• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

تراشه ساخت هوش مصنوعی ۹۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد

  • کد خبر : 15282
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تراشه ساخت هوش مصنوعی ۹۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد
تراشه انویدیا مهم‌ترین ابزار ساخت هوش مصنوعی است. با رشد استفاده از فناوری هوش مصنوعی در شرکت‌های بزرگ فناوری، سهام این شرکت نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

نرم‌افزاری با قابلیت‌های انسانی این روزها انقلاب عظیمی در صنعت فناوری ایجاد کرده است. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت و گوگل درحال تلاش برای ادغام هوش مصنوعی با موتورهای جستجوی خود هستند.

به نقل از CNBC، تامین انرژی برنامه‌های هوش مصنوعی با یک تراشه تقریبا ۱۰ هزار دلاری به نام «Nvidia A100» است که این روزها به یکی از حیاتی‌ترین ابزارها در صنعت ساخت هوش مصنوعی تبدیل شده است. براساس تحقیقات نیواستریت، انویدیا درحال حاضر ۹۵ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد.

این تراشه برای انواع مدل‌های ماشینی مناسب بوده و قادر است بسیاری از محاسبات ساده را به‌طور همزمان انجام دهد.

فناوری پشت تراشه انویدیا در ابتدا برای گرافیک‌های سه‌بعدی پیچیده در بازی‌ها استفاده شد که اغلب به آن پردازنده گرافیکی یا «CPU» می‌گویند.

اما انویدیا اکنون به‌عنوان ابزاری برای ساخت هوش مصنوعی استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌هایی که روی چت‌بات‌ها کار می‌کنند به صدها یا هزاران تراشه انویدیا نیاز دارند. ضمن اینکه این تراشه‌ها باید آنقدر قدرتمند باشند تا بتوانند با سرعت بسیار بالا داده‌ها را تحلیل و پردازش کنند.

رشد ۶۵ درصدی سهام انویدیا

اکنون، بر اساس یک برآورد از گزارش وضعیت هوش مصنوعی که نشان می‌دهد کدام شرکت‌ها و دانشگاه‌ها دارای بزرگ‌ترین مجموعه پردازنده‌های گرافیکی A100 هستند، «Stability AI» به بیش از ۵۴۰۰ پردازنده گرافیکی A100 دسترسی دارد.

در گزارش درآمد سه‌ماهه چهارم شرکت تولیدکننده تراشه انویدیا آمده است که همزمان با کاهش ۲۱ درصدی فروش کلی، سهام این شرکت با ۱۴ درصد رشد مواجه بوده است که این اتفاق به دلیل افزایش ۱۱ درصدی تجارت تراشه‌های هوش مصنوعی است. از ابتدای ۲۰۲۳ تاکنون سهام انویدیا با ۶۵ درصد رشد مواجه بوده که از «S&P 500» و سایر سهام نیمه‌هادی‌ها به‌طور یکسان پیشی گرفته است.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا طی مکالمه‌ای با تحلیلگران اظهار داشت که انقلاب هوش مصنوعی از استراتژی‌های این شرکت است. او همچنین گفت که ما همواره دیدگاه‌های خود را برای ایجاد تغییرات مثبت به‌روز می‌کنیم.

قیمت بالای تراشه ساخت هوش مصنوعی

نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در مقایسه با سایر نرم‌افزارها به تراشه‌های پردازنده بیشتری برای مدیریت دوره‌های اوج مصرف یا بهبود عملکرد خود نیاز دارند. این درحالی است که این تراشه‌ها همواره با قیمت‌های بسیار بالا به‌فروش می‌رسند.

مدل «DGX A100» انویدیا، دارای قیمت پیشنهادی نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار است. روز چهارشنبه، انویدیا اعلام کرد که دسترسی ابری به سیستم‌های DGX را برای فروش آماده کرده است. البته به احتمال زیاد این شرکت هزینه‌های ورودی را برای متخصصان و محققان کاهش می‌دهد.

تخمینی از «New Street Research» نشان داد که مدل «ChatGPT» مبتنی بر «OpenAI» در موتور جستجوی بینگ با «۸ GPU» می‌تواند در کمتر از یک ثانیه به هر سؤال پاسخ دهد. با این نرخ، مایکروسافت به بیش از ۲۰ هزار سرور ۸-GPU نیازدارد که می تواند ۴ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه زیرساختی داشته باشد.

آخرین نسخه «Stable Diffusion»، یک شرکت تولید کننده تصویر از چیزی حدود ۲۵۶ پردازنده گرافیکی A100 استفاده می‌کند. مدیرعامل این شرکت در توییتر گفت که با قیمت بازار، استفاده از این مدل به تنهایی ۶۰۰ هزار دلار هزینه دارد.

این درحالی است که مدیرعامل انویدیا معتقد است که محصولات این شرکت با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شوند. او اعلام کرد:«پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهند که ربات‌ها را با هزینه بسیار کمتری نسبت به زمانی که از یک پردازنده کامپیوتری سنتی استفاده می‌کردند، آموزش دهند.» به گفته هوانگ ساخت ابزاری مانند GPT با مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار امکان‌پذیر است که این عدد واقعا به‌صرفه است.

مدل A100 تراشه انویدیا اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. مدل جدیدتر آن یعنی H100 که در سال ۲۰۲۲ به بازار آمد، اخیرا به تولید انبوه رسیده است. انویدیا می‌گوید H100 اولین پردازنده گرافیکی مرکز داده است که برای ترانسفورماتورها بهینه شده است؛ تکنیکی که بسیاری از آخرین و برترین برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی از آن استفاده می کنند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=15282

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.