• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
19

هوش مصنوعی تسلا در آستانه جهشی مجدد در جهان هوشمندسازی

  • کد خبر : 7280
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
هوش مصنوعی تسلا در آستانه جهشی مجدد در جهان هوشمندسازی
شرکت تسلا با مدیریت ایلان ماسک مدت‌هاست که در زمینه هوش مصنوعی به فعالیت مشغول است و در جهت گسترش فناوری‌های هدایت خودکار وسائط نقلیه و هوشمندسازی خودروها کوشش می‌کند. پیشرفت‌های این شرکت در عرصه هوش مصنوعی، یکی از نمادهای موفقیت آن در حوزه فناوری‌های آینده است.

تسلا برای فعالیت‌های مربوط به پژوهش و گسترش در حوزه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری‌هایی کلان کرده است. همان‌طور که از بررسی اسناد ثبت اختراع هوش مصنوعی تسلا برمی‌آید این شرکت درصدد بوده است تا از پردازنده‌های گرافیکی معمول، به سمت تقویت سیستم یادگیری ماشین حرکت کند. این موضوع را می‌توان کلیدی‌ترین استراتژی تسلا در زمینه بهبود توانمندی‌های فناوری هدایت خودکار از طریق طراحی و توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی در سال‌های گذشته به شمار آورد.

تسلا در این حوزه، پتنت‌های مختلفی را به ثبت رسانده است که از میان آن‌ها می‌توان به موتور شتاب‌دهنده ریاضیات و سیستم میکرو پروسسور محاسباتی اشاره کرد. البته دستاوردهای تسلا محدود به این موارد مربوط به هوش مصنوعی نیست. تجاری‌سازی نسل جدید سقف‌های خورشیدی و هدف بلندپروازانه طی مسافت یک میلیون مایلی خودروهای برقی با بهره‌گیری از باتری تازه‌ساخت شرکت تسلا، در کنار طرح‌های جانبی متعدد همچون پاک کردن شیشه خودرو با استفاده از پرتوهای لیزری، از جمله ایده‌های مبتکرانه تسلا به شمار می‌آید.

هوش مصنوعی در خودرو خودران تسلا

متخصصان هوش مصنوعی تسلا، با استفاده از نرم‌افزاری طرح خودرو خودران را به مراحل نهایی رسانده‌اند. طرح خودرو خودران تسلا امکان هدایت کاملاً خودکار ماشین‌های این شرکت را در سراسر جهان فراهم می‌آورد. خودروهای خودران تسلا به کمک هوش مصنوعی پیشرفتۀ خود قادر به تشخیص شرایط مختلف رانندگی برای رسیدن به بالاترین سطح ایمنی هستند.

خودرو خودران تسلا از هیچ‌گونه حسگر راداری استفاده نمی‌کند و فقط متکی به دوربین‌های هوشمند چندمنظوره است. دوربین‌های نصب‌شده در خودروهای خودران و هوشمند تسلا، دارای گستره دید ۳۶۰ درجه‌ای هستند که این ویژگی درصد خطا را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

در خودرو خودران تسلا با استفاده از هوش مصنوعی قابلیت‌هایی متعدد همچون فناوری شناسایی و تشخیص نقاط کور، فناوری سازگاری با شرایط جوی نامناسب، فناوری شناسایی اجسام در فاصله بسیار نزدیک وجود دارد. هوش مصنوعی تسلا همچنین قابلیت شناسایی حرکات غیر مترقبه خودروهای دیگر را هم در خودروی خودران تعبیه کرده که در مواقعی که لازم باشد امکان واکنش‌های سریع و مؤثر را برای خودرو خودران فراهم می‌کند.

از قابلیت‌های دیگر خودرو خودران تسلا می‌توان به کنترل علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی ایست برای راننده، دسترسی به ویژگی‌های مخصوص برای رانندگی در بزرگراه و همچنین قابلیت تمام‌خودران در نسخه بتا اشاره کرد که این قابلیت اخیر با استفاده از هوش مصنوعی قادر است خودرو خودران را از مسیر ورودی بزرگراه به خروجی هدایت کند.

ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی «شتاب‌دهنده عصبی» در تسلا

ساخت انواع تراشه‌های هوش مصنوعی از پروژه‌های مهم هوش مصنوعی تسلا به شمار می‌رود و «شتاب‌دهنده عصبی» به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تراشه‌های هوش مصنوعی تسلا شناخته می‌شود. تسلا، که در زمره برترین شرکت‌های نوآور و جسور در سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های نوظهور است، ایده‌ای متفاوت و خلاقانه را با ساخت گونه‌ای تراشه هوش مصنوعی، تحت عنوان «شتاب‌دهنده عصبی» در برنامه سخت‌افزار خلبان خودکار (Autopilot Hardware 3.0) ارائه کرده است.

«شتاب‌دهنده عصبی» با بهره‌گیری از شبکه عصبی به منظور بهینه‌سازی کیفیت کنترل خودروهای خودران و ایجاد یک فناوری ایمن، مطمئن، مقرون به صرفه و البته با قابلیت تجاری‌سازی طراحی و تولید شده است. در این تراشه هوش مصنوعی تسلا با توجه به نقش شبکه عصبی، مسئله سازگاری درجه اتوماسیون خودرو، در اولویت قرار گرفته است.

