• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

هوش مصنوعی به عنوان علمی جذاب و کارآمد به شمار می‌آید

  • کد خبر : 1089
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۴۵
هوش مصنوعی به عنوان علمی جذاب و کارآمد به شمار می‌آید
هوش مصنوعی با بهبود کیفیت زندگی به عنوان علمی جذاب و کارآمد به شمار می‌آید. اما بدون در نظر گرفتن عواقب این علم، ما در حال ساخت ماشین‌هایی هستیم که در آینده تهدیدی برای انسان خواهند بود.

به گزارش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، هوش مصنوعی با بهبود کیفیت زندگی به عنوان علمی جذاب و کارآمد به شمار می‌آید. اما بدون در نظر گرفتن عواقب این علم، ما در حال ساخت ماشین‌هایی هستیم که در آینده تهدیدی برای انسان خواهند بود. بنابراین هر زمان ماشین یا سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته می‌شود علاوه بر این‌که سودمندی آن را برای بهبود کیفیت زندگی در نظر بگیریم باید پیامدهای آن بر بشریت را نیز مورد سنجش قرار دهیم. فلذا ابعاد مختلف اخلاقی هوش مصنوعی باید با دقت مورد مطالعه قرار بگیرد و آسیبهای اخلاقی احتمالی آن پیش بینی شود که در ادامه به برخی از این آسیبها اشاره خواهیم کرد.

برخی آسیبهای احتمالی در حوزه  اخلاق هوش مصنوعی

جایگزین کردن انسان با ابزارهای هوشمند امروزه متخصصین دریافته اند که رایانه ها می توانند بسیاری از وظایف حرفه‌ای قدیمی را کاملا مؤثرتر به انجام برسانند. مانند وظایف کارگران ، کارمندان بانک، اپراتورهای تلفن، متصدیان تایپ، هنرمندان گرافیک، نگهبانان امنیتی و حتی متخصصینی چون پزشکان، وکلا، معلمین، حسابداران، روانشناسان

نکته: گرچه افزایش رایانه ها از سویی توانسته دامنه گسترده ای از مشاغل، همچون مهندسین سخت افزار، نرم افزار، تحلیلگران سیستم، متخصصان وب، مدرسی فناوری اطلاعات، کارمندان فروش رایانه و غیره را ایجاد نماید، ولی در یک دوره کوتاه مدت، ممکن است بیکاری ناشی از رایانه به یکی از معضلات مهم اجتماعی تبدیل شود، که این معضل به دلیل ایجاد فقر ناشی از بیکاری می تواند معضلات اخلاقی و اجتماعی بسیاری را در پی داشته باشد.

اثرات منفی سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی بر سلامتی و رضایت شغلی کارگران در محل کار

 به این صورت که مثلا سرعت بالای تحلیل داده ها توسط سیستمهای هوش مصنوعی و بالارفتن سطح تکنولوژی موجب شود که مسئولیت ها و وظایف محوله به کارمندان و کارگران با سرعت بیشتری پیگیری گردد و همین امر موجب ایجاد استرس و تشویش در نیروی کار انسانی گردد. که این امر مخالف با اخلاق کار و تعامل با نیروی انسانی است در حالیکه بر اساس اخلاق حسنه و مبانی اسلامی و اصول تبیین شده در قانون کار لازم است که کارفرما شرایط مساعد کار را بر اساس عرف کاری برای کارگران و کارمندان خود ایجاد کند.

سهولت گمراه کردن جامعه

با توجه به دسترسی گسترده سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دریافت و توزیع اطلاعات در آینده . گمراهی ممکن است حداقل از دو راه صورت بگیرد، یکی از طریق اشاعه اطلاعات نادرست و غلط و دیگری از طریق نمایش اطلاعات درستی که دست کاری شده اند.

در مقابل، جوینده اطلاعات نیز ممکن است به واسطه اطلاعات غلط، به سادگی دچار گمراهی شده و یا در معرض تفسیر نادرست اطلاعات قرار گیرد. از آنجایی که اطلاعات، پایه و بنیان تصمیم گیری، عملکرد و سیاست هستند، لذا ارائه اطلاعات غلط از طریق سیستم های هوشمند  نیاز به ارزیابی اخلاقی منتقدانه ای دارد.

افزایش تنبلی و کاهش هوش افراد

به جای اینکه افراد به دنبال موقعیتی برای گسترش دانش و محصول کار خود باشند، ترجیح میدهند از سیستمهای هوش مصنوعی استفاده کنند. ازبین رفتن این سیستم ها و یا خرابی آنها، می تواند مشکلات و مصائب بسیاری را در زندگی افراد به بار آورد. همان گونه که با وابستگی بسیاری از حوزه های زندگی، به انرژی الکتریکی و برق، هر آن احتمال این خطر می رود

مصون از خطا پنداشتن سیستم های هوشمندکامپیوتری

در حالی که چنین نیست زیرا به دلیل آنکه اطلاعات سیستم خبره، حاوی داده ها و فرآیندهای کاوشی متخصص است، ممکن است هنگام ساخت سیستم خبره، موارد خاص نادیده گرفته شده باشند و این امر باعث ایجاد خطا در تصمیم گیری می گردد. 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=1089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.