• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
22

آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور

  • کد خبر : 7277
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور خبر داد. این اقدام در جهت بهبود و گسترش هم‌افزایی‌ها در ارائه برنامه راهبردی و عملیاتی راه‌حل‌محور برای حمل و نقل هوشمند در شهرها صورت پذیرفته است.

پیشرفت فناوری و گرایش بیشتر مردم به داشتن خودروهای شخصی، الزام هوشمندسازی و ایجاد سامانه حمل و نقل هوشمند در سیستم حمل و نقل شهری را بیش از پیش ضروری کرده است. هدف مهم و دغدغه اصلی مدیران شهری در امر ترافیک، تسهیل و تسریع جابه‌جایی در محیط‌های شهری است که اگر هوشمندسازی در سیستم حمل و نقل رخ دهد این هدف قابل دسترسی خواهد شد؛ زیرا حمل و نقل هوشمند با رساندن مشکلات ترافیکی به حداقل، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان را در پی دارد.

هوشمندسازی حمل و نقل در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان به طور گسترده رواج دارد. استفاده از سامانه‌های حمل و نقل هوشمند تنها محدود به کنترل و تراکم ترافیک نیست و دامنه کاربرد آن شامل ایمنی جاده‌ها و بهره‌برداری کارآمد از زیرساخت‌ها هم می‌شود.

کاربرد سامانه‌های حمل و نقل هوشمند بر اساس گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آنالیز در عملیات و کنترل برای مدیریت ترافیک است. در این زمینه حسگرها و پردازنده‌های اطلاعات، سیستم‌های ارتباطی، پیام‌های کنار جاده‌ای، به‌روزرسانی جی پی اس و سیگنال‌های اولویت‌بندی خودکار ترافیک نقش مهمی در ایجاد سیستم مدیریت پیشرفته ترافیک، سیستم اطلاعات پیشرفته مسافر، سیستم کنترل پیشرفته وسیله نقلیه و سامانه حمل و نقل عمومی پیشرفته دارد.

همسو با پیشرفت فناوری و هوشمندسازی حمل و نقل در سطح جهان، مدیران و برنامه‌ریزان شهری داخل کشور نیز چند سالی است که متوجه اهمیت فناوری اطلاعات برای حل مشکلات صنعت حمل و نقل شده‌اند و در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از فناوری و سیستم‌های هوشمند، کارایی شبکه حمل و نقل و ترافیک را افزایش دهند و با گسترش هوشمندسازی در مدیریت شهری بسیاری از مشکلات حمل و نقل را مرتفع سازند.

برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای ارتقای کیفیت خدمات شهری برای شهروندان آغاز شده است. کارشناسان مسائل شهری، وجود حمل و نقل روان و ایمن را از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای توسعه صنایع و افزایش سطح رفاه اجتماعی هر کشور قلمداد می‌کنند. از همین رو به اجرا درآوردن طرح‌های ملی برای تسهیل و تسریع حمل و نقل اهمیت فراوان دارد.

طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ملی مذکور در جهت هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور، شامل اقداماتی مانند «شناسایی همه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند شهریِ پیاده‌سازی‌شده در داخل و خارج از کشور»، «ارائه هفت بسته خدماتی حمل و نقل هوشمند شهری» و «شناسایی همه شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند شهری» می‌شود.

این طرح که امید می‌رود زمینه‌ مناسبی را برای گسترش فناوری و هوشمندسازی در صنعت حمل و نقل کشور فراهم آورد، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت آیرود الکترونیک آریا به اجرا درآمده است.

 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام
    منبع مطلب به اشتباه ذکر شده، منبع این مطلب سایت هوشیو است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.