• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

رفع مشکلات کشاورزی سنتی با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 16139
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
رفع مشکلات کشاورزی سنتی با کمک هوش مصنوعی
رئیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان، بخشی از حوزه فعالیت این مرکز را در حوزه کشاورزی و آموزش دانست و عنوان کرد: روش‌های سنتی کشاورزی مشکلاتی دارند که می‌توان با کمک هوش مصنوعی آن‌ها را رفع کرد.

میرتوحید اریبی رئیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا بیان کرد: امروزه هوش مصنوعی کاربرد‌های زیادی در علوم مختلف داشته و به عنوان ابزاری قدرتمند و قابل اطمینان برای تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای الگوریتم‌ها و پردازش‌هایی که روی داده‌ها انجام می‌دهد، مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان واحد ارومیه سال ۱۳۹۶ با موافقت معاونت وقت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: این مرکز از هسته مستقل پژوهشی هوش مصنوعی و داده‌های کلان تشکیل شده است که استادان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف مرتبط با موضوع فعالیت مرکز، عضو آن هستند.

رئیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان واحد ارومیه با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در دو بخش هوش مصنوعی و داده‌های کلان مرتبط با نیاز‌های جامعه و صنعت فعال است.

اریبی خاطرنشان کرد: اکنون در این مرکز چهار نفر با مرتبه دانشیاری، ۱۲ نفر با مرتبه استادیاری و دو نفر با مرتبه مربی مشغول فعالیت هستند.

کشاورزان اکنون می‌توانند با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، زمان مناسب کشت و برداشت را تخمین بزنند و میزان آب مناسب برای هر محصول و زمان مناسب آبیاری را بدانند.

وی با اشاره به سند آمایش سرزمینی و سهم عمده آذربایجان غربی در کشاورزی بیان کرد: گفتگو با سازمان‌های متولی این امر برای انجام طرح‌های تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی مرتبط با حوزه فعالیت مرکز انجام و در این راستا تفاهم‌نامه‌ همکاری میان دانشگاه آزاد استان و مرکز تحقیقات دیم کل کشور منعقد شد.

رئیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان واحد ارومیه با اشاره به انعقاد پنج قرارداد تحقیقاتی با سایر ارگان‌ها و برگزاری کارگاه‌های میان رشته‌ای با بهره‌گیری از ظرفیت استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ارومیه افزود: در نهایت پس از ارائه گزارش به سازمان مرکزی و تأیید کارشناسان آن حوزه درباره روند رو به رشد فعالیت‌ها، علاوه بر ارتقای رتبه کیفی مرکز به سطح ۲ مجوز فعالیت آن نیز به مدت یک سال تمدید شد.

وی حوزه فعالیت مرکز تحقیقات متبوعش را به ویژه در زمینه کشاورزی، مالی و بانکداری و آموزش بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: روش‌های سنتی کشاورزی مشکلاتی دارند که می‌توان با کمک هوش مصنوعی آن‌ها را رفع کرد برای مثال، می‌توان با استفاده از نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی گزارش‌هایی از وضعیت آب‌وهوا یا شرایط خاک به دست آورد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

اریبی ادامه داد: کشاورزان اکنون می‌توانند با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، زمان مناسب کشت و برداشت را تخمین بزنند و میزان آب مناسب برای هر محصول و زمان مناسب آبیاری را بدانند.

وی با بیان اینکه الگوریتم‌هایی که برای تحلیل بازار‌های مالی آموزش دیده‌اند نیز می‌توانند لحظه‌به‌لحظه بازار‌های مالی را رصد و با اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، تصویر واضح و دقیقی از وضعیت هر سهم در بازار ارائه دهند، افزود: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان با ضریب خطای پایینی، تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف را پیش‌بینی کرد، این موضوع می‌تواند به شدت در سیاست، اقتصاد کلان و کنترل عرضه و تقاضا مفید واقع شود.

اریبی تولید محتوای هوشمند، بهبود روش تدریس معلمان و یادگیری دانش آموزان، دسترسی جهانی و شناسایی نقاط ضعف دانش آموزان را نیز ازجمله فعالیت‌های اثرگذار مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان در حوزه آموزش برشمرد.

وی با اشاره بر جنبه نسبتاً جدید موضوع هوش مصنوعی و فعالیت‌های مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان، خواستار توجه بیشتر مسئولان و اختصاص اعتبارات با توجه به رشد چشمگیر و جهانی فعالیت‌های این حوزه شد.

رئیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و داده‌های کلان واحد ارومیه، حمایت‌های واحد دانشگاهی را در پیشبرد اهداف این مرکز مؤثر ارزیابی کرد و به آنا گفت: تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی، ارتباط مداوم و عدم موازی کاری واحد‌های پژوهشی، فعالیت‌ها براساس سند آمایش سرزمینی برای رشد و شکوفایی مراکز تحقیقاتی در تمام واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=16139

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.