• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
دکترقاسمی تاکید کرد؛

لزوم نگاه متوازن در عرصه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 17515
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
لزوم نگاه متوازن در عرصه هوش مصنوعی
کارشناس عرصه هوش مصنوعی گفت: در عرصه هوش مصنوعی باید تهدیدها و فرصت‌ها به یک اندازه و کنار هم دیده شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فنآوری های هوشمند، دکتر محمدرضا قاسمی در نشست مدیران میانی با موضوع راهبردهای حوزه درباره هوش مصنوعی که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه امروز واژه هوشمند درکنار بسیاری از واژه‌ها ازجمله شهر هوشمند، پلیس هوشمند و … مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه نیز به هوشمندسازی توجه شده است، مطرح کرد: باید بررسی‌های لازم انجام شود که این هوشمندسازی بر چه مبنایی است.

دبیر ستاد راهبری فنآوری های حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در حوزه‌های علمیه ،عنوان کرد: مقوم اول و نخست هوش مصنوعی، داده است و زمانی‌ می‌توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم که داده داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه علوم اسلامی داده‌های بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: با عنایت مقام معظم رهبری امسال علوم دیجیتال بسیاری تهیه شده است.

قاسمی با بیان اینکه داده‌ها برای ارزشمند شدن باید به کلان داده تبدیل شوند، تصریح کرد: چنین داده‌هایی که مورد تحلیل قرار می‌گیرند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها بسیار موثر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه مقوم دوم بحث زیرساخت است، یادآور شد: در این زمینه نیازمند به روز رسانی و تقویت زیرساخت‌ها هستیم.

کارشناس عرصه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه مقوم سوم زبان‌های برنامه‌نویسی و الگوریتم‌ها هستند، بیان کرد: الگوریتم منطق فهمی است که انسان تلاش می‌کند به ماشین منتقل کند.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال اصلاح نظام حکمرانی کشور در اضلاع مختلف هستیم باید الگوریتم خودمان را داشته باشیم، ابراز کرد: امروز بسیاری از هوشمندسازی‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد با استفاده از الگوریتم‌های خارج از فرهنگ ما است.

قاسمی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی هم فرصت است و هم تهدید، اظهار داشت: هوش مصنوعی می‌تواند فرهنگ یک مجموعه را تغییر دهد و اگر بر اساس مبانی اسلامی باشد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه با هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل از بین خواهند رفت، مطرح کرد: در آینده نزدیک ۹۰ میلیون شغل از بین خواهد رفت و ۸۰ میلیون شغل جدید خلق خواهد شد.

دبیر ستاد راهبری فنآوری های هوشمند حوزه های علمیه با اشاره به اینکه هوش مصنوعی اقتدار آفرین و یک فناوری تحولی است، عنوان کرد: هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف تحول آفرین است و انگاره‌های گذشته را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه حدود دو سال و نیم است که درگیر سند ملی هوش مصنوعی هستیم، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شد تا ایران سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو را امضا نکند.

قاسمی با اشاره به اینکه باید مواجهه جدی‌تری با مسئله هوش مصنوعی داشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از اقداماتی که با عنوان هوش مصنوعی در کشور انجام می‌شود، به برکت اقداماتی است که در حوزه‌های علمیه پایه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ابزار انگاری هوش مصنوعی بسیار غلط است، یادآور شد: نگاه تهدید محوری صرف نیز یک نگاه غلط است و باید از آن پرهیز کنیم.

کارشناس عرصه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه باید نگاه متوازنی در این مسیر باشد، بیان کرد: تلاش داریم با جمع اندیشی‌ها به سند راهبردی هوش مصنوعی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در عرصه فضای مجازی نتوانستیم به خوبی عمل کنیم و این تجربه تلخ را داریم، ابراز کرد: امروز در عرصه هوش مصنوعی حمایت و همراهی حاکمیت را نیز داریم و باید از این ظرفیت به بهترین شکل برای توسعه استفاده کنیم.

قاسمی در پایان تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر در عرصه هوش مصنوعی موفق عمل کنیم، در سایر عرصه‌های حکمرانی نیز می‌توانیم عقب افتادگی خود را جبران کنیم و اگر در عرصه هوش مصنوعی عملکرد موفقی نداشته باشیم، در سایر عرصه‌ها که توفیق اقدام داشتیم نیز عقب خواهیم افتاد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=17515

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.