• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
12
حجت الاسلام مهری:

حوزه ها باید از فواید هوش مصنوعی در مقدمات اجتهاد استفاده کنند

  • کد خبر : 6924
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
حوزه ها باید از فواید هوش مصنوعی در مقدمات اجتهاد استفاده کنند
عضو كميته و كارگروه فقه و حقوق حوزه های علميه گفت: حوزه علميه بايد با شناخت کافی از اين فناوری جديد، از فواید آن در مقدمات اجتهاد و مباحث پژوهشی استفاده کند.

به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد مهری عضو کمیته و کارگروه  فقه و حقوق (ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه های علمیه) در سومین نشست فراخوان بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۷ در سالن آیت الله حائری مرکز حوزه های علمیه برگزار شد، به تعریف هوش مصنوعی پرداخت و گفت: حوزه علمیه باید با شناخت کافی از این فناوری جدید، از فواید آن در مقدمات اجتهاد و مباحث پژوهشی استفاده کند.

عضو کمیته و کارگروه  فقه و حقوق (ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه های علمیه) اظهار داشت: بعد از صحبت های ما در دومین نشست فراخوان بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور افراد زیادی تماس گرفتند که اولاً هوش مصنوعی چیست؟ ثانیاً چه کارایی برای حوزه دارد؟ و حوزه چه استفاده‌ای از این فناوری می‌تواند داشته باشد؟ من از این سؤالات متوجه شدم که این مسأله برای اکثریت حوزویان و متخصصین علوم انسانی و متولیان امر تبلیغ و فرهنگ کماکان بی‌تعریف و مبهم است که در این جلسه من مجبورم در توضیحات بیشتری این بحث را توضیح دهم.

وی در ادامه افزود: بحث ما در این جلسات، بررسی پیش نویس سند هوش مصنوعی است، سه کمیته و کارگروه‌ علمی با عناوین کمیته فقه و حقوق، فلسفه و اخلاق، و حکمرانی و آینده پژوهی در حوزه علمیه زیر نظر(ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه) و تحت اشراف آیت الله اعرافی شکل گرفته که پیش نویس سند هوش مصنوعی را به عنوان یک موضوع از دیدگاه‌های فقهی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی و جامعه شناختی نقد و بررسی کنند که آیا از جهت شکلی و محتوایی ایراد دارد یا نه؟

حجت‌الاسلام مهری ابراز داشت: وظیفه اولیه و ذاتی ما در این کمیته ها نسبت به هوش مصنوعی آن است که هوش مصنوعی را از سه منظر فقه هوش مصنوعی، اخلاق هوش مصنوعی و  هوش مصنوعی در حکمرانی اسلامی و آینده پژوهی نسبت به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: چونکه فناوری های روز و رسانه های جدید به سرعت در حال افزایش و گسترش است، و درآینده نزدیک کشور ما جزو مصرف کنندگان این فناوری هوش مصنوعی می شود؛ مثل اینترنت، شبکه‌های مجازی و سامانه‌های مختلف که جامعه ما را با مشکلات جدی مواجه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مهری ابراز داشت: هوش مصنوعی هم از جهات متعدد موجب پدید آمدن نگرانی هایی شده است و امروزه در موارد فراوانی آن را با زندگی خود عجین می یابیم و در بسیاری از عرصه ها در حال نقش آفرینی در ابعاد مختلف زندگی ما است؛ از این رو، ضروری است در مورد چالش های کنونی و پیش رو در این حوزه به بحث و پژوهش بنشینیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ورود هوش مصنوعی به تمام ابعاد زندگی بشر گفت: ما نمی توانیم نسبت به این  فناوری جدید که وارد زندگی مردم شده و در دنیا دارد اجرا می شود بی تفاوت باشیم، بنابراین باید در این باره اقدامی انجام دهیم تا یک سند راهبردی مطلوب بر مبنای مبانی و ارزش‌های خودمان درباره هوش مصنوعی نوشته شود؛ چراکه هوش مصنوعی به دلیل ظرفیت های جدیدی که در توصیف، تحلیل و کنترل رفتار انسان ایجاد می نماید و از طریق تأثیرات شگرفی که بر زیست فردی و اجتماعی انسان دارد، سبب می شود که پرسش های جدیدی درباره نسبت این پدیده ها با اهداف شارع مقدس ایجاد شود.

حجت‌الاسلام مهری با تبیین وظیفه کمیته فقه و حقوق ستاد هوش مصنوعی حوزه بیان کردند: در کمیته فقه و حقوق، وقتی فقه هوش مصنوعی را بررسی می کنیم و ما با دو نوع سؤال مواجه‌‌‌ هستیم؛ سؤال اول ناظر به اصل جواز ورود به حوزه هوش مصنوعی‌‌‌ می‌باشد که پاسخش روشن است و آن بله است و دلیلش هم مشخص است چون ما در یک جزیره جداگانه زندگی‌‌‌ نمی‌کنیم که بدون توجه به اتفاقاتی که در کشورهای دنیا درحال انجام است، تصمیم به جلوگیری از ورود یک فناوری کنیم.

وی در ادامه افزود: ثانیاً در حکمرانی، کشورداری و تعاملات با دنیا دچار مشکل جدی خواهیم شد، ایران یک جزیره نیست که با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشد، بلکه جزئی از جامعه جهانی است و با دنیا تعامل دارد و چاره‌‌ای جز مسلح شدن به نیازها و ابزار‌های روز دنیا ندارد.

حجت‌الاسلام مهری اظهار کرد: اما سؤالات دسته دوم ناظر به مسائلی است که در روند تحقیقات هوش مصنوعی و در زمان استفاده از آن رخ‌‌‌ می‌دهد؛ به عنوان مثال جواز استفاده از اطلاعات شخصی افراد و یا مسائل مربوط به ضمان شرعی در صورتی که استفاده از هوش مصنوعی منجر به بروز خساراتی برای کاربر شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اول انقلاب گفتن علوم انسانی معنی نداره فقط علوم اسلامی بانک اسلامی دانشگاه اسلامی اقتصاد اسلامی بعد که به اینجا رسیدیم و کشور غرق در فساد و در لبه پرتگاه متوجه شدن علوم انسانی علم شیطان نیست علم لازمه جامع شناسی ولی باز عقب نشینی نکردن بانک هامون از هر بانک صیهونیستی بدتر و ربا خوار تر شد دانشگاه و حوزه هیچ وقت نتونستن با هم کنار بیان چون حوزه مدام دخالتهاشو بیشتر کرد و باعث جدایی جوانان تحصیل کرده از حوزه دین شد واردکارهای اقتصادی شدن نتیجش ورشکستی شرکت هپکو و … شد وارد معدن داری شدن نتیجش شلاق خوردن کارگران شد در مدارس و اموزش و پرورش وارد شدن ی طور دیگه خراب کردن حوزه فقط حوزه هست وقتی بخواد وارد بیشتر از این بشه این زیاده خواهی هست این دیگه بحث دین نیست فقط قدرت و ثروت دقیقا مثل قرون وسطای مسیحیت که کلیسا در اوج قدرت بود اما سرنوشتی خوبی نداشت کاش شما هم از اون تجربه میگرفتین و بخاطر زیاده خواهی خودتون از دین مایه نمیزاشتین حوزه و فقه چه ربطی به هوش مصنوعی داره چه تخصصی در این رتبطه دارید همونطور که فقه هستی شما هیچ حاصلی برای علم نداشت اینم فقط برای خودتون و گسترش نفوذ و قدرت خودتون هست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.