• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد؛

از ربات امدادگر محیط زیست تا ربات‌های فوتبالیست

  • کد خبر : 7328
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
از ربات امدادگر محیط زیست تا ربات‌های فوتبالیست
شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ مبنی بر «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» با هدف ارتقای خودباوری، خلاقیت و حمایت از نخبگان در حال برگزاری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از تاریخ ۱۴تا ۱۶ اردیبهشت با شعار یادگیری، آینده درخشان در ساختمان شهید حبیبی دانشگاه علوم تحقیقات  با حضور ۱۳۵ تیم از دانشگاه‌ها و مدارس داخل و خارج از کشور و بیش از ۷۰۰ شرکت کننده  در ۹ لیگ از جمله لیگ‌های دانش آموزی، فوتبالیست، امدادگر، سرویس‌رسان در کار، ربات پرنده، خودرو خودران و دموی بزرگسال در حال برگزاری است.

«رباتیک» و «هوش مصنوعی» از مسائل کلیدی فناوری های قرن حاضر به شمار می‌رود. این موضوع در توسعه و پیشرفت کشورها و مرجعیت علمی تاثیر بسزایی داشته به طوری که با برگزاری این مسابقات، خلاقیت ذهنی دانش آموزان و دانشجویان سنجیده و ارتقاء می‌یابد.

۷۰ درصد تیم‌های شرکت کننده دانش آموز هستند

جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات در حاشیه بازدید از افتتاحیه این دوره از مسابقات گفت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ مبنی بر  «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران با تاکید بر فعالیت‌های علمی مبتنی بر عملیاتی سازی، تجاری سازی و درآمدزایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان پس از ۲ سال وقفه به دلیل پاندومی کرونا، در واحد علوم و تحقیقات و با هدف فرهنگ‌سازی علم رباتیک در قشر جوان و نوجوان آغاز شده است.

وی با بیان این مطلب که ۷۰ درصد از تیم های شرکت کننده در این رویداد دانش آموزی است، ادامه داد: در حال حاضر تیم‌هایی از کشورهای ترکیه، چین، مالزی، برزیل، آلمان، فرانسه و کانادا در این رویداد شرکت کرده اند. آنچه در این رویداد علمی حائز اهمیت بوده، دسترسی به علم هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از مهمترین علوم آینده در قالب مسابقات ربوکاپ است.

برگزاری مسابقات در پرورش خودباوری در بین نخبگان موثر است

مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که ایران جز ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی شود؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال حوزه ربات‌ها و هوش مصنوعی، تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

مرتضی موسی خانی، رییس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف برگزاری مسابقات ربوکاپ گفت: بعد از گذشت دو سال از تعطیلی دانشگاه‌ها و اندیشیدن تدابیر از سوی مسئولان دانشگاه شاهد برگزاری مسابقات علمی هستیم. این مسابقات ماحصل فعالیت اساتید دانشگاه و دانشجویان است و راه اندازی این مسابقات باعث بروز روح نشاط در بین دانشجویان شده است.

وی افزود: یکی از کارکردهای برگزاری این مسابقات پرورش خودباوری در بین نخبگان است و تاکنون با تشکیل این مسابقات از طریق نوآوری می‌توان کارهای ارزشمند انجام داد و مهندسان حرفه‌ای برای ورود به بازار کار تربیت کرد. اغلب پژوهشگران و نخبگان در فعالیت‌های دانشجویی و تشکل شرکت‌های مناسب علمی فعالیت کرده و اغلب این افراد صاحب شرکت‌های بزرگ هستند.

موسی خانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر مقوله هوش مصنوعی تاکید کردند، افزود: مسئولان برای توسعه این فعالیت‌ها باید  بیش از پیش وارد عمل شده و امیدواریم این مسابقات در مقیاس بزرگ‌تر برگزار شود. برای این اقدامات آینده مناسب با محور نسل چهارم را متصور هستیم. البته چشم انداز این مسیر مشخص است و برای اقدامات در آینده محصولات ارزشمند با حوزه کسب و کار وسیع فراهم شود.

