به گزارش ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» ابلاغ کرد که به این مناسبت به بازخوانی فرمایشات امام خامنه ای در رابطه با فضای مجازی خواهیم پرداخت:
* وظیفه و نقش روحانیت در فضای مجازی
هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمی تواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبهی فاضل در تلویزیون مینشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعهها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنهی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده می کنید – حالا من دانشجوها را میگویم – همهشان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟۱
* ضرورت شناخت فضای مجازی از منظر رهبر معظم انقلاب
۱. توجه به فرصت بودن اینترنت و پرهیز از تهدیدانگاری صرف نسبت به آن
امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرف دنیا یک نفر جوان پای دستگاه کوچکی می نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی ـ بلکه هر ناکسی ـ از آن طرف دنیا دریافت می کند. امروزه اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوعی وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می رسد. میدان افکار مردم و مؤمنان، عرصه کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست ـ از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی ـ بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.۲
۲. ظرفیت بی سابقه فضای مجازی برای ترویج معارف اسلامی
امروز این جوان های دانشجو و غیردانشجو را که مشاهده می کنید ـ حالا من دانشجوها را می گویم ـ همه شان تقریباً و تغلیباً مشتاق اند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهایی را بشناسند و چیزهایی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العاده ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟ نظام اسلامی چنین خدمتی به ما معمّمین و روحانیون کرده. مگر می توانیم خودمان را کنار بگیریم؟۳
۳. فضای مجازی؛ بستر نشر افکار باطل
مسأله شما مهم تر و دشوارتر است از مسأله علامه حلی یا مسأله علامه مجلسی یا مسائل علمای بزرگی که در طول تاریخ بوده اند؛ با آنها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیله ابزارهای ارتباط جمعی فراوان ـ مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روش های الکترونیکی ـ انجام می گیرد بلکه از شیوه های هنری هم استفاده می شود. امروز در دنیا پول خرج می کنند و فیلم های گران قیمت می سازند، برای اینکه غیر مستقیم فکری را وارد ذهن ها کنند یا فکری را از ذهن ها بیرون بیاورند. یکی از مهم ترین نقاط آماج این کارها، افکار دینی و به خصوص افکار اسلامی است؛ البته بعد از برپا شدن جمهوری اسلامی، به خصوص افکار شیعه هم آماج همین چیزها قرار گرفته است. شما شاید شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیله صهیونیست ها یا در امریکا کنفراس های شیعه شناسی تشکیل می شود و کسانی روی آرا و لایه های فکری و شکل اجتماعی شیعیان تحقیق می کنند؛ این برای این است که بتوانند با شیعه مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند.۳
۴.فعالیت سایت های اینترنتی با هدف تهاجم به تفکرات اسلامی و شیعی
امروز دشمن از همه روش ها استفاده می کند. من دیروز در جمع جوان ها می گفتم که امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده شان این است که تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست؛ از روش های تخریبی و از روش های روان شناسانه و غیره استفاده می کنند. همه اینها پاسخ دارد؛ پاسخ هایش هم مشکل نیست؛ بایستی از این وسایل استفاده کرد. باید از آنچه در اختیار داریم، حداکثر استفاده را بکنیم. ما نه از صداوسیمایمان، نه از مطبوعاتمان و نه از بسیاری از منابر عظیم عمومی مان، چنان که باید و شاید، استفاده نمی کنیم. این ضعف های ماست؛ این ضعف ها را بایستی کم کنیم. باید روزبه روز نقاط ضعف را کم و نقاط قوت را زیاد کرد و این ممکن است.۴
* اهداف دشمن از ایجاد فضای مجازی
