• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل؛ مواردی که متخصصان سئو و وبمسترها باید بدانند

  • کد خبر : 7269
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل؛ مواردی که متخصصان سئو و وبمسترها باید بدانند
سال ۲۰۱۵ بود که گوگل اعلام کرد قصد دارد از هوش مصنوعی در الگوریتم مهم خود، RankBrain استفاده کند. از آن سال به بعد نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل یا سئو روز‌به‌روز پررنگ‌تر شده است.

RankBrain، که الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین است، شیوه ایندکس کردن صفحات وب‌سایت‌ها را برای همیشه تغییر داد. این الگوریتم توسط خود شرکت گوگل توسعه داده شده است و نه‌تنها به شناسایی الگوها در سرچ کمک می‌کند، بلکه موتورهای جست‌وجو را یاری می‌کند تا سیگنال‌های رتبه‌بندی جدید را شناسایی کنند.

در سال ۲۰۱۵ استفاده از چنین الگوریتمی در موتورهای جست‌وجو انقلابی به شمار می‌رفت. برای درک بهتر این تحول کافی است به نحوه ایندکس کردن صفحات وب پیش از استفاده از این الگوریتم نگاهی بیندازیم. پیش از RankBrain، الگوریتم‌های گوگل کاملاً به‌صورت دستی کدگذاری می‌شدند. تجزیه‌وتحلیل نتایج جست‌وجو، اجرای تست‌هایی برای بهبود کیفیت آن نتایج و اجرای تغییرات به تیمی از مهندسان وابسته بود.

اکنون، درحالی‌که همچنان مهندسان انسانی روی الگوریتم‌ها کار می‌کنند، اما این RankBrain است که بی‌سروصدا در پس‌زمینه تست‌ها را انجام می‌دهد و تاثیر این تغییرات بر نحوه تعامل کاربر با موتور جست‌وجو را می‌سنجد.

رنک‌برین بعضی از مشکلات پیچیده‌ای که گوگل در کار با الگوریتم‌های سنتی با آن مواجه بود حل کرد. از جمله این مشکلات نحوه مواجهه با عبارت‌هایی بود که قبلاً هرگز در گوگل جست‌وجو نشده بودند.

داستان نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل به استفاده از الگوریتم RankBrain ختم نمی‌شود. موتورهای جست‌وجو از آن‌ دسته از حوزه‌های فناوری هستند که از ابزارهای متنوع مبتنی‌بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی چه تغییری در بهینه‌سازی برای سئو پدید خواهد آورد؟

احتمالاً با پررنگ‌تر شدن نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل اولین سئوالی که برای سئوکارها و بهبوددهندگان کیفیت محتوایی و فنی وب‌سایت‌ها پیش خواهد آمد آینده شغلی این حوزه خواهد بود.

هوش مصنوعی فرایند جست‌وجو و سرچ اینترنتی را برای همیشه تغییر داده است. اکنون دیگر کاربران می‌توانند بر اساس جست‌وجوی‌های قبلی، محل زندگی و صدها عامل دیگر سرچ‌های اینترنتی سفارشی‌سازی‌شده داشته باشند. موتورهای جست‌وجو به‌صورت فزاینده‌ای در حال درک خواسته‌های کاربران هستند. این تغییر فناوری، تغییرات مهمی را نیز در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) پدید آورده است

بنابراین در فهم جدید از سئو، نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل بسیار بارز است. این فناوری می‌تواند کلمات کلیدی را شناسایی کند، بک‌لینک‌های نامناسب را تشخیص دهد و یا محتواهای تکراری را شناسایی کند.

با اینکه تکنیک‌های سئویی که پیش از این وجود داشتند هنوز هم به‌عنوان پایه‌های برای بهینه‌سازی کاربرد دارند، اما استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه تغییراتی را در بهینه‌سازی سایت‌ها پدید آورده است.

از چند سال پیش یادگیری ماشین در افق کسب‌وکارهای اینترنتی پدیدار شد، اما تعداد اندکی از متخصصان سئو توجه ویژه‌ای به آن نشان دادند. اکثر سئوکارها روش‌های بهینه‌سازی On-page و Off-page را انتخاب می‌کنند، چرا که به نظر آنان هنوز یادگیری ماشین در مراحل اولیه است و چشم‌انداز سئو را تغییر اساسی نداده است. با این حال، با گذر زمان، سئوکارانی که چشمشان را بر یادگیری ماشین بسته‌اند قطعاً از تحولات بازار کاری عقب خواهند ماند. تردیدی نیست که تاثیر الگوریتم‌های یادگیری ماشین بر دیده شدن سایت در جست‌وجوهای اینترنتی در حال افزایش است.

در آینده بسیار نزدیک، احتمالاً با این مسئله مواجه خواهید شد که سایت‌های مشتریان شما فرازونشیب‌های زیادی در رتبه‌بندی گوگل تجربه می‌کنند. اولین ایده‌ای که در این شرایط به ذهن شما به عنوان متخصص سئو خطور می‌کند این است که احتمالا گوگل یکی از الگوریتم‌هایش را آپدیت کرده است. اگرچه این ایده چندان بی‌راه و اشتباه نیست اما فرض دیگری هم در اینجا وجود دارد. این امکان هم وجود دارد که گوگل می‌کوشد در رتبه‌بندی سایت‌ها از یادگیری ماشین بهره گیرد.

اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که متخصصان سئو باید بپذیرند که آینده شغلی‌شان در حال تجربه یک تحول اساسی است. اما استفاده بیشتر از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در موتورهای جست‌وجو چه تغییراتی در مسائل مربوط به سئوکاران رخ خواهد داد و نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل چگونه افزایش خواهد یافت؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که از ورود هوش مصنوعی به موتورهای جست‌وجو و سئو متحول شده است بخش محتوای وب‌سایت‌هاست.

محتوا به نیروی محرکه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو تبدیل خواهد شد، تا جایی که متخصصان سئو و وبمسترها بیش از هر چیزی بر تجربه کاربران از محتوا توجه خواهند داشت تا مسائلی مانند لینک‌ها و مسائل فنی دیگر.

موتور جست‌وجوی گوگل بیش و پیش از هر چیزی به‌دنبال آن است تا از قصد کاربران برای سرچ آگاه شود. متخصصان سئو و وب‌مسترها نیز همین هدف را دنبال می‌کنند آن‌ها به‌دنبال این هستند تا تضمین کنند کاربران در سفری که با موتور جست‌وجو دارند به چیزی که می‌خواهند برسند.

پاسخ ساده است موتورهای جست‌وجو برای این ساخته شده‌اند تا دقیقاً همان چیزی را که کاربر به دنبالش است برایش فراهم کنند. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به کمک آمده‌اند تا دقیقاً همان چیزی که کاربر می‌خواهد برایش نمایش داده شود.

برای بازاریابان هم این فرصت بسیار بزرگی است. معنای ضمنی این تغییرات این است که محتوای مرتبط و خوب پیروز بزرگ جنگ بر سر رتبه‌بندی گوگل خواهد بود. انتخاب کلیدواژه‌های مرتبط و برخی از کارهای مرتبط دیگر در سئو همچنان ضروری باقی خواهد ماند، اما از آنجایی که موتورهای جست‌وجو هوشمندتر خواهند شد محتوای خوب و مرتبط از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم همین الان هم موتورهای جست‌وجو از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای خواندن و رتبه‌بندی صفحات وب از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد وبمسترها و سئوکارها دیر یا زود باید به سراغ افزایش اطلاعاتشان در حوزه هوش مصنوعی بروند و از نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل بیشتر از قبل بدانند. در ادامه ما به‌صورت نمونه به کاربردهای تعدادی از حوزه‌های هوش مصنوعی در موتورهای جست‌وجو پرداخته‌ایم.

کاربردهای داده ‌کاوی در موتورهای جست‌وجو

داده ‌کاوی شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از الگوریتم‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا الگوهای پنهان در حجم انبوهی از داده‌ها را آشکار کند.

داده ‌کاوی بینش‌های بسیار مفیدی درباره عملکرد وب‌سایت به دست می‌دهد که می‌توان از آن‌ها در کمپین‌های سئو بهره برد. در واقع بخش‌هایی از نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل به الگوریتم‌های مربوط به داده‌ کاوی برمی‌گردد.

 داده کاوی چگونه کار می‌کند؟

با استفاده از داده کاوی کسب‌وکارها می‌توانند بیشتر درباره رفتار مشتریان خود بدانند و با استفاده از آن راه‌های موثرتری برای خلق استراتژی و افزایش فروش پدید آورند. با یک مثال می‌توان نقش داده کاوی را بهتر درک کرد:

برای مثال احتمالاً برای شما هم بارها پیش آمده که در گوگل چیزی را سرچ زده باشید. مثلا قیمت یک کالا را چک کرده‌اید اما آن را نخریده‌اید. حالا که به شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر می‌روید این پلتفرم‌ها پیشنهاداتی مرتبط با آن کالا به شما نشان می‌دهد. این یکی از کارهای مهمی است که داده کاوی انجام می‌دهد.

اهمیت داده کاوی در سئو

داده کاوی برای سئو اهمیت بسیاری دارد. چرا که با کمک داده کاوی کسب‌وکارها می‌توانند الگوهای رفتاری مشتریان و اهداف آن‌ها را به‌خوبی شناسایی کنند. درک نقش هوش مصنوعی در بهبود جست‌وجوی گوگل بدون درک فرایندهایی که در داده کاوی انجام می‌شود میسر نیست. در ادامه به مواردی از اهمیت داده کاوی در سئو اشاره می‌کنیم:

۱.درک رفتار مشتریان

با کمک داده کاوی شما به راحتی می‌توانید مشتریان خود را با استفاده از جمع‌آوری داده‌های مفید به‌خوبی و به‌راحتی بشناسید.

۲.شناسایی مخاطبان هدف

با استفاده از داده کاوی می‌توانید مخاطبان هدف را به خوبی بشناسید و تبلیغات و محتوای مناسب با مخاطبان هدف خود تولید کنید.

۳.افزایش فروش

داده کاوی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریانی را که برخی از محصولات برای‌شان جذاب به نظر می‌رسد و مستعد خریدند را شناسایی کرد و با تولید محتواهای مناسب برای آن‌ها به فروش بیشتر کمک کرد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.