• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

بررسی نقشه راه کلان هوش مصنوعی کشور در قالب سه کمیته تخصصی در حوزه علمیه

  • کد خبر : 6680
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
بررسی نقشه راه کلان هوش مصنوعی کشور در قالب سه کمیته تخصصی در حوزه علمیه
معاون طرح و برنامه ستاد راهبری فناوری­‌های هوشمند حوزه ­های علمیه گفت: طی نشست های بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور این مساله با حضور نخبگان و موثرین حوزه و دانشگاه در قالب سه کمیته تخصصی بررسی می شود.

به نقل از گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی جعفرزاده، معاون طرح و برنامه ستاد راهبری فناوری­‌های هوشمند حوزه­های علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: طی نشست های بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور این مساله با حضور نخبگان و موثرین حوزه و دانشگاه در قالب سه کمیته تخصصی بررسی می شود.

مواجهه‌ی فعال در استفاده از هوش مصنوعی از اهداف ستاد راهبری فناوری های هوشمند است

فارس: ستاد راهبری فناوری های هوشمند در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جعفرزاده: ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با هدف راهبری فناوری های هوشمند در حوزه علمیه شکل گرفته است البته این ستاد هدف خود را معطوف و منحصر به حوزه علمیه تعریف نکرده است و در سطح حکمرانی کلان کشور ورودهایی داشته است. در واقع هدف این ستاد آشنایی و استفاده حوزه های علمیه به ویژه در بحث علوم اسلامی و انسانی از فناوری های هوشمند است. ولی به تبع رسالت هایی که حوزه علمیه در بازسازی تمدن نوین اسلامی دارد قطعا استفاده این نهاد از فناوری های هوشمند -خصوصا هوش مصنوعی- فقط معطوف به علوم انسانی و اسلامی نمی شود بلکه حتی در مسائل کلان تری هم ما می توانیم این رسالت را تعریف کنیم. ما باید در بحث تمدن نوین اسلامی و حرکت به سمت آن دو گام مهم را برداریم اول استکشاف نظام مسائل تمدن نوین اسلامی از دین مبین اسلام و دیگری نفوذ و جاری ساختن این معارف در همه ی عرصه های زندگی فردی و اجتماعی. در این دو گام مهم ستاد وظایف و اهداف خود را به این شکل تعریف می کند که چگونه از این فناوری در خدمت تمدن نوین اسلامی استفاده نماییم و همچنین مواجهه ی فعالی در استفاده از این فناوری ها و در مقابل کشورهای غربی و کسانی که به هر دلیلی با اسلام و انقلاب اسلامی زاویه دارند داشته باشیم.

بنابراین ما در این دو مقوله بخش های مختلف ستاد را فعال کرده ایم. معاونت علمی ستاد فعالیت خود را در سه محور فلسفه هوش مصنوعی، فقه هوش مصنوعی و اخلاق هوش مصنوعی شروع کرده است. همچنین در معاونت فنی ستاد نیز که متشکل از متخصصی حوزه هوش مصنوعی است فعالیت های خوبی صورت گرفته است، چندین محصول تعریف شده که برخی از این محصولات تا کنون پیشرفت قابل توجهی داشته اند. در بخش دیگر ستاد معاونت گفتمان سازی اقدامات خوبی را در سطح گسترش و ترویج مباحث ما بین نخبگان و اساتید و همچنین سطح عموم طلاب پیگیری می نماید. در ضلعی دیگر ما در معاونت راهبردی ستاد بحث سند هوش مصنوعی حوزه علمیه و همینطور نقشه راه کلان حوزه علمیه در بحث هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده ایم که ان شالله می خواهیم این مساله را توسعه بدهیم به طوریکه موضوع حکمرانی کلان کشور را نیز در بر بگیرد.

برگزاری مستمر جلسات بررسی نقشه راه کلان هوش مصنوعی در حوزه علمیه

فارس: اخیرا اخباری مبنی بر تشکیل نشست بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی توسط این ستاد منتشر گردیده است، لطفا در خصوص این نشست و اهداف آن توضیح دهید.

جعفرزاده: ما در بحث تدوین اسناد مربوط به هوش مصنوعی و همینطور نقشه راه کلان هوش مصنوعی کشور جلسات خوبی را با بخش های مختلفی در سطح حوزه علمیه و حاکمیت داشته ایم. جلساتی با مجلس شورای اسلامی، دولت، مسئولین حوزه های علمیه و دانشگاه های مهم کشور برگزار شده است. لکن با توجه به اینکه نظرهای متفاوتی درباره ی هوش مصنوعی در حوزه علمیه و همچنین در کشور مطرح است تصمیم گرفته ایم که سلسله نشست هایی با عنوان هم اندیشی بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی برگزار نماییم که اولین جلسه آن نهم دی ماه ۱۴۰۰ با حضور اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در سطحی فاخر محقق شد.

 ان شالله بنا داریم تشکیل این جلسات را با قوت و به شکلی منسجم و منظم استمرار دهیم تا از دیدگاه تمام کسانی که در زمینه هوش مصنوعی چه در بعد فنی یا در بعد علمی و همچنین راهبردی آن صاحب نظر هستند استفاده کنیم کما اینکه تا کنون نقطه نظرهای خوبی دریافت کرده ایم.

