شرکت چینی BlueFocus ظاهراً تصمیم به جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی گرفته است. این شرکت قصد دارد تعدادی از نویسندگان و طراحان گرافیک خود را اخراج کرده و بهجای آنها از فناوری هوش مصنوعی استفاده نماید. این شرکت مدلهای هوش مصنوعی زایا مانند ChatGPT را هدف قرار داده و میخواهد با کمک آنها به پیشرفتهای هرچه بیشتر در زمینه بازاریابی دست یابد. اما این کار مهمترین جنبه خطرناک هوش مصنوعی یعنی بیکار شدن نیروی انسانی را بوجود خواهد آورد که اصلاً آیندهای مثبت نخواهد داشت.
عصر جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی توسط چشمبادامیها آغاز شد
به گزارش بلومبرگ، شرکت بازاریابی و مدیریت برند BlueFocus در نظر دارد تا مدلهای هوش مصنوعی زایا نظیر ChatGPT را بهجای برخی از نویسندگان و طراحان گرافیک خود بهکار بگیرد. این شرکت که خدماتی در زمینه استراتژی، تبلیغات و روابط عمومی را به کسبوکارها ارائه میکند، ظاهراً میخواهد از هوش مصنوعی علیبابا و بایدو برای این منظور استفاده کند.
وبسایت این شرکت نشان میدهد که برندهای بزرگی ازجمله سامسونگ، مرسدس و P&G مشتری آنها هستند. BlueFocus در سراسر دنیا حدود ۵ هزار کارمند و ۱۰۰ دفتر دارد. این شرکت هنوز به گزارش بلومبرگ واکنش رسمی نشان نداده است.
از زمان عرضه عمومی ChatGPT در ماه نوامبر پارسال، نگرانیهای زیادی درباره جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی بهوجود آمده است. خیلی از مشاغل رسانهای بهویژه در بخش تبلیغات و خبرنگاری در معرض خطر این فناوری قرار دارند.
برخی از وبسایتهای خبری مثل CNET و BuzzFeed همین حالا آزمایشهایی را برای تولید محتوا با هوش مصنوعی انجام دادهاند. شرکتهای دیگر ازجمله غول رسانهای آلمان، «اکسل اشپرینگر» هم اعلام کردهاند که هوش مصنوعی میتواند جای خبرنگاران را بگیرد.
بااینحال، برخی کارشناسان مثل «انو مدگاوکار» از McKinsey Global Institute باور دارند که خیلی از موقعیتهای شغلی در رسانهها بهطور کامل قابل خودکارشدن نیستند. مدگاوکار میگوید خیلی از کارهای رسانهای نیازمند قضاوتهای انسانی هستند.
بااینوجود، هوش مصنوعی احتمالاً میتواند بر ۳۰۰ میلیون شغل تماموقت در سراسر جهان اثر بگذارد.