• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
20
دکتر قاسمی تشریح کرد؛

حوزه باید پاسخگوی نیازهای نظام باشد

  • کد خبر : 1279
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۱۲
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند، مهم ترین اهداف و برنامه های این ستاد را تشریح کرد و گفت: حوزه باید نهضت‌های علمی موثری را در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام شکل دهد.

چندی قبل ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با هدف شناسایی، بررسی و کاربست فناوری های هوشمند در شئون مختلف حوزه و کارکردهای آن، راه اندازی شد.

این ستاد با اعضای حقیقی و حقوقی موثر و مرتبط با موضوع در لایه حوزه، دانشگاه و حاکمیت از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز به فعالیت کرده و طی مراسمی با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن معرفی محمدرضا قاسمی به عنوان دبیر ستاد، از پایگاه اطلاع رسانی این ستاد به آدرس ainews.ir رونمایی کرد.

به عنوان دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند لطفاً مهمترین اهداف و برنامه‌های این ستاد را بیان بفرمایید.

محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، پیرامون مهم‌ترین اهداف و برنامه های این ستاد گفت: ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با هدف نقش‌آفرینی و مدیریت فعال حوزه‌های علمیه در رویدادها و تحولات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با فناوری‌های هوشمند، در عرصه‌های ملی و بین المللی، و فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مؤثر و هوشمندانه در زمینه این فناوری‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای به‌روز و کارآمد، با عنایت آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه های علمیه، در اسفند ماه ۱۳۹۹ تاسیس شد.

با توجه به تحولات پیش‌روی جهان تحت تأثیر ظهور و ورود فناوری‌های نوین به ویژه فناوری‌های حوزه فناوری اطلاعات و نقش موثر حوزه‌های علمیه در مدیریت این تحولات و حل مسائل و برطرف ساختن نیازهای نظام و جامعه اسلامی اهداف ستاد صرفا به مسئله توسعه ابزارها محدود نشده و در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت تدوین شده مسائلی از جمله تنظیم‌گری در عرصه تولید، توسعه، توزیع و کاربست فناوری‌های هوشمند درکنار تنظیم اسناد راهبردی و تدوین بسته های سیاستی مورد نیاز و به تبع آن مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف حوزوی و حاکمیتی با عنایت ویژه به حمایت از بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته است.

با توجه به نکات راهبردی و ارزشمندی که فرمودید، نقش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند را در تحقق شبکه ملی اطلاعات چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا در حمایت از این موضوع برنامه ای دارید؟

ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیازمند اقدام مشترک دستگاه‌های متولی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری است و حوزه های علمیه نیز به عنوان پرچمداران جنبش نرم افزاری این وظیفه مهم را برعهده دارند که به طور ویژه نهضت‌های علمی موثر و هدفمندی را در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شکل دهند و بر اساس مبانی حقه اسلام ناب محمدی آن‌ها را راهبری کنند.

حاکمیت، در جهان در حال تحول امروزی، در اختیار کشورهایی است که از لحاظ علمی توسعه یافته ترند و در آینده نیز صاحبان پلتفرم‌ها و بسترهای زیرساختی نرم‌افزاری و سخت افزاری برتر مدیریت جهان و افکار عمومی را در دست خواهند داشت. لذا حوزه های علمیه موظفند در مسیری حرکت کنند تا نظام سلطه جهانی در فرایندهای برده داری مدرن به جامعه اسلامی دست نیابد؛ از این رو می بایست حوزه‌ها رأسا به این مسئله ورود کنند و با بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعات و به ویژه فناوری‌های هوشمند، ضمن ایجاد بسترها و ساختارهای موردنیاز سخت افزاری و نرم افزاری در مسیر ترویج اسلام ناب و تقویت نظام مردم سالاری دینی گام مؤثری بردارند.

همچنین در این زمینه ماموریت ها و اقدامات جاری ساختارهای حوزوی و حاکمیتی مورد پایش قرار گیرد و اقدامات لازم برای ارتقاء کارایی آن‌ها انجام شود و در واقع ستاد راهبری فناوری های هوشمند وظیفه دارد در ابعاد مختلف به تنظیم گری در این حوزه بپردازد.

بیان کردید که ستاد باید در برخی عرصه‌ها نقش تنظیم گری ایفا کند، میزان همکاری بخش‌های متاثر از این موضوع را تا چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

بخش مهمی از این نقش تنظیم‌گری با اصلاح ساختار برنامه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد و این اصلاحات موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد؛ لذا شاهد افزایش کمی و کیفی دستاوردهای دستگاه ها خواهیم بود از این رو تصور بنده این است که مشکلی از بابت عدم استقبال نخواهیم داشت و تا امروز نیز در گفت و گوهایی که با مدیران حوزوی و غیرحوزوی دستگاه های مختلف داشته ایم به خوبی نقاط مشترک ماموریت ها و برنامه های ستاد و این مجموعه ها را شناسایی کرده ایم و درخواست های متعددی در زمینه امضای تفاهم نامه و توافق نامه هایی با پیوست های موثر اجرایی به ما رسیده است که در دست بررسی است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=1279

اخبار مرتبط

۰۸آبان
حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه:

حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند

۱۴دی
«هوش مصنوعی و علوم اسلامی»
اولین نشست تخصصی:

«هوش مصنوعی و علوم اسلامی»

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.