نیازمند تشکیل تیم از طرح شعبه اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌ها هستیم

محمد علی اکبری، مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه باید در سال‌های آینده برای برگزاری این گونه مسابقات تدابیر مناسب اندیشید، گفت: از طریق استفاده از  ظرفیت علمی فناوری ریاست جمهور پیشنهاد می‌شود برای واحدها تیم‌های مناسب با حوزه‌های مختلف برگزار شود تا بتوان با رایزنی‌های متعدد برای فعالیت گروه‌ها تامین بودجه کرد.

وی افزود: باید از طریق ابزار علاقه دانشجویان بتوان فعالیت به حوزه باشگاهی ورود کنند. در ضمن از طریق اطلاع رسانی می‌توان دانشجویان را در واحدهای دانشگاهی فعال کرد و تیم‌های متعدد در این زمینه تشکیل داد. اغلب تیم‌ها شناسایی شده و به دلیل اختصاص هزینه کلان نیازمند تدابیر هستند. در واحدها از طریق شعبه اطلاع رسانی باید فعالیت کرد و بتوانند تیم تشکیل داد.

ربات به یاری محیط زیست می‌آید

پارسا اسماعیل زاده، دانش آموز پایه هشتم از رفسنجان در مسابقات ربوکاپ شرکت کرده و در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:  این ربات با توجه به نارسایی‌های محیط زیستی موجود در کشور فعالیت‌ها  در حوزه محیط زیستی می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: در این اقدام این ربات از شن عبور کرده و در مرحله بعد در زمینه جابجایی وسایل می‌تواند کمک کننده باشد. این ربات در ابعاد گسترده هم می‌تواند با تکان دادن تنه درخت و چیدن درختان کمک کننده باشد. البته این ربات توانایی تشخیص شکارچیان را داشته و از طریق سنسورها وضعیت هوا را بررسی کرده و در صورت نیاز هشدار می‌دهد.

اسماعیل زاده با بیان اینکه امکان نصب دوربین بر این نرم افزار وجود دارد، ادامه داد: این اقدام در زمینه توسعه محیط زیستی به ذهن ما رسید و می‌توان اقدامات مناسب انجام داد. هم اکنون این ربات در مرحله اولیه است و در مراحل بعدی به توسعه فناوری می‌پردازد.

دانشجوی پایه یازدهم و بکارگیری هوش مصنوعی

محمد بحرینی، دانش آموز پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در این مسابقات در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کرده است. در این هوش مصنوعی کاربر از طریق کارت و سنسور در را باز کرده و هم اکنون شرکت در مرحله ثبت بود و به دنبال تولیدات گسترده این صنعت می‌باشد البته  توسعه این اقدامات با فعالیت گسترده امکان پذیر است.

موفقیت ربات فوتبالیست با نتیجه ۱۰ بر یک در مسابقات ربوکاپ

علی خلقی از شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ ربات فوتبالیست  طراحی کرده و درباره کم و کیف تشکیل این ربات به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای ساخت این ربات سه روز در هفته در مدت زمانی طولانی وقت صرف و در این ربات از سه طبقه سنسور، سی پی یو و گلایدر تشکیل شده است.

وی درباره کارایی این نرم افزار افزود: این نرم افزار فوتبال بازی کرده و در مسابقات متعدد با نتیجه ۱۰-۱ موفق شده است.

ربات فوتبالیست در دفاع چندان موفق نبوده است!

میلاد صادقی، دانش آموز پایه دهم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: سنسورهای ربات فوتبالیست فعال بوده و در زمینه دفاع و حمله  کار می کند.

وی افزود: این ربات با تشخیص در اطراف به سمت توپ رفته و شروع به بازی می‌کند و در غیر این صورت به سمت دروازه رفته و شروع به دفاع می کند. البته این ربات در محوطه جریمه رفته و در بازی اول چندان موفق نبوده و در حال تقویت این ربات هستیم.

 

انتهای پیام./

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.