به گزارش ایسنا به نقل از بارسا، مدرسه مدبران اولین دبیرستانی که در ایران با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی شرایطی را فراهم کرده که دانشآموزان بتوانند مفاهیم پیچیده درسی را بیشتر درک کنند و جلوتر از خیلی از مدارس و دانشآموزان دنیا با فضای متاورس در آموزش آشنا شوند.
عینک مجازی(VR): آستانه ی ورود به جهان متاورس
تا مدتی پیش، در کمان از فضای مجازی، یک صفحه دو بعدی بود که توسط اتصال به اینترنت، روبروی ما نمایش داده میشود و ما، بهعنوان بیننده، بیرون آن مینشینیم؛ اما با خلق واقعیت افزوده، توسط عینک و هدستهای جدیدی که غولهایی مانند اوکولوس، سونی و HTC به بازار عرضه میکنند، پا به جهانی گذاشتهایم که به آن، متاورس یا فراجهان میگویند؛ جهانی سهبعدی که ما دیگر بیرون آن نیستیم، بلکه پا داخل آن میگذاریم، قدم میزنیم، کسبوکار راه میآندازیم و همه چیز را در نزدیکترین شکل به واقعیت، لمس و تجربه میکنیم.
البته این توضیحات، تنها بخشی از پتانسیلهای متاورس را بازتاب میدهند و آن هم تا جایی که امروز میدانیم. تنها چیزی که الان از آن مطمئنیم این است که سالهای آینده، متاورس تغییرات شگرفی در زندگیمان ایجاد خواهد کرد. پس خوب است به مرور، ورود به این جهان را آغاز کنیم. بهخصوص نسل جدید که باید مهارت دانش خود را در رابطه با فناوری، بهروز نگه دارند و با سرعت رشد تکنولوژی، آنها هم رشد کنند.
چرا عینک واقعیت مجازی برای یادگیری مفید است؟
بیایید از این سوال مهم شروع کنیم که اصلاً عینک واقعیت مجازی، تأثیر ویژهای در فرآیند یادگیری و افزایش انگیزه برای درس خواندن دارد یا صرفاً میتواند یکی دیگر از تکنولوژیهای وسوسهکنندهای باشد که حواس دانشآموزان را از درس خواندن پرت میکند؟ تمام دستاوردهای تکنولوژی این پتانسیل را دارند که نوجوانان را از پیشرفت تحصیلی دور کنند، اما فقط در صورتی که تأکیدمان را روی آموزش سنتی بگذاریم و تکنولوژی را طرد کنیم.
وقتی نوجوان ناچار است برای رسیدن به تکالیفش، نیمی از روز با کاغذ و کلمات و تصاویر دوبعدی روبرو باشد، عجیب نیست که به زودی حوصلهاش سر برود و شروع به بررسی پیامها در شبکههای اجتماعی یا بازی کند. اما پژوهشها نشان میدهند وقتی تدریس به کمک فناوریهای جدیدتر انجام شود، میزان وقت گذراندن دانشآموزان در شبکههای اجتماعی و بازیها، به شکل ملموسی کاهش مییابد. چون وقتی دانشآموز، از موبایل یا عینک مجازی که به موبایلش وصل شده، جهت درس خواندن استفاده میکند، نمیتواند همزمان به بازی بپردازد.
از طرفی، پتانسیلهایی که مدارس متاورس از آن استفاده میکنند، آنقدر هیجانانگیز است که میتواند با بهترین بازیها رقابت کند. بهعنوان مثال، توسط عینکهای VR، دانشآموزان میتوانند به کهکشان سفر کنند و با علم نجوم آشنا شوند یا یک سفر لذتبخش به موزه لوور پاریس داشته باشند. همراهی یادگیری با ماجراجویی و تجربیات هیجانانگیز، باعث تثبیت محتوای درسی در حافظه دانشآموزان میشود. بنابراین، آنها عملکرد بهتری در کلاس از خود نشان میدهند و لذت حاصل از موفقیت، اشتیاقشان برای یادگیری را بیشتر میکند. فرض کنید وارد بدن انسان میشوید، قلب را از نزدیک میبینید، به جزئیات آن توجه میکنید و…
استفاده از عینک مجازی در دبیرستان دخترانه مدبران بارسا
اگر دبیرستان دخترانه مدبران بارسا را بشناسید، میدانید که استفاده از عینک مجازی، اولین متد پیشرفتهای نیست که این مدرسه برای افزایش کیفیت آموزش، از آن بهره میبرد. از آنجایی که این مدرسه دخترانه بر پایه اصول روانشناسی و تحت نظارت متخصصان آموزش و مشاوره و روانشناس تأسیس شده، تا امروز دست به اقدامات بسیار موثری نظیر تأسیس کتابخانه و پانسیون ویژه مطالعه، برگزاری دورههای خودشناسی دانشآموزان (روانشناسی ACT، روانشناسی مثبتنگر و…) و بسیاری اقدامات موثر دیگر زده که باعث شده جزو بهترین دبیرستان های دخترانه تهران قرار بگیرد.
جای تعجب ندارد در مدرسهای با چنین استانداردهای بالا، حالا نوبت این رسیده که برای اولین بار در ایران، از عینک مجازی استفاده شود. البته ماجرا به استفاده محدود از عینک واقعیت مجازی در مدرسه ختم نمیشود. بلکه طبق وعده مدیریت دبیرستان مدبران، این مجموعه در مسیر تبدیل شدن به یک مدرسه متاورس تمام عیار قرار گرفته. او بر این باور است که بسیاری از دانشآموزان باهوش و توانمند مدبران، دارای این تواناییاند که خودشان در فضای متاورس، دست به تولید محتوا بزنند و با مدارس مطرح جهان در این عرصه رقابت کنند.
از آنجایی که در مدرسه مدبران، علاوه بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روان، سلامت جسمی و شادابی نیز حائز اهمیت است، از عینکهای واقعیت مجازی بهصورت محدود و جهت یادگیری دروس مشخصی استفاده میشود تا دانشآموزان در اثر استفاده بیش از اندازه از این فناوری، دچار خستگی چشم نشوند و این وسیله موجب پیشرفت آنان شود، نه فاصله گرفتن از محیط اجتماعی و فعالیتهای گروهی.
عوامل دبیرستان مدبران بارسا، این وعده را میدهند که اولین مدرسه متاورس ایران را راهاندازی کرده و حامی دانشآموزان مستعدی باشند که قصد دارند در این حیطه پیشرفت کنند.
مهمترین انگیزه برای ایجاد آزمایشگاه متاورس در دبیرستان دخترانه مدبران این است که دانش آموزان بتوانند دروس سخت را راحتتر درک کنند و شرایطی فراهم شود که بتوانند با تکنولوژیهای روز دنیا و آینده ارتباط برقرار کنند تا جایی که حتی در کنار مدارس قدرتمند دنیا، برای فضای متاورسی آموزش نوجوانان تولید محتوا کنند.