• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

محققان از هوش مصنوعی برای کشف داروی قدیمی موثر در برابر کرونا استفاده کردند

  • کد خبر : 13735
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
محققان از هوش مصنوعی برای کشف داروی قدیمی موثر در برابر کرونا استفاده کردند
محققان ویژگی‌های کرونا و بانک اطلاعاتی داروها را به یک هوش مصنوعی دادند و توانستند دارویی موثر در برابر گونه‌های کرونا پیدا کنند.

پژوهشگران ویژگی‌های ویروس کرونا را به همراه اطلاعات پایگاه داده‌ای از داروها به یک هوش مصنوعی جدید داده‌اند. آن‌ها با این کار می‌خواستند ببینند آیا دارویی وجود دارد که در مقابله با این ویروس موثر باشد یا خیر. خوشبختانه نتیجه کار فراتر از انتظارات آن‌ها بود.

گروهی از محققان به رهبری «بین چن»، استادیار دانشگاه ایالتی میشیگان با استفاده از یک پایگاه داده عمومی امضاهای خاص ویروس کرونا از ۱۷۰۰ پروفایل آزمایشگاهی را که از بررسی بافت بدن بیماران، رفتارهای سلولی و مدل‌های موش‌ها به دست آمده بود، به هوش مصنوعی آموزش دادند. این امضاها بیولوژی ویروس کرونا و سویه‌های آن را به سیستم آموخت.

داروی کرونا با اثربخشی ۹۰ برابری نسبت به رمدسیور

آن‌ها سپس به سراغ کتابخانه‌ای از داروهای دارای مجوز FDA یا داروهای تحقیقاتی رفتند تا نامزدهای احتمالی برای مقابله با سارس کوو ۲ را پیدا کنند. چن و تیمش در نهایت نامزدی به نام IMD-0354 را پیدا کردند که فاز اول آزمایش‌های بالینی را برای درمان درماتیت آتوپیک پشت سر گذاشته بود. سپس گروهی از محققان در کره دریافتند که این دارو در مقایسه با رمدسیور حدود ۹۰ برابر در مقابله با کرونا موثرتر است.

دانشمندان همچنین متوجه شدند که IMD-0354 مسیرهای واکنش ایمنی در سلول‌های میزبان را تقویت می‌کند و مانع از تکثیر ویروس می‌شود. آن‌ها بر اساس همین اطلاعات پیش‌دارویی به نام IMD-1041 را ساختند که در واقع یک ماده غیرفعال است و درون بدن داروی فعال را می‌سازد.

IMD-1041 موثرتر از IMD-0354 است چون به‌صورت خوراکی وجود دارد و قبلا برای گروهی از بیماری‌های ریوی مورد تحقیق قرار گرفته بود. چن می‌گوید: «به خاطر این که ساختار IMD-1041 ناشناخته است، ما مشغول توسعه یک پلتفرم هوش مصنوعی جدید به منظور طراحی ترکیبات تازه هستیم و امیدواریم که بتوانیم آن را در مدل‌های حیوانی پیشرفته‌تر آزمایش و ارزیابی کنیم.»

نتایج این پژوهش جدید در مجله علمی iScience منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.