• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15
حجت الاسلام مهری:

نگذاریم حوزه هوش مصنوعی، به عاقبت فضای مجازی دچار شود

  • کد خبر : 6703
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
نگذاریم حوزه هوش مصنوعی، به عاقبت فضای مجازی دچار شود
رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم گفت: اگر حوزه هوش مصنوعی که فراتر از بحث فضای مجازی است، مطرح و پیگیری نشود در آینده به عاقبت فضای مجازی دچار خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد مهری رئیس دفتر شورای نگهبان در دومین نشست فراخوان بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور با اشاره به لزوم بهره برداری از فناوری هوش مصنوعی در کشور گفت: ما باید در ابتدا ماهیت این فناوری را بشناسیم و وظیفه همگان را در قبال این حوزه مشخص کنیم.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم ابراز داشت: اگر حوزه هوش مصنوعی که فراتر از بحث فضای مجازی است، مطرح و پیگیری نشود در آینده به عاقبت فضای مجازی دچار خواهیم شد؛ آینده ای که رهبر معظم انقلاب درباره آن تعبیر «قتلگاه جوانان شده است» را به کار بردند.

حجت الاسلام مهری با اشاره به لزوم استفاده از هوش مصنوعی مطابق با مبانی دین اسلام اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم از این فناوری در دنیا جا نمانیم، حتما باید به سمت فقه نظام برویم.

وی در تبیین تطابق هوش مصنوعی با مبانی دین اسلام توضیح داد: فقه نظام به این معنا که مکتب ما مکتبی است که دارای نظامات متعدد و مختلف از جمله نظام اقتصادی، نظام اجتماعی است که هرکدام زیر شاخه های خود را دارد که هم می‌تواند بروز داده شود و هم جوابگو باشد.

رئیس دفتر شورای نگهبان اظهار کرد: اگر ما به سمت فقه نظام برویم، طبیعتاً چند کار باید انجام دهیم که اولین کار، بحث موضوع شناسی است؛ تا نیازهای اجتماعی امروزی جامعه را شناسایی کنیم؛ باید این نیازها احصی شده و اولویت بندی شود و بعد از اولویت بندی به سمت پژوهش رفته و محصول و خروجی پژوهش ها به سمت فناوری و تجاری سازی رود.

حجت الاسلام مهری بیان داشت: متأسفانه امروز نه تنها در حوزه، بلکه در دانشگاه‌ها نیز خروجی پژوهش ها و پایان نامه های ارائه شده معین و مشخص نیست؛ اگر پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه ها و حوزه ها به درد جامعه صنعت، علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی نخورد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های کشور ما مسأله منتهی نشدن پژوهش‌ها به نتیجه و محصول دهی است گفت: امروزه یکی از مشکلات کشور ما مشکل اقتصادی است، اگر پژوهش‌های اقتصادی در کشور فرآوری و تجاری سازی شده، پس خروجی این پژوهش ها کجا رفته است؟

حجت الاسلام مهری در پایان، در توضیح برخی از وظایف حوزه درباره فناوری هوش مصنوعی ابراز داشت: وظیفه حوزه این است که حوزه هوش مصنوعی را بومی‌سازی کند؛ چرا که ما مبانی حقوقی، فلسفی و اخلاقی موضوعات را داریم و باید موضوعات مهم این چنینی را در حوزه مطرح و بررسی کنیم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.