به کمک فناوری جدید هوش مصنوعی تسلا، یعنی «شتاب‌دهنده عصبی»، شبکه عصبی، که مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها جهت جمع‌آوری داده‌ها و شناخت الگوهای مستتر در آن‌هاست، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دوربین‌ها، حسگرهای محیطی و… را تجزیه و تحلیل می‌کند و خروجی کار از طریق یک سیستم عامل یا سخت‌افزار مبتنی بر تلفن یا رایانه، قابل استفاده خواهد شد. سازگاری بین فناوری شبکه عصبی و پلتفرم‌های سخت‌افزاری تسلا نکته کلیدی تراشه هوش مصنوعی «شتاب‌دهنده عصبی» است که در نهایت امکان هدایت کامل خودرو بدون راننده را فراهم می‌کند.

تراشه‌های دوتایی هوش مصنوعی تسلا

تسلا در راه استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای سطح خودرانی خودروهای شرکت خود از تراشه‌های دوتایی هوش مصنوعی استفاده می‌کند. پژوهشگران بخش هوش مصنوعی تسلا برای به دست آوردن عملکردی بهتر نسبت به رقبا با همکاری متخصصان انویدیا تصمیم به تولید این تراشه‌های هوش مصنوعی گرفتند. آنها توانستند برای بهینه‌سازی از تراشه‌های یک‌پارچه هوش مصنوعی بهره ببرند و تراشه‌های دوتایی هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای طراحی کنند که قادر به هدایت خودروهای خودران کاملاً هوشمند باشد.

تراشه‌های هوش مصنوعی تسلا امنیت رانندگی خودروهای خودران را نه‌تنها در بزرگراه‌ها بلکه حتی در خیابان‌های محلی و فرعی با علائم راهنمایی رانندگی نیز تأمین می‌کنند. نسل جدید خودروهای هوش مصنوعی تسلا قادر است علاوه بر تشخیص خودروهای کناری، عابران پیاده‌ را هم تشخیص ‌دهد. ‌استفاده از شش میلیارد ترانزیستور، که رقم بسیار بزرگی است، رمز موفقیت تراشه‌های دوتایی تسلا در فرایند بهینه‌سازی تراشه هوش مصنوعی بوده است.

تراشه‌های دوتایی هوش مصنوعی تسلا برای کنترل بهتر و ارتقای سطح کیفی عملکرد خودرو در جاده‌ها به کار گرفته می‌شود. بدین ترتیب برای محافظت کافی در مقابل هر گونه اختلال در سیستم، تسلا قدرت و ورودی داده اضافه دارد. عملکرد تراشه دوتایی هوش مصنوعی تسلا به نحوی است که حتی در صورت از کار افتادن یک واحد، خودرو از کار نمی‌افتد و می‌تواند کار خود را با استفاده از واحدهای یدکی ادامه بدهد. این ویژگی‌های افزونگی روش تسلا به‌ منظور اطمینان یافتن از مجهز بودن خودرو برای جلوگیری از تصادفات در هنگام بروز اختلالات احتمالی و حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شده است.

نحوه کار بدین صورت است که هر یک از تراشه‌های دوتایی هوش مصنوعی تسلا، به ارزیابی مستقلی از وضعیت ترافیکی برای هدایت خودرو می‌پردازد. سیستم اصلی تراشه‌های دوتایی، این دو ارزیابی را با یکدیگر مقایسه می‌کند و اگر ورودی هر دو کاملاً همسان باشد از آن‌ها تبعیت می‌کند و در غیر این‌صورت، ارزیابی مجدد تا زمان رسیدن به همسانیِ ارزیابی‌ها در جهت اخذ تصمیم ایمن ادامه خواهد یافت.

نگاهی کوتاه به ابررایانه جدید تسلا

بخش هوش مصنوعی تسلا اخیراً از جدیدترین ابررایانه این شرکت که دوجو (Dojo) نامیده شده رونمایی کرده است. ابررایانه جدید تسلا برای مصارف آموزشی در زمینه هوش مصنوعی ساخته شده است.

ایلان ماسک ابررایانه دوجو را به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی کرده است که از ابررایانه فوگاکو در ژاپن، که حدود ۴۱۵ به پتافلاپس سرعت دارد، گوی سبقت را می‌رباید. کلیه شرکت‌ها اجازه دارند از ابررایانه جدید تولیدشده در بخش هوش مصنوعی تسلا برای آموزش شبکه عصبی بهره‌برداری کنند.

آندره کارپاتی، مدیر ارشد هوش مصنوعی تسلا، ابررایانه جدید تسلا موسوم به دوجو را بر اساس تجهیزات کاملی که دارد از نظر عملکرد به عنوان پنجمین ابررایانه جهان معرفی می‌کند. طبق اظهارات این مدیر هوش مصنوعی تسلا، ظرفیت سوئیچینگ ابررایانه جدید تسلا، که قرار است در پروژه‌های آموزش هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد، ۶۴۰ ترابایت بر ثانیه است. هدف از توسعه این ابررایانه آموزش سامانه خودکار پرواز یا همان سیستم اتوپایلوت تسلا، و نیز هوش مصنوعی رانندگی خودران این شرکت است. ابررایانه جدید تسلا قادر است حجمی عظیم از داده‌ها را با سرعت بسیار زیاد محاسبه کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.