به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، علیرضا جمالزاده سرپرست دفتر برنامهریزی درسی دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به شمار می آید و این عبارت، دنیایی را توصیف میکند که در آن اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال پیدا کرده و به کامپیوترها اجازه می دهد آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. وی تصریح کرد: اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند.
دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: دانش آموختگان این رشته مهارتها و توانمندیهایی چون بکارگیری سیستم عامل لینوکس با هدف مدیریت و کنترل دستگاهها و نظارت بر فرآیندهای موردنیاز، کار با نمودارهای کاربردی در UML، نمودار کلاسها (classes diagram) و نمودار توالی (sequence diagram) برای به تصویر کشیدن دقیق معماری سیستم قبل از پیاده سازی، ، کار با پروتکلها و چهارچوبهای مهم بیسیم ،نوشتن منطق تجاری در ارتباط با تجهیزات توکار با استفاده از روش آزمون محور در پلتفرمهای RTOS و غیر RTOS ،کار با پروتکلهای ارتباطی نظیر ۱۲C، SPI ، ۱ wire،UART ،MODBUS و DALI ، معماری دستگاههای مبتنی بر اینترنت اشیا، میکروکنترلرها و پردازشگرهای اینترنت اشیا، به کارگیری فناوریهای ارتباطی کوتاه برد، میان برد و برد بلند در اینترنت اشیا، پیادهسازی پروژه با سه پروتکل پر کاربرد Bluetooth، WiFi و LoRa، به کارگیری هوش مصنوعی در اینترنت اشیا، تست API،توسعه اپلیکیشن موبایل برای پیاده سازی IoT، بکارگیری زبان های سمت سرور مانند PHP، ASP.NET یا Node.js را کسب میکنند.
سرپرست دفتر برنامهریزی درسی خاطر نشان کرد: دانش آموختگان این رشته می توانند مشاغلی همچون مهندس اینترنت اشیا ، مهندس بلاک چین، کارشناس تجهیزات/ سخت افزارهای اینترنت اشیا ، معمار شبکه ها/ راه حلهای مبتنی بر اینترنت اشیا ، مدیر شبکه ها/ رباتهای اینترنت اشیا را احراز کنند.
جمالزاده گفت: تمامی محتوای این رشته با توجه به آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین شده است و به دلیل داشتن بازار کار و نیاز جامعه از جذابیت خاص برای اشتغال برخوردار است.