• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
16

هوشمندسازی معادن، حرکتی آهسته و پیوسته

  • کد خبر : 7265
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
هوشمندسازی معادن، حرکتی آهسته و پیوسته
احمد مشکانی، عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران، گفت: ویژگی شاخص انقلاب صنعتی چهارم، تغییرات پرشتاب فناوری و توسعه هوشمند‌سازی است. ما نیز در امور مربوط به معادن، برای آنکه در جریان انقلاب صنعتی چهارم از کشورهای دیگر عقب نمانیم، چاره‌ای جز همگام شدن با جهان و حرکت به سوی هوشمندسازی نداریم.

او با وجود ضروری دانستن هوشمندسازی معادن حرکت‌های شتاب‌زده در این زمینه را نیز منفی ارزیابی کرد و توضیح داد: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که از اقدامات نسنجیده در هوشمندسازی پرهیز کنیم؛ زیرا با توجه به حساسیت امر، در صورتی که بدون ارزیابی و برنامه‌ریزی‌های لازم، تأکید بسیار و سریع بر هوشمندسازی معادن داشته باشیم، نتایج لازم را به دست نخواهیم آورد. به همین دلیل باید آهسته و پیوسته به سمت هوشمندسازی گام برداشت.

وی کسب سود بالا را از نقاط مثبت هوشمندسازی معادن دانست و افزود: با حرکت در مسیر هوشمندسازی معادن، که سود بالایی هم دارد، روند بهینه‌سازی یک پروژه بهتر پیش می‌رود و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. همین مسئله پرسود بودن و کمتر شدن هزینه نیز ما را به سمت هوشمندسازی معادن می‌کشد.

عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران، با تأکید بر لزوم اصلاحات زیرساختی و آموزشی در این عرصه بیان کرد: با توجه به فقدان آموزش‌های لازم در این زمینه، نمی‌توانیم انتظار دست یافتن به نتایجی دلخواه و مطلوب را داشته باشیم. بهتر است با برخوردی واقع‌گرایانه، برای اصلاح پایه‌ها تلاش کنیم. یکی از مسائلی که در حوزه زیرساخت‌ها کلیدی به شمار می‌آید امر آموزش است که دولت باید با پذیرش امر خطیر آموزش‌های لازم برای هوشمند‌سازی، اقداماتی مؤثر و زیرساختی در این زمینه به عمل آورد.

 

به عقیده احمد مشکانی، مراحل هوشمندسازی باید آهسته به اجرا درآید و لازم است در این راه از دانش و تجربه استادان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی استفاده شود. استادانی که با روش‌های بین‌المللی آشنایی دارند و می‌توانند آگاهی را در مسیر درست افزایش دهند. در این صورت با گذر از آزمون و خطاها، در صورت مثبت بودن نتایج می‌توان نتایج حاصل‌شده را به کل کشور تعمیم داد. البته در این مسیر باید واقع‌بینانه حرکت کرد تا از توقعات بی‌دلیل جلوگیری شود و معدن‌کاران نیز با دیدن موارد ناخوشایند از روش‌های نوین دور نشوند. اگر هوشمندسازی برای معدن‌کاران سودرسانی نداشته باشد نتایج خوبی به دست نخواهد آمد و ایجاد هزینه‌های زیادی که با سود همراه نشده باشد دل‌زدگی معدن‌کاران از ادامه فعالیت را در پی خواهد داشت.

مشکانی با کلیدی قلمداد کردن نقش وزارت صمت در این زمینه افزود: وزارت صمت ناگزیر است برای برطرف کردن مشکلات عدیده‌ای که امروز معدن‌کاران با آن روبه‌رو هستند یا مشکلاتی که در اداره معادن وجود دارد، به سمت هوشمندسازی معادن حرکت کند. به طور مثال با اقداماتی مانند نصب دوربین‌های دیجیتالی و… هم امکان کنترل باربری به وجود خواهد آمد و هم امکان تخلف از معدن‌کاران سلب می‌شود.

او در پایان گفت: خرید تجهیزات هوشمندسازی گاهی برای معدن‌کاران صرفه اقتصادی ندارد و مهم‌تر اینکه تحریم‌ها مسیر خرید برخی ابزارآلات را دشوار و در برخی موارد ناممکن کرده است. به همین دلیل اگر دولت با صرف هزینه حمایتی، نیازهای اولیه معادن را تأمین کند و در اختیار معدن‌کاران بگذارد، می‌توان در زمینه توسعه هوشمندسازی معادن به نتایج دلگرم‌کننده‌ای دست یافت.

 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=7265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.