• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود.

  • کد خبر : 6505
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود.
مراسم افتتاحیه آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند، به نقل از سایت رسمی موسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، در آستانه هفته پژوهش و فناوری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در صدد برگزاری مراسم «افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی» و «نمایشگاه دستاوردهای هوش مصنوعی در محصولات مرکز نور» است. برای آشنایی بیشتر با کارکردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی و انسانی و نیز برنامه‌های نمایشگاهی مرکز در هفته پژوهش توسط همکاران سایت نورسافت با مدیر بخش پردازش هوشمند معاونت فنی نور جناب آقای مهندس ربیعی‌زاده گفت و گویی انجام شده است که ادامه تقدیم می گردد.

با سلام و تشکر از فرصتی که برای ما فراهم نموده‌اید، خواهشمند است برای آشنایی بیشتر کاربران مرکز نور درخصوص هوش مصنوعی و کارکردهای آن در محصولات توضیحاتی را ارائه فرمایید.

پیشاپیش فرارسیدن هفته پژوهش را به تلاشگران عرصه پژوهش و فناوری تبریک می‌گویماستفاده از هوش مصنوعی در محصولات نور از سالیان دور در مرکز رقم خورده است. انباشت داده‌های متنی و نیز فرآوری دستی این اطلاعات در گذر زمان، گنجینه ارزشمندی در مرکز نور فراهم کرده و این فرصت را فراهم نموده که با استفاده از هوش مصنوعی  ابزارها و ارزش‌های افزوده متنوعی جهت استفاده محققان و پژوهشگران تولید و ارائه نماییم.

طی سال‌های متمادی فعالیت و دیجیتال‌سازی کتب در مرکز، فرآوری اطلاعات با تایپ کتب، برچسب‌گذاری، اعراب زنی، نمایه‌زنی و … صورت گرفته و اکنون گنجینه کتابخانه دیجیتال مرکز(پایگاه نورلایب) با بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب و بانک مقالات نورمگز با حدود یک میلیون مقاله،پشتوانه بسیار مناسبی برای پژوهش‌های فناورانه و هوش مصنوعی فراهم نموده است و برخی از محصولات مرکز نظیر سمیم نور، بر همین مبنا پایه‌گذاری شده‌اند.

با افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی نور قرار است چه اتفاق جدیدی صورت بگیرد؟

مرکز طی این سال‌ها دستاوردهای متعددی مبتنی بر هوش مصنوعی داشته که در محصولات خود از آنها بهره‌برداری نموده است؛ اما حالا با نگاهی برونگرا به دنبال تکمیل زیست بوم موردنیاز برای بکارگیری حداکثری هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی و انسانی است. در حال حاضر توانایی تولید و عرضه پیکره‌های استاندارد و سرویس‌های مورد نیاز در پردازش هوشمند محتوا در مرکز فراهم گردیده و برای بهره‌برداری وسیع‌تر از این دستاوردها ، پیگیر هم‌افزایی با مجموعه‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی هستیم و می‌خواهیم بسترهای لازم را نیز در این راستا فراهم بنماییم. ما به دنبال تعامل حداکثری با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها هستیم؛ این اهداف در قالب آزمایشگاه هوش مصنوعی قابل پیگیری خواهند بود.

به نظر می‌رسد مرکز پیش از این نیز به مقوله هوش مصنوعی پرداخته و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه انجام داده است.

بله درست است، ما برای اولین بار در سال ۹۰ سمینار فناوری های پردازش هوشمند متون اسلامی را برگزار کردیم. سال گذشته نیز در همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی که مرکز مدیریت حوزه برگزار کرده بود، حضور فعالی داشتیم. از ده سال پیش تا کنون فعالیت‌های متنوعی در هوش مصنوعی مرکز صورت گرفته و تلاش داریم بیش از پیش، دستاوردهای خود را در این حوزه در قالب مقالات پژوهشی در فضای علمی ایران و جهان انتشار دهیم. به علاوه اینکه آمادگی داریم در جهت همکاری و هم‌افزایی، راهکارهای تخصصی پردازش هوشمند را به مراکز، مؤسسات و پژوهشگاه‌های علوم اسلامی و انسانی ارائه دهیم.

در صورت امکان برخی از دستاوردهای مرکز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی را معرفی فرمایید.

از هوش مصنوعی استفاده‌های متنوعی در محصولات مرکز داشته‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. تحلیل‌گر صرفی و ریشه‌یاب هوشمند کلمات که از آن در پایگاه جامع قرآن و قاموس نور استفاده شده است.
  2. سامانه‌های پیشنهاددهی محتوای احادیث و مقالات که در پایگاه‌های جامع الاحادیث و نورمگز به کار گرفته شده است.
  3. از سرویس‌های آیه‌یاب و حدیث‌یاب در پایگاه نورلایب استفاده شده است.
  4. سامانه مشابه‌یابی و تقلب‌یابی سمیم نور.
  5. تحلیل استنادات مقالات و پیونددهی پاورقی کتب.

در نمایشگاه جانبی چه چیزهایی به بازدیدکنندگان عرضه خواهد شد؟

در این نمایشگاه همکاران اینجانب بازدیدکنندگان را با چرخه تولید، فرآوری و عرضه محصولات در حوزه هوش مصنوعی آشنا خواهند کرد، ضمن اینکه کارکردهای هوش مصنوعی در محصولات مرکز به علاقمندان توضیح داده خواهد شد. در کنار این نمایشگاه کاربران محترم می‌توانند از سایر ویژه‌برنامه‌های مرکز نظیر تخفیفات ویژه هفته پژوهش و نیز نشست‌های تخصصی و وبینارهای آموزشی و همچنین مراسم افتتاحیه آزمایشگاه نیز بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است، مراسم افتتاحیه آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد.

 از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، بسیار سپاسگزاریم.

• جهت مشاهده آنلاین مراسم افتتاحیه آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی، اینجا کلیک کنید.

 

پایان پیام./

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.