تاریخ موازی با عقلانیت است. مارک ژیمنز پیشرفت خود را در اینجا دنبال می کند. در عصر روشنگری بود که زیبایی شناسی مستقل شد و توانست دیده شود. و این زمانی بود که مسئله ی زیبایی به عنوان دسترسی به معنا و حقیقت ازلی شد. بنابراین راه‌های مختلفی باز می‌شود: علم زیبایی  نه قوه قضاوت کانتی است و نه فلسفه هنر، بین سنت و مدرنیته، این تصور هگل بود از زیبایی شناسی. از این رو تغییرات بزرگ در دیدگاهی که در قرن بیستم وجود داشت رخ داد: نقطه عطف زیبایی‌شناختی در فلسفه، که توسط نیچه افتتاح شد. به ندرت اثری پانورامای دقیقی را ترسیم کرده است که از زیبایی شناسی دیروز تا امروز مفید باشد، در حالی که کاملا به روز است و مخاطب را با جزئیات و زیر و بم های این مقوله آشنا می کند. این کتاب برای کسانی که به هنر و فسلفه علاقه مند هستند و می خواهند زیبا شناسی را از صفر آغاز کنند کتابی کاملا مناسب و جامع است.
این کتاب توسط محمدرضا ابولقاسمی ترجمه شده است و نشر ماهی آن را منتشر کرده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16518

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.