به گزارش خبرنگار مهر، واقعیت مجازی (VR) یک فناوری در حال توسعه است که در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی، آموزش و درمان کاربرد دارد.
در این میان یک گروه از کاربران احتمالی برای این فناوری کودکان مبتلا به اوتیسم هستند که نیازمند آموزش هستند و تعاملات اجتماعی ضعیفی دارند.
واقعیت مجازی می تواند به آنها کمک کند تا مهارت های اجتماعی خود را از طریق شبیه سازی در دنیای واقعی بهبود بخشند.
در همین راستا آزاده شریعتی محقق کالج لندن(UCL) با همکاری جمعی از محققان در ایران از جمله علیرضا طاهری، محمد مختاری، رزیتا حیدری، معلی مقداری و مینو عالمی طی پژوهشی امکان اجرای برنامه های آموزش موسیقی مجازی با استفاده از سیستم های ارزیابی خودکار برای کودکان مبتلا به اتیسم را در مراکز درمانی-تحقیقاتی بدون نیاز به خرید یک ربات و در نتیجه امکان ارائه برنامه در مقیاس وسیع تر با هزینه کمتر را ارزیابی کردند.
در همین راستا طی ۲۰ هفته جلساتی برای ۵ کودک مبتلا به اتیسم در سنین ۶تا۸ سال انجام شد که شامل جلسه پایه، پیش آزمون، جلسات آموزشی، آزمون پس از تکمیل کلاس ها و یک آزمون پیگیری بود.
در هر جلسه با توجه به دقت و سطح مهارت کودک از ربات های واقعیت مجازی و آلات موسیقی مجازی برای آموزش نت ها و قطعات مختلف موسیقی به کودکان استفاده شد.
محققان با تجزیه و تحلیل آزمونهای روانشناختی و پرسشنامههای انجامشده توسط روانشناس، شاهد ارتقای اندک مهارت های شناختی کودکان بودند.
با این وجود، اثربخشی روش مذکور ( استفاده از ربات های مجهز به واقعیت مجازی برای آموزش موسیقی) با انجام تحلیلهای آماری بر روی دادههای عملکرد کودک در طول جلسات آموزش موسیقی که با استفاده از کدگذاری ویدیویی و سیستم ارزیابی خودکار پیشنهادی بهدست آمد، اثبات شد.
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت طی این جلسات روندی صعودی در توانایی موسیقایی شرکت کنندگان نشان داده شد و همین امر تحقیقات آتی در این زمینه را تضمین می کند.