• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

پیش بینی درآمد هزار میلیارد تومانی با هوشمند سازی مالیات ستانی در سال

  • کد خبر : 13011
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
پیش بینی درآمد هزار میلیارد تومانی با هوشمند سازی مالیات ستانی در سال
نماینده مردم رشت معتقد است که هوشمند شدن، سیستم مالیات ستانی کشور می تواند از فرارهای مالیاتی که سال هاست اقتصاد با آن دست به گریبان است جلوگیری کند. آنچه برای رسیدن به این مهم مورد تایید و تاکید قانون و نظام مالیاتی است و دولت در تلاش است که بعد از سال ها از آن برای جلوگیری از این فرار ها استفاده کندف سامانه مودیان است که به صورت قانون در مجلس نیز مصوب شده است.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا می گوید: بسیاری از اصناف درآمد بالایی دارند اما مالیات نمی دهند،اگر پایانه ای هوشمند بود با این حجم از فرار مالیاتی مواجه نبودیم. این سامانه هم به نفع مردم و هم دولت است.

نماینده مردم رشت ادامه داد: امسال مجلس در بودجه درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰ درصد افزایش داده و بر این اساس دولت در سال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشد. یعنی مجلس در سال جاری دولت را ملزم کرده‌ که ۶۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیانی داشته باشد که بر اساس آمار واصله، میزان مالیات اخذ شده در ۳ ماهه اول سال، به این سقف می‌رسد.

به گفته این نماینده مجلس، در سالی که گذشت شاهد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تحقق مالیاتی بودیم و برای سال جاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده است، این مبلغ با هدف جلوگیری از فرارهای مالیاتی و همچنین مالیات بر خانه‌های خالی و ماشین‌های لوکس در نظر گرفته شده است.

کوچکی نژاد در ادامه اظهار داشنت: به طور کلی ساختار نظام مالیاتی نیازمند یک اصلاح اساسی بود. در این میان سازمان مالیاتی با ورود به بحث هوشمند کردن مالیات ستانی به دنبال دقت بیشتری برای دریافت مالیات است. البته سامانه مودیان مالیاتی آغاز این اصلاحات است.

وی در ادامه بیان کرد: بخش عمده‌ای از افراد حقوق بگیر، مالیات خود را در زمان دریافت حقوق، پرداخت می‌کنند، در حالی که بسیاری از ثروتمندان حتی پرونده مالیاتی هم ندارند و از راه‌های مختلف از پرداخت آن فرار می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به شرایط کشور که در تحریم و فشار اقتصادی به سر می‌برد و در عین حال نیز صادرات نفت با مشکل مواجه است، دولت با کسری بودجه و فشار زیادی مواجه است به همین دلیل باید به سمت تعریف درآمدهای مالیاتی و اصلاح این سیستم برود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به هر میزان درآمدها شفاف تر شود، اخذ مالیات نیز راحت تر و عادلانه تر می شود. در عین حال مردم نیز از شرایط مالیات دهی راضی تر شده و با رضایت مالیات پرداخته و فرار مالیاتی نیز کاهش می یابد.

کوچکی‌نژاد عنوان کرد: یک مساله اساسی در این بخش وجود دارد که باید  اطلاعات مالی افراد در این سامانه محرمانه بماند،یعنی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، اطلاعات مردم در حساب‌های مالی و … به صورت شفاف اما محرمانه باشد، در این صورت اجرای این سامانه کارآمد و موثر خواهد بود.

وی در ارتباط با مزایای دریافت مالیات عادلانه تأکید کرد: اخذ مالیات عادلانه سبب جلوگیری از کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم می‌شود که این موضوع به نفع اقتصاد و مردم کشور است.

کوچکی‌نژاد درباره میزان مالیاتی که باید در سال به خزانه واریز شود گفت: پیش‌بینی می شود که با ساماندهی نظام مالیات ستانی کشور هزار میلیارد تومان درآمد کسب و در عین حال برخی از مشکلات اقتصادی حل شود.

وی متذکر شد: این سامانه مانند هر اتفاق جدیدی قطعا ایراداتی دارد که باید برطرف شود. این ایرادات سبب اعتراض برخی از اصناف مانند میوه‌و‌تره‌بار شده که با پرداخت مالیات با کارتخوان مخالف هستند.

کوچکی‌نژاد در پایان خطاب به سازمان امور مالیاتی متذکر شد: سامانه هوشمند مالیاتی خوب است اما نباید به تولیدکنندگان و صنوف ضربه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.