• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12
آیت الله حسینی بوشهری خطاب به ستاد فناوری های هوشمند:

کار شما ذاتا کار قابل تقدیری است. / باید نسبت به نوآوری های زمانه شناخت پیدا کنیم.

  • کد خبر : 7289
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کار شما ذاتا کار قابل تقدیری است. / باید نسبت به نوآوری های زمانه شناخت پیدا کنیم.
اگر در مواجهه با مسائل نوظهور خودمان را کنار بکشیم و یا خود را به غفلت بزنیم و از اول با پاسخ هایی سلبی با رویدادهای عصر و زمانه خود برخورد کنیم برد نکرده ایم چرا که مساله را نشناخته‌ایم تا بخواهیم نسبت به آن قضاوتی کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دیدار آیت الله حسینی بوشهری با دکتر مینایی مشاور آیت الله اعرافی در زمینه هوش مصنوعی و اعضای ستاد راهبری فناوری های هوشمند و کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی، ابعاد فعالیت‌ها و اقدامات مجموعه تشریح گردید و وی به بیان نکات و رهنمودهایی در این زمینه پرداخت.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان علی علیه السلام گفت: دنیایی که امروز ما در آن زندگی می کنیم دنیایی است که دائما نوآوری‌هایی در آن رخ می دهد لذا ما نباید از رویدادهایی که در پیرامون مان وجود دارد و حاصل تجربه بشری ست غافل بمانیم؛ بلکه باید از این رخدادها استقبال کنیم منتها با حفظ معیارها و ویژگی هایی که عدول از آن ها مجاز نیست.

وی در ادامه افزود: اگر در مواجهه با مسائل نوظهور خودمان را کنار بکشیم و یا خود را به غفلت بزنیم و از اول با پاسخ های سلبی با رویدادهای عصر و زمانه خود برخورد کنیم برد نکرده ایم چرا که مساله را نشناخته ایم تا بخواهیم نسبت به آن قضاوتی کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: باید نسبت به نوآوری های زمانه شناخت پیدا کنیم و بعد در مقام قضاوت بر بیاییم که آنچه را که ما شناخته ایم با معیارهایی که ما در فرهنگ دینی و مسائل اسلامی مان برای ما به عنوان یک اصول شناخته شده و برگرفته از قرآن، روایت و سیره اهل بیت است، منطبق هست یا خیر؟ این مساله فرع بر شناخت است. بدون شناخت موضوع مصداق «الناس اعداء ما جهلوا» می شود یعنی افراد دشمن چیزی که نمی دانند خواهند بود که در روایت سخت مورد نکوهش است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند «المُومِنُون هُم الّذین عَرفُوا ما أَمَامَهُم» یعنی از ویژگی های مومنین این است که آینده نگر هستند، پیشبینی می کنند و به استقبال می روند. مومنین به سراغ حوادث و رویدادهایی که در شرف وقوع است یا قابل پیش بینی است می روند و اگر پاسخی هم بخواهند بدهند با علم و آگاهی آن را مطرح می کنند چرا که پاسخ دادن فرع بر شناخت است. اگر شناختی در کار نباشد پاسخ هم خود به خود منتفی است چراکه موضوع مشخص نیست. اینها اصول مسلمی است که ما در هر پدیده جدید و نوپیدایی باید مد نظر قرار دهیم و عزم خود را جزم کنیم تا از کاروان پیشرفت بشری عقب نمانیم.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشت: همانطور که در گفته های دکتر مینایی وجود داشت برخی در ابتدای مطرح شدن هوش مصنوعی از این موضوع وحشت کردند. اما در اصل ماجرا نباید کسی وحشتی داشته باشد بلکه همانطور که گفته شد باید رفت و آشنا شد. حکمت گمشده مومن است هر جا آن را یافت باید بگیرد منتها ما یکسری اصول و ضوابطی داریم؛ باید معیار سنجش مان به گونه ای باشد که آن چهارچوب ها به خاطر علاقه به مساله نو پیدا تحت الشعاع قرار نگیرد. این مساله خط قرمز ما تلقی می شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ظرائف اجتهاد، و پیچیدگی های استنباط مسائل فقهی بیان کرد: علم رجال برای تبدیل به زبان ماشین تا حدودی نسبت به سایر علوم قاعده مند تر است اما مسائل فقهی مسائلی جدی ست. در مباحث فقهی خیلی باید دقت کرد که هوش مصنوعی چگونه قاعده می خواهد به ما نشان بدهد با توجه به اینکه ما معتقد به اجتهاد سیال هستیم و افراد مبانی مختلفی دارند.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از عوامل ستاد راهبری فناوری های هوشمند و کلان پروژه ناصر جامع فقیه اذعان داشت: یکی از ویژگی های شهید مطهری این بود که ایشان شبهه ستیز بود. یعنی قبل از اینکه شبهه ای مطرح بشود به سراغ آن می رفت و قبل از آنکه در فضای جامعه مطرح شود پاسخ آن را بیان می فرمود لذا وقتی شبهه ای به داخل جامعه می آمد هم شبهه بود هم پاسخ آن. بنابراین کار شما ذاتا کار قابل تقدیری است. اصل رفتن دنبال این کار که مصداق «الناس اعداء ما جهلوا» نباشیم و اینکه بدانیم «المُومِنُون هُم الّذین عَرفُوا ما أَمَامَهُم» وظیفه ما است ارزشمند است.

لازم به ذکر است: در ابتدای این دیدار دکتر مینایی مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای مجازی و همچنین دکتر قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته ارائه نموده و توضیحاتی در زمینه وضعیت هوش مصنوعی در حوزه علمیه و روند کاربست هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی بیان کردند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.