۱.تغییر در شیوه های انتقال فکر
امروز دو خصوصیت وجود دارد که بار من و شما را سنگین می کند. یک خصوصیت پیشرفت شیوه های انتقال فکر است. شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسایل الکترونیکی، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطاتی، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافی قرار دارند. امروز استکبار به این اکتفا نمی کند که شمشیر نشان بدهد. شمشیر هم نشان می دهد، اما در کنار او به ده ها شیوه دیگر متوسل می شود برای اینکه آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیان گر را بر ملت ها تحمیل کند… امروز طبق اطلاعات قطعی ثابت شده است که مؤسسه عظیم هالیوود و شرکت های بزرگ سینمایی با سیاست های استکباری امریکا همراهی و همکاری مستمر و باب میل دارند. این مؤسسه بزرگ فیلم سازی و سینمایی که ده ها کمپانی بزرگ فیلم ساز از هنرمند و از کارگردان و از بازیگر و از نمایش نامه نویس و فیلم نامه نویس و سرمایه گذار در آن گرد هم جمع شدند، در خدمت هدفی دارند حرکت می کنند. آن هدف عبارت است از اهداف سیاست استکباری ای که دولت امریکا را هم همان سیاست ها دارد می چرخاند. اینها چیز کوچکی نیست.۵
۲.گسترش «ناتوی فرهنگی» برای سررشته داری تحولات جوامع
همیشه لشکری هم از امکانات فرهنگی و رسانه ای و روزنامه های فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت اینها بوده است که اینها امروز یواش یواش دارد پخش می شود؛ اخیرا گزارشی از تشکیل «ناتوی فرهنگی» را خواندم؛ یعنی در مقابل پیمان ناتو که امریکایی ها در اروپا به عنوان مقابله با شوروی سابق یک مجموعه مقتدر نظامی به وجود آوردند، اما برای سرکوب هر صدای معارض با خودشان در منطقه خاورمیانه و آسیا و غیره از آن استفاده می کردند، حالا یک ناتوی فرهنگی هم به وجود آورده اند. این، بسیار چیز خطرناکی است؛ البته حالا هم نیست؛ سال هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانه های گوناگون ـ که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره ها و تلویزیون ها و رادیوها ـ در جهت مشخصی حرکت می کنند تا سررشته تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است.۶
۳.تأمین الزامات جهانی سازی و نظم نوین جهانی
الان اشغالگر ـ مثل همان اشغالگری که بخارست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود ـ در حال اشغال تدریجی است. این اشغال گر کیست؟ پاسخ این نیست که این اشغالگر دولت امریکا یا فلان دولت دیگر است؛ نه، این اشغالگر یک طبقه اجتماعی است؛ طبقه ای که دولت امریکا و دولت های دیگر را به قدر توانایی و قدرت خود و آمادگی آنها دارد هدایت می کند؛ البته در بافت و ساخت این دولت ها هم بدون شک افراد این طبقه حضور دارند، اما هدایت، هدایت یک دولت نیست؛ هدایت یک مجموعه طبقاتی است که اگر بخواهیم در یک عبارت برای اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالاران اقتدارطلب». هدف شان هم سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیاست. البته این سیطره، یک الزامات سیاسی دارد که همان نظم نوین جهانی است؛ یک الزامات علمی و اداری دارد که به تدریج خود را به آن نزدیک می کنند. مسأله جهانی سازی که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکه های فرهنگی ـ مثل اینترنت و مانند آن ـ مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعه طبقاتی است؛ البته تحلیل جامعه شناسی اینها خیلی دقیق، ریز و مفصل است.۷
پی نوشت ها:
۱.بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی ۱۹/۷/۱۳۹۱
۲.بیانات در دیدار علما و روحانیون کرمان، (۱۱ /۰۲ /۱۳۸۴).
۳. بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، (۱۹ /۰۷ /۱۳۹۱).
۴ بیانات در دیدار علما و روحانیون استان همدان، (۱۵ /۰۴ / ۱۳۸۳).
۵.بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، (۲۷ /۱۱ /۱۳۷۹).
۶.بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، (۲۳ /۰۲ /۱۳۸۸).
۷.بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان و دانشجویان دانشگاههای استان سمنان، (۱۸ /۰۸ /۱۳۸۵).