بنابراین هدف اصلی نشست بررسی نقشه راه کلان هوش مصنوعی در کشور استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران در حوزه ی مباحث مربوط به فناوری ها به ویژه فناوری هوش مصنوعی است.

۲۰ نکته مهم و راهبردی حاصل اولین جلسه نشست بررسی نقشه راه کلان هوش مصنوعی

فارس: در این نشست به چه موضوعات و مباحثی پرداخته می شود؟

جعفرزاده: همانطور که عرض شد در واقع این نشست با حضور صاحب نظران، نخبگان حوزه و دانشگاه در مباحث مختلفی که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به مباحث فناوری هوش مصنوعی مربوط می شود برگزار می گردد و در اولین جلسه این نشست نیز مباحث خیلی خوبی مطرح شد. حدود ۲۰ نکته مهم و راهبردی در حوزه سیاستگذاری ها توسط فضلای حاضر در جمع ارائه شد به طوریکه اگر به برخی از این نکات توجه کافی نشود نقشه راه کلان هوش مصنوعی به شکل کامل تدوین نمی گردد.

ببینید اگر شما مقصدی را بدون نقشه ای مشخص و صحیح دنبال کنید تمام تلاش و زحمات شما بی ثمر می ماند و اهمیت این مطلب هنگامی پررنگ تر می شود که انسان متوجه نباشد و نقشه را به گونه ای تنظیم کند که در جهت منافع دشمن باشد؛ یعنی نه تنها نقشه ای غلط و ناقص ما را به مقصد نمی رساند بلکه حتی ممکن است حرکات ما به نفع دشمن و در پازل دشمن انجام شود. بنابراین ضرورت و اهمین تدوین نقشه راه کلان کامل و مطلوب هم ضرورتش برای اساتید و نخبگان ما مطرح است

تشکیل سه کمیته تخصصی در حوزه هوش مصنوعی 

فارس: در خصوص ساختار این نشست و کمیته های آن بیشتر توضیح دهید

جعفرزاده:فضلای این نشست توجه بیشتری بر مباحث فلسفه، اخلاق و فقه هوش مصنوعی داشته اند. با توجه به این مساله در ذیل این نشست سه کمیته ی فلسفه و اخلاق هوش مصنوهی، فقه و حقوق هوش مصنوعی و همینطور حکمرانی و آینده پژوهی به شکل تخصصی در دستور کار قرار گرفته است که خروجی مباحث طرح شده در این کمیته ها نهایتا در جلسات عمومی نشست های هم اندیشی مطرح می شود. لازم به ذکر است جلسات کمیته ها در هفته های آتی به صورت منظم برگزار می گردد و عزیزان علاقمند برای کسب توضیحات دقیق تر می توانند به سایت ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه به آدرس itsetad.ir و همینطور سایر شبکه های اجتماعی مراجعه نمایند.

استفاده از نظرات همه نخبگان و اساتید عرصه فناوری 

فارس: آیا سایر نخبگان علاقمند به مباحث فناوری هوش مصنوعی نیز امکان همکاری با این نشست را دارند؟

جعفرزاده: بله، ستاد راهبری فناوری های هوشمند از حضور همه صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی که در مباحث هوش مصنوعی اعم از مباحث علمی، فنی یا مسائل ناظر به سیاست گذاری ها و نقشه راه کلان دغدغه مند هستند استقبال نموده و دعوت می کند که با حضور و ارائه نقطه نظرات خود ما را در این مسیر همراهی نمایند. زمان و مکان نشست ها از طریق خبرگزاری ها و همچنین سایت رسمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند اطلاع رسانی می گردد. همچنین عزیزانی که تمایل دارند این ارتباط به شکل کامل تر و راحت تری برقرار شود می توانند مشخصات خود را به دفتر ستاد اعلام نمایند تا ان شالله زمینه های ارتباطی ستاد با ایشان نیز برقرار می گردد.

فارس: اگر نکته ی پایانی مد نظر دارید بفرمایید؟

در پایان این نکته را عرض کنم که فناوری هوش مصنوعی به دلیل اهمیت و جایگاهی که دارد صرفا نباید به عنوان یک فناوری دیده شود. امروزه فناوری هوش مصنوعی به عنوان شاخص اقتدار و امنیت ملی کشورها تعریف می شود و اگر کشوری در این حوزه ورود نکرده یا ورودی ناقص داشته باشد و نتواند با شناخت کامل از این فناوری به سمت استفاده از آن حرکت کند قطعا ضررهایی غیرقابل جبران را متوجه خود می کند از این جهت تمام کسانی که درباره انقلاب اسلامی دغدغه دارند و کسانی که دلسوز انقلاب اسلامی هستند و به ایران اسلامی علاقه دارند قطعا نمی توانند نسبت به این مساله بی تفاوت باشند. نشست هم اندیشی نقشه راه کلان هوش مصنوعی کشور هم با همین دغدغه شکل گرفته است و از همه کسانی که در این فناوری نکاتی دارند دعوت می کند که در این نشست حضور پیدا کنند و مباحث خود را مطرح نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.