• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14
خطاب آیت الله اراکی به ستاد راهبری فناوری های هوشمند

اگر بخواهیم پاسخگوی نیازهای معاصر باشیم باید بتوانیم از ابزارهای هوش مصنوعی خوب استفاده کنیم + فیلم کامل

  • کد خبر : 6456
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۳
اگر بخواهیم پاسخگوی نیازهای معاصر باشیم باید بتوانیم از ابزارهای هوش مصنوعی خوب استفاده کنیم + فیلم کامل
در دیدار جمعی از اعضای ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه با آیت الله اراکی صورت گرفت: بررسی ابعاد همایش بین‌المللی حکمرانی هوشمند و جایگاه مساله هوش مصنوعی در علوم اسلامی / آیت الله اراکی: اگر بخواهیم پاسخگوی نیازهای معاصر باشیم باید بتوانیم از ابزارهای هوش مصنوعی خوب استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، در دیدار اعضای این ستاد با آیت‌الله اراکی، ابعاد فعالیت‌ها و اقدامات مجموعه تشریح گردید و معظم له به بیان نکات و رهنمودهایی در این زمینه پرداختند. (لینک فیلم کامل دیدار)

در ابتدای این دیدار که ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در دفتر آیت‌الله محسن اراکی برگزار گردید ایشان با اشاره به اینکه استفاده از ابزارهای هوشمندسازی مساله لازمی است بیان داشت: ما اگر بخواهیم پاسخگوی نیازهای معاصر باشیم باید بتوانیم از این ابزارها خوب استفاده کنیم. گستره اطلاعات مورد نیاز در جهان استنباط با توسعه امکانات گسترش پیدا می‌کند؛ و لذا یکی از نکاتی که نیاز به هوشمندسازی در مقام استنباط را روشن می کند این است که استنباط امروزی ما به سه چیز نیاز دارد که ابزارهای هوشمند می‌تواند آن ها را تامین کند.

وی افزود: اولین موضوع این است که اگر بخواهیم در یک مساله وارد شویم بایستی مسائل مرتبط با آن را هم در نظر داشته باشیم، توجه به مساله‌های مرتبط به یک موضوع در تنقیح آن تاثیر دارد. در این زمینه ابزارهای هوشمند و هوش مصنوعی را می توان به کار برد چرا که در دستیابی به تمام مسائل مرتبط با موضوع مورد استنباط به ما کمک می‌کند.

ایشان در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در دومین حوزه‌ی مورد نیاز در استنباط پرداخته و بیان داشت: موضوع دوم این است که هوش مصنوعی می‌تواند در تبیین نتایج فروض مسائل اجتهادی به ما کمک کند. علمای سابق در استنباط مسائل ابتدا احتمالات مساله را مطرح کرده، سپس آن‌ها را یک به یک بررسی نموده، یک فرض را با دلیل استنباط و سایر فروض را نیز با دلیل نفی می‌کردند. لکن ممکن است گاهی برخی از احتمالات به نظر مجتهد نرسد و چه بسا که فرض صحیح همان مورد باشد. بنابراین در این زمینه هوش مصنوعی می‌تواند در مقام استنباط، احتمالات مطرح در مساله را جمع آوری کند.

دبیر کل سابق مجمع جهانی اهل بیت در تبیین موضوع سوم اینگونه ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند در جمع‌آوری اقوال مختلف نیز موثر باشد، گاهی ممکن است قولی که در یک برهه مطرود بوده است، در عصری دیگر به قولی مشهور تبدیل شود، چون مجتهدین وقت با تتبعی جدید متوجه می‌شوند آن قول دلیلی داشته که قابل اعتماد بوده است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در تعریف مساله یا تعیین موضوع نیز به ما کمک کند. موضوعات متشابه زیادی داریم که احکام آن با یکدیگر متفاوت است که در این موارد نیز هوش مصنوعی می تواند تمایز بین دو موضوع را برای ما مشخص کند.

همچنین ایشان در این دیدار عنوان نمود: یکی از کارهایی که بایستی انجام گیرد، نظم بخشی به کاربرد هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی کاربردهای زیادی در استنباط، علوم، منبع یابی و.. دارد. اگر این ابزار قرار است در زمینه‌ی استنباط به کارگرفته شود باید ببینید استنباط چه مراحلی دارد سپس نسبت به هر مرحله شیوه کاربرد هوش مصنوعی را مشخص نمایید. معتقدم اگر نظام کاربردی هوش مصنوعی در استنباط را بتوانید استخراج و تدوین کنید کار بزرگی کرده‌اید. یکی از کارهای همایشی که می‌خواهید برگزار کنید می‌تواند تدوین همین نظام کاربردی باشد.

استاد دروس خارج حوزه‌ علمیه در پایان به بیان رهنمودهایی در خصوص برگزاری همایش بین‌المللی حکمرانی هوشمند پرداخته و خاطر نشان کرد: در مقوله حکمرانی هوشمند، دو مساله کلی داریم مساله اول که جنبه تکوینی دارد این است که چه فعل و انفعلات و روابط تکوینی بین هوش مصنوعی و جهان الکترونیک با حاکمیت وجود دارد؟ این دو چه تاثیر و تاثراتی بر یکدیگر دارند و چه نقشی در جهت دهی مردم و.. ایجاد می کنند. مساله دوم که جنبه تشریعی دارد مبحث رابطه هوش مصنوعی و حاکمیت در قالب حرمت و حلیت می‌باشد. به طور مثال بایستی بررسی شود که آیا استفاده از هوش مصنوعی واجب است یا حرام است؟ یا اصلا چه حدی از آن توسط دولت ها قابل استفاده می باشد. فرضا چنانچه در جایی امکان برقراری دولت هوشمند باشد آیا واجب است که زمینه ایجاد و برقراری آن فراهم شود؟ این مساله در بخش‌های یک دولت مانند عرصه امنیت، مدیریت، اطلاعات و عملیات و… هم قابل طرح است.

در ابتدای دیدار حجه الاسلام رنجبر معاون گفتمان سازی ستاد همچنین حجه الاسلام دکتر سخاوتیان معاون علمی و حجه الاسلام طباطبایی مسئول اجرایی دبیرخانه همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی به بیان نکاتی در خصوص فعالیت ها و همایش بین‌المللی پیش‌روی ستاد با عنوان حکمرانی هوشمند پرداخته و از آیت الله اراکی در خصوص ابعاد و ریل گذاری شیوه حرکت ستاد درخواست رهنمود نمودند.

پایان./

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.