• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
7

لزوم به کارگیری فناوری های نوین برای افزایش کارآمدی آموزش عالی

  • کد خبر : 7471
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۴۶
لزوم به کارگیری فناوری های نوین برای افزایش کارآمدی آموزش عالی
دکتر قاسم عمو‌عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بر ضرورت به کارگیری زیرساخت های دانش بنیان مبتنی بر فناوری های نوین در آموزش و افزایش کارآمدی آموزش عالی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر عموعابدینی در این نشست که امروز (یکشنبه) با محوریت «بررسی از سرگیری آموزش حضوری و معرفی سیاست های تحولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه معاونت آموزشی» به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: نقش علم و فناوری و نخبگان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شاخص های تحقق آن دارای اهمیت بسیاری است.

برنامه های محوری معاونت آموزشی

وی گفت: بر اساس ماموریت‌های ابلاغی وزیر علوم به معاونت آموزشی، این معاونت برای ایفای نقش محوری در جهت تحقق کامل مأموریت مهم آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در جهت ترویج فرهنگ کار گروهی و مساله‌محوری اهتمام جدی دارد.

دکتر عمو عابدینی افزود: موضوعاتی مانند استقرار نظام شاگردپروری به عنوان کار ویژه تربیتی و علمی اعضای هیئت علمی، برنامه‌ریزی و اقدام موثر در جهت ارتقاء سلامت نظام آموزشی، برنامه‌ریزی و تلاش هدفمند برای توانمندسازی و روزآمدسازی اعضای هیئت علمی با تاکید بر اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام و طراحی نظام سنجش و انگیزش در دستور کار این معاونت است.

معاون آموزشی وزیر علوم، برنامه‌ریزی دانش‌محور در راستای حفظ و ارتقاء «کیفیت آموزش» و استقرار نظام «رقابت» سالم و مؤثر و «رتبه‌بندی» دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و بهره‌گیری حداکثری از همه ظرفیت های علمی کشور به منظور مطالعه دقیق و عمیق آموزش عالی کشور را از راهبردهای این معاونت اعلام کرد.

وی در ادامه بر اهتمام جدی این معاونت به بازنگری برنامه‌های درسی به معنای روزآمدی و کارآمدی پاسخگویی به نیاز جامعه، توانمندسازی دانشجویان و افزایش اشتغال‌پذیری رشته‌های تحصیلی دانشگاهی وتقویت کار تیمی و گروهی تاکید کرد.

به گفته دکتر عموعابدینی، از دیگر ماموریت‌های محوله به این معاونت می‌توان به تعامل مستمر و هدفمند دو معاونت آموزش و پژوهش در ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: آموزش کیفی هم پشتوانه پژوهش کیفی است و هم محصول و برون‌داد آن محسوب می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای تحقق و عملیاتی کردن این ماموریت‌ها، راهبردهای کلانی از جمله تحول در مسیر آموزش دانشگاه ها در راستای تحقق دانشگاه های آینده بر پایه حکمت و تمدن اسلامی ایرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، پیاده سازی کامل آمایش آموزش عالی با رویکرد افزایش کیفیت کارایی و اثربخشی و عدالت آموزشی پیش بنی شده است.

وی افزود: برای تحقق ماموریت گرایی در دانشگاه ها با رویکرد تقاضا محوری و آینده‌نگری در راستای حل نیازها و مسائل جامعه، تحقق آموزش چند ساحتی با تاکید بر تحول در نقش مربی گری اعضای هیات علمی برنامه ریزی شده است.

دکتر عموعابدینی بر ضرورت تحول در نظام جذب و بکارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رویکرد تقاضا محوری و حل مسائل از طریق علم و دانش و تحول در رویکرد های مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی دانشگاه ها تاکید کرد.

به گفته وی از دیگر راهبردهای کلان می توان به کارگیری زیرساخت های دانش بنیان مبتنی بر فناوری های نوین آموزشی، پیشتازی و رویکرد فعالانه آموزشی در مواجهه با حوزه های علمی و فناورانه جدید سرآمد و تمدن سازاست.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: تحول در بهره مندی از ظرفیت های نخبگان، تحول در حوزه برنامه ریزی آموزشی با تمرکز بر علوم انسانی، اسلامی و علوم پایه، توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین المللی سازی آموزش عالی در حوزه آموزش یک ضرورت است.

تشکیل کارگروه هماهنگی تحول آموزشی علوم انسانی اجتماعی

وی تحول علوم انسانی اجتماعی و اسلامی را مهم توصیف کرد و گفت: در این راستا کارگروه هماهنگی تحول آموزشی علوم انسانی اجتماعی و اسلامی برای هماهنگی در تصمیم سازی در وزارت علوم، تدوین آیین نامه پیوست آموزش علوم انسانی و اجتماعی در حوزه فناوری‌های نوین و اصلاح سرفصل های آموزشی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علوم انسانی ایجاد شده است.

دکتر عمو عابدین با اشاره به تدوین آیین نامه تحقق مرجعیت زبان فارسی در حوزه آموزش و اجرای آن گفت: کمیته تعلیم و تربیت در برنامه های درسی و برنامه توانمندسازی مدرسان و اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی در رشته های مختلف تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی: آموزش عالی در هر شرایطی ادامه یافت

در ادامه این نشست دکتر آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه اظهار داشت: در کنار اهتمام جدی وزارت علوم و دانشگاه های کشور به حفظ و استمرار روند آموزش در شرایط دشوار مقابله با کرونا، آموزش در نظام آموزش عالی نه تنها حوزه عمل واقع شد که نه فقط از حجم فعالیت‌های آن کاسته نشد بلکه شیوه آن تغییر کرد و میزان آن افزایش یافت.

وی افزود: آموزش در دوران همه گیری کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ تا کنون به شدت تحت تأثیر قرار گرفت؛ و در صورت بندی در شیوه اجرا و در نتایج تغییرات وسیعی را تجربه کرده است.

دکتر آهنچیان گفت: مهمترین محور کوشش وزارت علوم و دانشگاه ها در این دوران زنده نگهداشتن جریان آموزش با هدف حفظ روند ورود دانشجویان جدید به نظام آموزش عالی و خروج به موقع آنها بوده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات و تحلیل ها، تمامی دانشگاه های دولتی مطابق با ابلاغیه های ستاد از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم دانشجویان خود را از ۱۴ فروردین به بعد تا نزدیک به ۱۰۰ درصد پوشش حضوری داده‌اند.

به گفته دکتر آهنچیان از سرگیری آموزش حضوری در این بازه زمانی پیش درآمد و تمرینی بر اهتمام جدی تر دانشگاه ها برای برنامه ریزی آموزش حضوری همه دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: آموزش در نظام آموزش عالی در دوران دشوار همه گیری کرونا با نشان دادن انعطاف مناسب با وضعیت جریان آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور را حفظ و در برابر فشار هایی که در آغاز همه گیری برای تعطیلی مطلق دانشگاه ها وارد می‌شد ایستادگی کرد.

در ادامه این نشست برخی از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند ‌‌‌‌‌‌‌

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7471

برچسب ها

اخبار مرتبط

۱۸خرداد
آمادگی ایران برای همکاری با تاجیکستان در زمینه فناوری‌های نوین
وزیر نیرو با وزیر خارجه تاجیکستان مطرح کرد:

آمادگی ایران برای همکاری با تاجیکستان در زمینه فناوری‌های نوین

۱۸اردیبهشت
فناوری اینترنت اشیا و شهر هوشمند
در کارگاهی دانشجویی بررسی می‌شود:

فناوری اینترنت اشیا و شهر هوشمند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.