• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12
مدیر موسسه امام خمینی(ره)

هوش مصنوعی برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند

  • کد خبر : 6764
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
هوش مصنوعی برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند
آیت الله رجبی گفت: باید از ظرفیت هوش مصنوعی بتوانیم برای جهاد تبیین در سطح جهانی زمینه فراهم کنیم و به این سند باید توجه شود که چگونه تدوین شده که جهاد تبیین را تسهیل کند و در عرصه گسترده و وسیعش عملی و محقق سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی، در سومین نشست بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور با اشاره به اینکه باید نگاه جامعه نگرانه و آینده بینی را در سند ملی هوش مصنوعی لحاظ کنیم، گفت: ما باید نگاه جامع گرایانه ای داشته باشیم و باید با نگاه به آینده، آینده بینی بکنیم؛ باید افق دید خود را وسیع کنیم و جهان شمولی نگاه کرده و در نوشتن این سند جهان اسلام، بلکه جهان بشریت در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه با نگاه جهان شمول می‌توانیم در عرصه بین‌الملل اثر گذار باشیم، تصریح کرد: وقتی تاریخ جامعه خودمان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم دورانی که صفویه حاکم شدند، توانستند خیلی اثر گذار باشند، هنجار سازی و مفهوم سازی کردند، در عرصه بین‌الملل توانستند نقش آفرینی کنند باید یک نگاه این چنینی باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه اخلاق از نظر غربی‌ها آن نیست که از منظر ما مطرح می‌شود، گفت: در فضاهای جهانی با همان مبانی خودشان واژگانی را انتخاب می‌کنند؛ تمام ارزش‌ها و مباحث دینی را جمع می‌کنند در مباحث اخلاقی؛ از نگاه آنها یک علم داریم و یک اخلاق، و گویند که اخلاق، ادبیات گذشته است.

وی ضمن تأکید بر تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی، گفت: در جامعه خود شما اخلاق شما برای همین جامعه است و فراتر نمی‌رود؛ واقعاً مبانی انسان شناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی هوش مصنوعی جنبه اخلاق نیست، بلکه بیان یک واقعیت عینی است.

آیت الله رجبی، با بیان اینکه خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی در سند اشباع بشود، بیان کردند: در سندی که نوشته می‌شود، باید نگاه خودسازی و جامعه پردازی با جهت‌گیری تمدنی حاکم شود و باید بدانیم که چگونه از این ظرفیت‌ها برای اهداف خودمان استفاده کنیم.

می‌توانیم در فضای هوش مصنوعی هنجار سازی بر اساس مفاهیم دینی داشته باشیم

وی توصیه به اشباع هنجار سازی فضای مجازی در سند ملی هوش مصنوعی گفت: اشباع هنجار سازی فضای مجازی با مفاهیم دینی، صفویه در حد همان فضای خودشان هنجارهایی گذاشتند که تا اکنون نیز باقی است، با وجود اینکه آن نظام منقرض شد، ولی در کشورهای کمونیستی شرق بعضی از این هنجارها هنوز باقی است؛ می‌توانیم در فضای هوش مصنوعی هنجار سازی بر اساس مفاهیم دینی داشته باشیم و کسی که می‌بیند پی برد که این هوش مخلوق نظام اسلامی ما است، و این می‌تواند خیلی اثر گذار باشد.

نظام هوش مصنوعی وسیله‌ای باشد برای تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی

وی با بیان اینکه اقتدار و نظام اسلامی و امت اسلامی باید در سند لحاظ شود، ادامه داد: بحث دیگر بحث اشباع عزت و اقتدار نظام اسلامی و امت اسلامی است، در اینجا باید فضا و نظام هوش مصنوعی وسیله‌ای باشد برای تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی و نظام امت اسلامی و این شدنی است.

تنظیم سند ملی هوش مصنوعی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند در سندهای مهم جمهوری اسلامی ایران اثرگذار باشد، خاطرنشان کردند: ما سندهای مختلفی داریم که بحث هوش مصنوعی و ظرفیت‌هایش می‌تواند در این سندها تأثیر گذار باشد، نقشه جامع علمی کشور یک نقشه خیلی مهم است و قطعاً هوش مصنوعی و مبانی هوش مصنوعی می‌تواند در این نقشه اثر گذار باشد.

وی توصیه به تنظیم سند ملی هوش مصنوعی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کرد افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای ۴۰ سال آینده را باید دنبال کنیم و حتماً این سند باید نظر به بیانیه گام دوم و مؤلفه‌های آن داشته باشد؛ خود بیانیه نشان می‌دهد که چیز ویژه‌ای است و هیچ سندی در کشور نباید بدون توجه به بیانیه گام دوم تدوین یا تکمیل شود.

سند ملی هوش مصنوعی به نحوی تنظیم شود که جهاد تبیین را تسهیل کند

وی هوش مصنوعی را یکی از ابزارهایی دانست که در جهاد تبیین باید از آن استفاده شود و ظرفیت این اقدام را بیشتر کند و ادامه داد: هدف رسالت انبیا و انزال کتب آسمانی و بعثت انبیا همین جهاد تبیین بوده است که حضرت آقا فرمودند؛ این فضا باید یک فضایی باشد که برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند؛ همه تلاش دشمنان اسلام بر این است که جامعه بشری را از اسلام متنفر کنند که کسی به طرف اسلام نیاید.

وی در پایان افزود: باید از ظرفیت هوش مصنوعی بتوانیم برای جهاد تبیین در سطح جهانی زمینه فراهم کنیم و به این سند باید توجه شود که چگونه تدوین شده که جهاد تبیین را تسهیل کند و در عرصه گسترده و وسیعش عملی و محقق سازد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.